Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

HC-parkering i sameie?


Gjest 4814c...217

Anbefalte innlegg

Gjest 4814c...217

Har bodd i blokk siden den ble bygget i 2003, 4 av 35 plasser er for HC. Ekstra brede.

 

Ingen har gjort krav på disse før jeg nå havnet i rullestol.

 

Styret sier det ikke er noen plasser.

 

Google sier at jeg har krav, men noen som vet hvor jeg finner om de ble «bygget» som HC-plasser eller det bare er tilfeldig?

 

Gjerne på nett, ala seeiendom.

 

Thanks.

Anonymous poster hash: 4814c...217

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4814c...217

Takk, de plassene er «bare» litt bredere men ikke merket.

 

Nyere bygg skal følge lovens krav, med utforming etc.

 

Vi har i vedtektene en oppføring ang. pålagt bytte men at det ikke gjelder bod tilknyttet p-plass.

 

 

Anonymous poster hash: 4814c...217

Lenke til kommentar

Du må nok sjekke teknisk forskrift 2001 for å se hva kravet er der.
For bygg som følger TEK17 er det veldig enkelt den personen som har behov som trumfer alt annet. Andre folk sine parkeringsplasser kan rokkeres rundt når det dukker opp et HC-behov og det er HC-plass som er tatt av noen uten behov.

Endret av Trontron
Lenke til kommentar

Eierseksjonsloven § 26 annet ledd bestemmer at et seksjonert sameie må "sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse". Tilsvarende regler er ikke gitt i burettslagslova. 

Etter TEK97 § 10-2 skulle det være "tilstrekkelig antall parkeringsplasser tilrettelagt for bevegelseshemmede" i nærheten av byggverk. Du må altså se på byggetillatelsen for å avklare om det er satt slike krav. Byggesaken ligger i kommunearkivet. Noen kommuner publiserer disse arkivene på nett. 

Hvis det er stilt krav om HC-plasser, og du har enerett til bruk av en parkeringsplass, så har du rett til å kreve å få bytte plass med noen som disponerer en tilrettelagt plass og ikke har behov for den. 

Hvis det ikke er stilt krav om HC-plasser i byggetillatelsen, så har du ikke krav på en slik plass. Du kan ha et krav via vedtektene, men det kommer an på hva som står der. 

Lenke til kommentar
Gjest 4814c...217

TS igjen her.

Hundrevis av dokumenter på doctorg, fant ingen enkel måte og finne frem der.

 

I vedtektene står dette:

 

Enkelte parkeringsplasser er dimensjonert for rullestolbrukere. Hvis en sameier har behov for slik plass må de som disponerer en slik parkeringsplass være innstilt på å bytte. Dersom boden er direkte knyttet til parkeringsplassen kan også denne byttes.

 

 

Er jeg «trygg» og kan kreve bytte? En av plassene som er «stor» tilhører et styremedlem.

Anonymous poster hash: 4814c...217

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...