Gå til innhold

Dum telefon = dårlig skjerm


Anbefalte innlegg

En ting som irriterer meg er at det er umulig å få tak i en helt enkel knappetelefon med god skjerm. DORO er jo beregnet for eldre mennesker, men å sende bilder til disse telefonene er håpløst. Det går knapt an å se hva det er på bildet. Nokia 3310 kunne vært genial til bestefar, men den har samme skjermoppløsning og kun 2 MP kamera.

Mine besteforeldre vil ha enkle telefoner uten for mye funksjonalitet og uten touchskjerm. De skal bare ringe, sende sms og motta bilder fra barn og barnebarn. Finnes det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, KvasiAnonym said:

En ting som irriterer meg er at det er umulig å få tak i en helt enkel knappetelefon med god skjerm. DORO er jo beregnet for eldre mennesker, men å sende bilder til disse telefonene er håpløst. Det går knapt an å se hva det er på bildet. Nokia 3310 kunne vært genial til bestefar, men den har samme skjermoppløsning og kun 2 MP kamera.

Mine besteforeldre vil ha enkle telefoner uten for mye funksjonalitet og uten touchskjerm. De skal bare ringe, sende sms og motta bilder fra barn og barnebarn. Finnes det?

Kjenner ikke til det, men mener å ha sett at Android-/Samsung-telefoner kan settes i "idiotmodus" med redusert funksjonalitet?

Alternativt om noen av disse løsningen er aktuelle:

https://duckduckgo.com/?q=android+dumb+mode&t=vivaldi&ia=web

Lenke til kommentar

Problemet med touchskjerm for eldre er ofte ikke bare at det er vanskelig å forstå ikoner osv, men selve konseptet med å trykke på en skjerm. Er man litt skjelven/ustø med fingeren er det vanskelig å unngå at man kommer borti noe feil, og så blir det bare tull. Fysiske knapper som må trykkes ned er klart å foretrekke. 

Litt rart at skjermen alltid blir nedprioritert på disse modellene. Det kommer nok en bedring med tid og stunder, men utviklingen går ikke så fort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Subara said:

For eldre som ikke kan ringe på vanlig måte, er denne bra.

https://www.noisolation.com/no/komp

Man kan ikke ringe ut fra Komp.

Brukes innen familien og er super til å sende bilder på. Ikke noe i veien for å ha en slik som et supplement til vanlig mobil.

Spinnvill pris, men ser ut som et veldig bra produkt idémessig!

Finnes også digitale bilderammer man kan sende bilder til via app. Det kan være et greit alternativ, og la telefonen være telefon. Mener å ha sett Elkjøp ha de.

Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Litt rart at skjermen alltid blir nedprioritert på disse modellene. Det kommer nok en bedring med tid og stunder, men utviklingen går ikke så fort. 

Hvorfor skulle det komme en bedring med «tid og stunder»? 
De generasjonene som ikke er komfortable med touch rykker stadig nærmere graven, så hvorfor skulle skjermkvalitet på tlf med fysiske knapper (til en fornuftig kostnad, som var premiss for tråden) være en prioritet for noen?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (15 minutter siden):

Spinnvill pris, men ser ut som et veldig bra produkt idémessig!

Finnes også digitale bilderammer man kan sende bilder til via app. Det kan være et greit alternativ, og la telefonen være telefon. Mener å ha sett Elkjøp ha de.

Ja den er dyr, men den fungerer bra, sier de som har investert i en. Komp lånes også ut på sykehjem.

Jeg kjøpte en bilderamme på Elkjøp for noen år siden til moren min, men hun klarte å ødelegge den. Den hadde lett for å velte og falt i gulvet.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Tan28 skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skulle det komme en bedring med «tid og stunder»? 
De generasjonene som ikke er komfortable med touch rykker stadig nærmere graven, så hvorfor skulle skjermkvalitet på tlf med fysiske knapper (til en fornuftig kostnad, som var premiss for tråden) være en prioritet for noen?

Som sagt, i og med at det også handler mye om motorikk, så vil behovet alltid være der. Teknologi går fremover, skjermer som er dyre i dag blir billigere i fremtiden, og da havner de kanskje i en slik type telefon. Mens Samsung Galaxy S29 eller hva den kommer til å hete har en helt annen, mye bedre skjerm. 

Lenke til kommentar
Tan28 skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle det komme en bedring med «tid og stunder»? 
De generasjonene som ikke er komfortable med touch rykker stadig nærmere graven, så hvorfor skulle skjermkvalitet på tlf med fysiske knapper (til en fornuftig kostnad, som var premiss for tråden) være en prioritet for noen?

Akkurat det jeg tenker!! Har allerede ventet 4 år på «tid og stunder». Betaler gjerne litt ekstra for en bedre skjerm liksom.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...