Gå til innhold

Er det blitt mer sosialt stress nå - eventuelt hvorfor?


lada1

Anbefalte innlegg

Noen ganger er det interessant å følge endringer over lengre tid og som unge av logiske grunner ikke får med seg:

Jeg har inntrykk av at i løpet av de siste 20-30 (?) åra er det blitt mer fokus på sosiale relasjoner. På f.eks. grunn-skolen og VGS fokuserer man mer på sosiale ferdigheter og en legger mindre vekt på tekniske ferdigheter.  I norsk-faget skal det snakkes om "identitet" og følelser og hva som "står mellom linjene" i tekster osv. Matematikk-faget har blitt mer et "snakke-fag" etc. Det er blitt mer gruppe-prosjekter med tåkete fokus. Blant unge er det mye vekt på vennskap og gruppe-tilhørighet. 

"I min tid" fokuserte skolen praktisk talt bare på rent tekniske ferdigheter og det sosiale fikk ikke oppmerksomhet. Dette hadde både positive og negative sider. En kunne være "ensom nerd" og samtidig føle seg vellykket og ha kjæreste etc. Jeg for min del la knapt merke til at det var russetid og ignorerte det bare. Jeg hadde ikke tid til slikt tull. Jeg syntest det bare var litt latterlig at så mange av de andre skulle kle seg i rødt og syntest det var stas.

Så til forklaringer/teori:

Kan dette nye fokuset på sosiale relasjoner ha noe med den økonomiske/teknologiske utviklingen å gjøre? I en "bullshit-jobb økonomi" (der mange gjør mye unyttige ting) vil det være naturlig at det blir lagt vekt på "følelser" og "sosiale relasjoner"?  I en "gammeldags" økonomi, der det gjelder å få ting gjort, vil en legge mer vekt på tekniske ferdigheter og det sosiale kan mer seile sin egen sjø?

 

Endret av lada1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • lada1 endret tittelen til Er det blitt mer sosialt stress nå - eventuelt hvorfor?
Videoannonse
Annonse

Det er fornuftig og riktig med endring i skolens fokus, når teknologien endrer seg.

Arbeidslivet handler mye mer om samarbeid mellom mennesker i dag, enn før. Maskinene har tatt veldig mye av det fysiske og repeterende arbeidet, så arbeidslivet er annerledes nå og krever andre ferdigheter.


For eksempel så var pen håndskrift noe som var svært viktig for 50 år siden, men som knapt praktiseres i dagens samfunn.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mitt spørsmål var om det generelt er mer (negativt) sosialt stress nå enn for noen 10-år siden.

Skolen kan utgjøre en indikasjon på dette. Og det er ikke sikkert at grunnen til mer sosialt fokus i skolen bare er en rasjonell tilpassing til at "maskinene har tatt veldig mye av det fysiske og repeterende arbeidet, så arbeidslivet er annerledes nå og krever andre ferdigheter".  Tenk deg en arbeidsplass der en ikke produserer noe viktig men bruker mye tid på å organisere seg selv. En kan da se på sosialt fokus som en tilpassing til noe dystopisk noe. Sikring av minimum (universell) sosial sikkerhet kan kanskje bidra til å unngå dette. Folk som har lite kontroll med livet sitt lever kortere enn andre (sånn generelt sett).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Feynman said:

Hva er det egentlig som er "sosialt stress"? Er det fokus på sosiale ting når en egentlig ikke er interessert?

Man finner masse treff ved å google "social stress". Her et eksempel:

Kopi herfra:

https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-1-4419-1005-9_283

"Social stress can be broadly defined as a situation which threatens one’s relationships, esteem, or sense of belonging within a dyad, group, or larger social context. Social stress can emerge in a number of situations. Social stress can stem from difficult social interactions, for example, a conflictual or tumultuous marital or family relationship (Kiecolt-Glaser, Gouin, & Hantsoo, 2010). Social stress can also emerge in the context of evaluated performance situations, where others could be judgmental or critical, or in contexts in which one feels rejected, ostracized, or ignored (Dickerson & Kemeny, 2004). Social stress can also be more broadly construed, representing perceptions of one’s lower role or standing within a group or community."

Imidlertid, det kan hende at begrepet "sosial stress" må bli forstått litt fleksibelt i min kontekst. Kanskje er "sosial usikkerhet" mer dekkende. Jeg tenker egentlig abstrakt system-teori ( https://en.wikipedia.org/wiki/Open_system_(systems_theory ) der en organisasjon (åpent system) får redusert (verdien av) "output" og går mer over til å bli lukka system. Da kan mye dritt oppstå i dødsdansen 🙂

 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Man finner masse treff ved å google "social stress". Her et eksempel:

Imidlertid, det kan hende at begrepet "sosial stress" må bli forstått litt fleksibelt i min kontekst. Kanskje er "sosial usikkerhet" mer dekkende. Jeg tenker egentlig abstrakt system-teori ( https://en.wikipedia.org/wiki/Open_system_(systems_theory ) der en organisasjon (åpent system) får redusert (verdien av) "output" og går mer over til å bli lukka system. Da kan mye dritt oppstå i dødsdansen 🙂

 

Det jeg egentlig lurte på hva som gjør at du blir stresset. Eller konkrete situasjoner hvor du oppfatter at det er sosialt stress. Du snakker om skole, men der har nå barn og unge alltid vært stresset av forskjellige grunner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Feynman said:

Det jeg egentlig lurte på hva som gjør at du blir stresset. Eller konkrete situasjoner hvor du oppfatter at det er sosialt stress. Du snakker om skole, men der har nå barn og unge alltid vært stresset av forskjellige grunner.

