Gå til innhold

Får ikke maks båndbredde på trådløst nettverk.


Anbefalte innlegg

Hei

Er i en kjellerleilighet hvor jeg får 100/100 ned&opp når jeg tester internett hastigheten på Xbox Series X samt 100/100 ned&opp når jeg tester hastigheten på laptop (nyere Acer Chromebook), men når jeg tester hastigheten på PC via TP-link AC1300 Archer T4U USB nettverksadapter får jeg 100 opp men bare 60mbps ned, altså mangler de siste 40mbps. (100/100 linje forresten, om det ikke var klart)

Både Series X konsoll og laptop er av, ingen er hjemme eller bruker nettet (fra Telia) alle enheter er koblet på 5.0ghz nettet, og ikke 2.4ghz nettet (da fikk jeg naturligvis lavere fart ja), så klør meg litt i hodet her over dette.

Er det noen innstillinger jeg kan endre på? Eller er nettverkskortet til min PC bare ikke bedre? Akkurat kjøpt det liksom, i dag. At spillkonsoll og laptop gjerne har bedre integrerte nettverkskort kan jeg tro, men står at min nye T4U skal kunne dra ned langt over 150mbps begge veier over 5.0ghz. Faktisk 857mbps on 5 GHz står det på esken, og det er det jeg er koblet på her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wifi vil altid suge i forhold til kabel. Wifi usb enheter er altid og vil altid være elendig. Skal du få noe slags stabilitet og hastighet bør det være integrert kort som ikke bruker usb-bus og har en stor antenne. 857mbps er rent teoretisk og vil kun oppnås i lab miljø med ingen andre enheter tilkoblet og andre magiske urealistiske scenarioer. 

Hvis det er andre wifi enheter i nabolaget kan det også påvirke ditt nettverk. Ideelt sett lar du enhetene styre selv om de bruker 5Ghz eller 2.4Ghz. Jo flere enheter du putter på 5Ghz jo mer kamp om nettverket blir det. Har du f.eks en laptop som du sjekker mail på så klarer den seg fint med 2.4Ghz. 

En sannhet med modifikasjoner er at en ruter kan bare snakke med en enhet samtidig. Så hvis din telefon og laptop er på samme nett så snakker den først med telefon, så med laptop, så med telefon osv. Det fører til mer ventetid jo flere enheter som bruker wifi. Nyere utstyr jobber rundt det med flere antenner, flere kanaler osv, men begrensningen er der fortsatt.

Med wifi når du gjør en ytelsestest vil du altid få en prosentandel av tilgjengelig båndbredde. Hvis du har ruter og wifi kort 5cm fra hverandre vil du kanskje få 99.5% av 100mb linja, men bare du er 5-6 meter unna vil det kanskje synke til 80%. 

Hvis du kopierer en fil over nettverket fra laptop til stasjonær pc vil du få langt høyere hastighet siden du da ikke strupes av din nettleverandør. 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Locrin skrev (35 minutter siden):

Wifi vil altid suge i forhold til kabel. Wifi usb enheter er altid og vil altid være elendig. Skal du få noe slags stabilitet og hastighet bør det være integrert kort som ikke bruker usb-bus og har en stor antenne. 857mbps er rent teoretisk og vil kun oppnås i lab miljø med ingen andre enheter tilkoblet og andre magiske urealistiske scenarioer. 

Hvis det er andre wifi enheter i nabolaget kan det også påvirke ditt nettverk. Ideelt sett lar du enhetene styre selv om de bruker 5Ghz eller 2.4Ghz. Jo flere enheter du putter på 5Ghz jo mer kamp om nettverket blir det. Har du f.eks en laptop som du sjekker mail på så klarer den seg fint med 2.4Ghz. 

En sannhet med modifikasjoner er at en ruter kan bare snakke med en enhet samtidig. Så hvis din telefon og laptop er på samme nett så snakker den først med telefon, så med laptop, så med telefon osv. Det fører til mer ventetid jo flere enheter som bruker wifi. Nyere utstyr jobber rundt det med flere antenner, flere kanaler osv, men begrensningen er der fortsatt.

Med wifi når du gjør en ytelsestest vil du altid få en prosentandel av tilgjengelig båndbredde. Hvis du har ruter og wifi kort 5cm fra hverandre vil du kanskje få 99.5% av 100mb linja, men bare du er 5-6 meter unna vil det kanskje synke til 80%. 

