Gå til innhold

feriepenger utbetaling


Gjest 2935a...3e9

Anbefalte innlegg

Gjest 2935a...3e9

Jeg har noe vanskelig å forstå utbetalingen som skjedde med feriepengene.

Jeg har fått utbetalt i juni måned kun feriepenger! da var det ikke utbetalt lønn.

Jeg har også blitt trukket langt over 40000 kr i juli måned pga feriepenger for neste år?

Jeg får ikke til å stemme. 

Anonymous poster hash: 2935a...3e9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2935a...3e9
RRhoads skrev (7 minutter siden):

Vanligvis får man kun feriepenger og overtid i juni, og så blir man trukket for 3 dager med ferie i juli. Har du skrevet en null for mye?

jeg leser ingen trekk i juli måned. 

Men i juni får jeg feriepenger og blir trukket. 

Men jeg får ikke til å stemme at man 12% feriepenger i tillegg til lønn, og så blir man trukket for feriepenger?

Anonymous poster hash: 2935a...3e9

Lenke til kommentar

Av praktiske grunner så fører systemet fastlønn for alle 12 månedene i året, og siden vi ikke har rett på lønn for ferie så vil man måtte nedjustere lønnen for ferien i løpet av året. Det er vanlig å gjøre dette i juni samtidig som man får feriepenger utbetalt fordi bl.a. så har man ferie i litt mer enn en måned, så trekket må bli på litt mer enn en hel månedslønn. Om man gjorde hele dette trekket i fastlønnen i en annen måned enn den man fikk feriepenger utbetalt, så ville man blitt skyldig bedriften, noe som virker litt rart (men ville matematisk stemme gitt at du var ansatt ut året).

I ferieloven defineres en virkedag for alle dager som ikke er søndag, og i fagforbundets tariffavtalet har man rett på 30 virkedager ferie. Om man trekker hele fastlønnen for juni måned så vil ikke dette være nok fordi juni bare har 26 virkedager, så derfor trekker man en hel månedslønn + 4/26 deler av en måndeslønn i samme måned istedenfor å måtte gjøre flere ulike trekk over flere måneder.

Et eksempel med 40.000kr som månedslønn i juni vil se ut som dette:
Fastlønn 40.000kr
Ferietrekk 46.153kr (40.000kr + 4/26 av 40.000kr som utgjør ca. 6.153kr)
Feriepenger 57.600kr (gitt feriepengegrunnlag på 480.000kr fra året før og 12%)

Utbetaling 51.447kr

Endret av rv87
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du må skille mellom feriepenger og ferie. 

De fleste har 25 dager ferie her hjemme, disse dagene er ikke betalt. På grunn av dette er det normalt å bli trukket for ferien den samme måneden en får feriepenger. 

Feriepenger er opptjent sist år. 

Så regnestykket vill stort sett se slik ut:

Fastlønn - (25 * timelønn) + feriepenger

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...