Jeg teoretiserer omkring at skoler har mye mer fokus på sosiale relasjoner og diffuse oppgaver - og mindre på tekniske ferdigheter. Dette betyr ikke nødvendigvis at elever er mer stressa nå, men at en har en pedagogisk filosofi basert på antagelsen at sosiale relasjoner er nærmest livsviktig og tekniske ferdigheter er mindre viktig. 

Et samfunn der sosiale relasjoner er veldig viktig synes for meg et samfunn med mye (sosialt) stress.

Lenke til kommentar
2 hours ago, lada1 said:

Jeg teoretiserer omkring at skoler har mye mer fokus på sosiale relasjoner og diffuse oppgaver - og mindre på tekniske ferdigheter. Dette betyr ikke nødvendigvis at elever er mer stressa nå, men at en har en pedagogisk filosofi basert på antagelsen at sosiale relasjoner er nærmest livsviktig og tekniske ferdigheter er mindre viktig. 

Et samfunn der sosiale relasjoner er veldig viktig synes for meg et samfunn med mye (sosialt) stress.

OK, tror jeg skjønner. Jeg er nok uenig med det meste. For det første mener jeg sosiale relasjoner er alltid viktig i samfunnet, og hvor viktig det er er ikke noe vi kan velge.

Jeg har selv teknisk utdannelse og har hatt interesse for det siden barndommen. I arbeidslivet har jeg fått mer interesse for sosiale ting av forskjellig slag, for ja jeg syns sosiale relasjoner er vel så viktige som tekniske ferdigheter, selv om det ene ikke kompenserer for det andre. Man jobber sjelden alene med noe teknisk, så man må forholde seg til kollegaer også når ting butter imot, for ikke å snakke om dem man gjør jobben for. En god investering er det og fordi en del teknisk kompetanse fort blir utdatert, mens mennesker har forandret seg lite ila 20000 år.

Sosialt stress tror jeg kommer mest av at man ikke mestrer det sosiale, så burde vel være nok en grunn til å ha fokus på det i skolen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Feynman said:

OK, tror jeg skjønner. Jeg er nok uenig med det meste. For det første mener jeg sosiale relasjoner er alltid viktig i samfunnet, og hvor viktig det er er ikke noe vi kan velge.

Jeg har selv teknisk utdannelse og har hatt interesse for det siden barndommen. I arbeidslivet har jeg fått mer interesse for sosiale ting av forskjellig slag, for ja jeg syns sosiale relasjoner er vel så viktige som tekniske ferdigheter, selv om det ene ikke kompenserer for det andre. Man jobber sjelden alene med noe teknisk, så man må forholde seg til kollegaer også når ting butter imot, for ikke å snakke om dem man gjør jobben for. En god investering er det og fordi en del teknisk kompetanse fort blir utdatert, mens mennesker har forandret seg lite ila 20000 år.

Sosialt stress tror jeg kommer mest av at man ikke mestrer det sosiale, så burde vel være nok en grunn til å ha fokus på det i skolen. 

Poenget mitt er at endringene i skolen er et symptom på endringer som pågår i samfunnet. Jeg prøver ikke å argumentere mot sosial trening og samhandling. Det er ingen selvmotsigelse i at noe positivt kan være tegn på noe negativt. 

Dette negative perspektivet er et samfunn der "sosiale relasjoner" er avgjørende i mange sammenhenger. Man må for eksempel være venner med sjefen og medlemmer av komiteer der en beslutter ting. Det kan i praksis bli livsfarlig (medføre kortere liv) å ha egne meninger etc. En student sa til meg at han ble frosset ut sosialt på grunn av at han sa at han tenkte på å stemme FrP. Vi ønsker vel ikke en slik (u)kultur? Jeg assosierer slikt med en slags fascisme. Jeg leste forresten at i Trondheim har man forbud mot russe-buss. En har forstått litt av negative sider ved sosiale relasjoner på ville veier 🙂

I "min tid" var det uaktuelt med sosial utfrysing pga meninger.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Personlig tenker jeg at det er wokeideologi som har spredt seg til deler av norsk kultur. 

  • Fjerning av sunn konkurranse og mer opptatt av at alle skal få like mye skryt uansett hvor dårlig noen gjør det
  • Mer fokus på følelser og å ikke krenke, minimering av faktas betydning
  • Fryse ut dem med feil meninger, helst få dem sparket, kastet ut av skolen eller lignende
  • Mer gruppearbeid og ujevn arbeidsdeling, noen gjør mye og andre gjør ingenting
  • Istedenfor å opplære unge til å ha tykk hud og tåle en støyt skal de helst tåle så lite som mulig og kalle seg selv ofre
  • Oppfordres til å identifisere som minoritet selv om man ikke er det, minoriteter mer verdt enn majoritet

    Alt dette fører til mer stress blant mange unge som "går på eggeskall". 
Lenke til kommentar

En annen ting: dersom du har din egen greie i livet og ikke helt  følger flokken, så er du en taper som trenger "sosial trening" 🙂  Du bør da helst bli oppfattet som en raring som en bør unngå og isolere. Og aldri invitere deg til noe sosialt. Enten er du i flokken eller så er du skikkelig ute.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...