Hvis du kopierer en fil over nettverket fra laptop til stasjonær pc vil du få langt høyere hastighet siden du da ikke strupes av din nettleverandør. 

 

 

 

 

Tusen takk for svaret.

 

Da er jeg litt mer informert, og vell så det :) Mange takk.

Lenke til kommentar

 

On 8/15/2023 at 3:30 PM, Locrin said:

Wifi vil altid suge i forhold til kabel. Wifi usb enheter er altid og vil altid være elendig. Skal du få noe slags stabilitet og hastighet bør det være integrert kort som ikke bruker usb-bus og har en stor antenne. 857mbps er rent teoretisk og vil kun oppnås i lab miljø med ingen andre enheter tilkoblet og andre magiske urealistiske scenarioer. 

Hvis det er andre wifi enheter i nabolaget kan det også påvirke ditt nettverk. Ideelt sett lar du enhetene styre selv om de bruker 5Ghz eller 2.4Ghz. Jo flere enheter du putter på 5Ghz jo mer kamp om nettverket blir det. Har du f.eks en laptop som du sjekker mail på så klarer den seg fint med 2.4Ghz. 

En sannhet med modifikasjoner er at en ruter kan bare snakke med en enhet samtidig. Så hvis din telefon og laptop er på samme nett så snakker den først med telefon, så med laptop, så med telefon osv. Det fører til mer ventetid jo flere enheter som bruker wifi. Nyere utstyr jobber rundt det med flere antenner, flere kanaler osv, men begrensningen er der fortsatt.

Med wifi når du gjør en ytelsestest vil du altid få en prosentandel av tilgjengelig båndbredde. Hvis du har ruter og wifi kort 5cm fra hverandre vil du kanskje få 99.5% av 100mb linja, men bare du er 5-6 meter unna vil det kanskje synke til 80%. 

Hvis du kopierer en fil over nettverket fra laptop til stasjonær pc vil du få langt høyere hastighet siden du da ikke strupes av din nettleverandør. 

 

 

 

 

Dette var mye urelevant baluba og feil konklusjon iht. til kontekst. Usb eller ei, 60mbs ned er mindre enn hva en 2-usd-ink-frakt n150 usb-dings fra aliexpress klarer. Det er åpenbart et eller annet problem et sted, men det er isolert sett ikke pga. bruken av usb/usb-wifi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/15/2023 at 3:30 PM, Locrin said:

...Med wifi når du gjør en ytelsestest vil du altid få en prosentandel av tilgjengelig båndbredde. Hvis du har ruter og wifi kort 5cm fra hverandre vil du kanskje få 99.5% av 100mb linja, men bare du er 5-6 meter unna vil det kanskje synke til 80%. 

Dette er bare tull eller så har du wifi fra "steinalderen".
Jeg har 400Mbps opp/ned og 5GHz med 80Mhz kanalbåndbredde. Fra Iphone 13, MBA og Leonvo P1 laptop får jeg nærmere 400Mbps opp/ned ved speedtest (en enhet om gangen). Avstand til wifi-router ca. 10 meter.

Skjermbilde 2023–08–17 kl. 11.06.53.png

Endret av bar1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vel høres ut som det potensielt er koblet til 2,4GHz. Og 100/60 er på 2,4GHz en grei hastighet egentlig. Mye som kan påvirke. Hvis det er slik at 2,4 GHz er i bruk og USB-dongle på en stasjonær pc, husk at andre USB-dingser også kan forstyrre på 2,4GHz, samt å plassere en slik dongle på baksiden av en stasjonær pc kan bety at du ender opp med en ganske solid metallsperre for signalet. 2,4GHz wifi vil jo ellers kunne påvirkes av en del forskjellig.

Har nok "helt greie" WiFi 5 USB-dongler. De klarer jeg gjerne opptil 200-250 Mbps med. WiFi 6 USB-donglen klarer jeg 350 Mbps-isj med, mens wifi integrert WiFi 6 i de bærbare pc-ene her godt kan være 500 Mbps+, eller opp mot 900 Mbps om jeg er nært ruteren.

Hvilken ruter er det du har? Er den satt opp med felles nettverksnavn for 2,4 og 5GHz?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...