Gå til innhold

Ny gamingPC. Budsjett 15-40k ish.


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier. Jeg skal kjøpe ny PC. Den jeg har nå, kjøpte jeg for 8 år siden og bygde selv. Kostet den gang rundt 35.000. Har levd et godt og langt liv, og det er på tide med en ny. Jeg var mer nerd før, visste hva som var bra, hva som var dårlig, hva som var veldig bra, og hva som i hvertfall var helt bortkastet å bruke for mye penger på. Nå vet jeg ingenting. Ift. budsjett er jeg ganske fleksibel. Kan godt betale mer om det er noe som er verdt det. Men får jeg 99% ytelse for 10.000kr mindre, og betaler 10.000kr bare for siste gimmickprosenten, så trenger jeg ikke nødvendigvis det. Selvom det er vanskelig å kjøpe noe som ikke er best! :D

 

Tenkte å kjøpe fra komplett, og tenkte at det enten er en ferdigPC, en demoPC, eller uansett i hvertfall ferdig før den kommer til meg! Tar gjerne imot noen tips. Jeg skal jo da åpenbart bruke den til gaming. Spiller det meste, og også en del spill som krever en del. Vil kunne spille uten å måtte tune ned innstillinger, og har lyst til å gjøre det noen år fremover, og gjerne ha et oppgraderingspotensial i fremtiden.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom du bygde forrige pc selv, ville jeg nok ikke helt ekskludert denne muligheten - da har du muligheter til å plukke akkurat det du vil ha og kan eks utnytte evt kampanjer på veien om du ikke har det veldig travelt. Det er enda enklere å sette sammen i dag enn det var for 8 år siden (for ikke si 20+ år siden, grøss). 
Ditt budsjett åpner uansett for 4090 som er det absolutt mest fremtids-sikre i dag og gir mest krone for krone. Du får eks en asus tuf ned mot 20k. Det kan nok være fristende å gå for eks 4070 til halve prisen men du vil allerede i dag oppleve problemer med alt for lite minne, et problem som raskt vil øke på nye titler.
Fin match med en 4090 er en 13700 med ddr5 ram (ikke gå for mindre enn 32gb for å være på den sikre siden). Koster du på deg en 4090 tilkommer også (minst) 1000w psu og et stort (nok) luftig kabinett. 

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Jeg har vansker med å anbefale RTX 4090 over RX 7900 XTX.

Dobbel pris for et nesten like sterkt kort. I noen spill gjør til og med 7900 det bedre enn 4090!!

 

Jeg anbefaler en av disse to skjermkortene.

XFX Radeon RX 7900 XTX Speedster MERC310 Black Pris 13. August: 13 868,-

PowerColor Radeon RX 7900 XTX Red Devil Pris 13. August: 13 663,-

 

JEG hadde personlig gått for AMD prosessor også. Da er dette go to prosessoren til gaming:

AMD Ryzen 7 7800X3D Pris 13. August: 5 592,-

 

Hovedkort er litt etter ditt behov. Pris ca 25-3500,-

 

Harddisk. Jeg personlig har behov for 3TB lagring i dag. 1-2 stk M.2 er nok passende. Pris ca 3000,-

 

Jeg foretrekker luftkjøling på prosessoren.

Noctua NH-D15 chromax.black Pris 13. August: 1 199,-

 

Jeg er ikke helt oppdatert på hvor rask RAM du bør se etter til prosessoren. Får vel 5000-6000MHz til å fungere stabilt på denne plattformen. Ville ikke kjøpt mindre enn 16GB. Helst 32GB hvis denne skal vare noen år.

G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB Pris 13. August: 1 449,-

 

Strømforsyning. Her får noen korrigere meg hvis det er helt på bærtur.

Corsair RM1000e ATX 3.0 1000W Pris 13. August: 2 078,-

 

Kabinett er ogås litt etter smak. Jeg personlig liker Fractal Design sitt designspråk.

Fractal Design Torrent Black Solid Pris 13. August: 2 319,-
Fractal Design North Pris 13. August: 1 519,-

 

Om det er av interesse hadde jeg også kjøpt ekstra vifter til kabinettet. Dette er ikke tatt med.

 

 

Summa summarum med dagens priser fra Prisjakt: 32 205,- (Har sjekket, alle delene kan kjøpes fra komplett.no og proshop.no. Dermed få butikker å ha kontroll på.)

Fikk laget en tilsvarende maskin som ferdigbygg på komplett.no for hele 39 000!!! Med litt kjipere skjermkort, prosessorkjøler, og hovedkortet og kabinettet kjenner jeg ikke til. Da betaler du for at noen bygger maskinen for deg, samt Windows 11 og 3 års garanti.

image.png.fbdb671fce3ef65a2e80c81c8115ca09.png

 

 

Håper ikke du trenger skjerm og kontorstol også.

Endret av Sydvest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (1 time siden):

Jeg har vansker med å anbefale RTX 4090 over RX 7900 XTX.

Dobbel pris for et nesten like sterkt kort. I noen spill gjør til og med 7900 det bedre enn 4090!!

 

Jeg anbefaler en av disse to skjermkortene.

XFX Radeon RX 7900 XTX Speedster MERC310 Black Pris 13. August: 13 868,-

PowerColor Radeon RX 7900 XTX Red Devil Pris 13. August: 13 663,-

 

JEG hadde personlig gått for AMD prosessor også. Da er dette go to prosessoren til gaming:

AMD Ryzen 7 7800X3D Pris 13. August: 5 592,-

 

Hovedkort er litt etter ditt behov. Pris ca 25-3500,-

 

Harddisk. Jeg personlig har behov for 3TB lagring i dag. 1-2 stk M.2 er nok passende. Pris ca 3000,-

 

Jeg foretrekker luftkjøling på prosessoren.

Noctua NH-D15 chromax.black Pris 13. August: 1 199,-

 

Jeg er ikke helt oppdatert på hvor rask RAM du bør se etter til prosessoren. Får vel 5000-6000MHz til å fungere stabilt på denne plattformen. Ville ikke kjøpt mindre enn 16GB. Helst 32GB hvis denne skal vare noen år.

G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB Pris 13. August: 1 449,-

 

Strømforsyning. Her får noen korrigere meg hvis det er helt på bærtur.

Corsair RM1000e ATX 3.0 1000W Pris 13. August: 2 078,-

 

Kabinett er ogås litt etter smak. Jeg personlig liker Fractal Design sitt designspråk.

Fractal Design Torrent Black Solid Pris 13. August: 2 319,-
Fractal Design North Pris 13. August: 1 519,-

 

Om det er av interesse hadde jeg også kjøpt ekstra vifter til kabinettet. Dette er ikke tatt med.

 

 

Summa summarum med dagens priser fra Prisjakt: 32 205,- (Har sjekket, alle delene kan kjøpes fra komplett.no og proshop.no. Dermed få butikker å ha kontroll på.)

Fikk laget en tilsvarende maskin som ferdigbygg på komplett.no for hele 39 000!!! Med litt kjipere skjermkort, prosessorkjøler, og hovedkortet og kabinettet kjenner jeg ikke til. Da betaler du for at noen bygger maskinen for deg, samt Windows 11 og 3 års garanti.

image.png.fbdb671fce3ef65a2e80c81c8115ca09.png

 

 

Håper ikke du trenger skjerm og kontorstol også.

Haha. Jeg trenger absolutt en ny skjerm. Og kjøkkenstolen jeg sitter på nå, burde vel også vært byttet ut ja! :D

Takk for tips. Sitter på youtube og ser på tester med 7900xtx vs 4090 nå!:D

Lenke til kommentar
Mikkeel skrev (18 timer siden):

Haha. Jeg trenger absolutt en ny skjerm. Og kjøkkenstolen jeg sitter på nå, burde vel også vært byttet ut ja! :D

Takk for tips. Sitter på youtube og ser på tester med 7900xtx vs 4090 nå!:D

Oppdater gjerne med hva du kjøper og hvordan du får det utført 😊 Jeg er enig med @ps5 om at du bør bygge dette selv. Mye penger å spare på det 😊

Lenke til kommentar
9 hours ago, Mikkeel said:

Hvis jeg kjøper denne stykkevis og delt - og bygger den - får jeg den til ca. akkurat 40k. Innspill på den?

 

https://www.komplett.no/product/1244898/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-a272-epic-gaming-rgb#custom-parts-list

Dette ser ut som et godt utgangspunkt. Om du ikke allerede har fått / benyttet en 10% kupong på komplett club er det lurt å bestille alt unntatt gpu først for å få nok poeng til å få 10% på gpu - du kunne da eks oppgradert til en rog strix til omtrent samme pris som pny uten rabatt. Ville nok også personlig anbefalt intel fremfor amd på cpu men dette blir en smaksak.

Lenke til kommentar
Mikkeel skrev (10 timer siden):

Hvis jeg kjøper denne stykkevis og delt - og bygger den - får jeg den til ca. akkurat 40k. Innspill på den?

 

https://www.komplett.no/product/1244898/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-a272-epic-gaming-rgb#custom-parts-list

Ville ha sett etter raskere RAM 6000Mhz og lavest mulig CAS latency. Her er link til RAM brikker med 6000Mhz og CL30.

ps5 skrev (32 minutter siden):

Ville nok også personlig anbefalt intel fremfor amd på cpu men dette blir en smaksak.

Visst man driver med produksjon så er nok Intel et bedre valg, men visst det er gaming som er hovedfokus hadde jeg gått for AMD. Intel bruker dobbelt så mye strøm for samme spillytelse. og gjerne at man har høy ramhastighet som også koster mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...