Gå til innhold

Tilkopling av elbil lader


Stadda

Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (16 minutter siden):

Jeg går ut i fra laderne med CEE har temp-sensor de også? Og overganger skal man uansett unngå nettopp pga. det du nevner.

Jeg har to originale nødladere, ingen av de har temperatursensor på schukostøpselet. De er riktignok fra 2015. Håper det er standard på nyere nødladere så man unngår husbranner men har ikke lest meg opp på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (25 minutter siden):

Samtlige jeg har sett på i det siste og da jeg kjøpte en ekstra i 2019 en hadde temp-sensor i shuco.

Det var godt å høre, men jeg ville ikke stolt på en sensor med tanke på sikkerhet, men jeg er nok yrkesskadet, har sett mye rart iløpet av årene. Hvis man bruker nødlader hjemme ville jeg brukt uttak på et eksternt bygg som garasje, uthus eller på en ikke brennbar platekledd vegg.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på regler før og nå. Så dersom man bor i gammelt hus med gamle regler står man mye friere når man skal koble til elektrisk utstyr av både det ene og det andre. Brannfaren er ikke veldig reell og synes knapt i statistikken. Brann i batteri er dermed langt mer utbredt, likeså andre komponenter på selve bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg mente for eksisterende opplegg. Og eneste konkrete eksempelet jeg har sett på brann som følge av lading var i Sverige hvor noen hadde koblet laderen via en Biltema eller Clas-timer.

Men likevel skriver de om "mange tilfeller av brann som følge av feil lading". Med tanke på alle advarslene så ser jeg for meg at mange tror at om en lader med shuco så kommer det til å ende som på bildet nedenfor.

Spoiler

TB1-EdwardLengel.jpg.188bfa577927afa5e59df38df2c84efd.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 minutter siden):

I de fleste tilfeller ender det heldigvis med kontaktfeil ,eller overslag pga krypestrøm fra sot,temperatur o.l før det utvikler seg til en brann.

Nå har jo dette vært normallading (stikkontakt) i flere år uten nevneverdige problem. For oss som var tidlig ute med elbil fantes det ikke noen annen måte å lade bilen på. Det blir litt som å fyre i ovnen, noe basic kunnskap må ligge i bunn. Så det kan være lurt å sjekke om det er varmgang i koblingsbokser og stikkontakt en gang i blant. Om man drar ut laderen to ganger om dagen vil det bli ekstra slitasje på kontakten osv. Så litt rotasjon under topplokket hjelper mye.

Lenke til kommentar

Et problem er at mange ikke aner hva slags stand det elektriske anlegget i huset er i, eller hvordan det er koblet. Jeg hadde aldri turt å lade fra utestikket på huset da jeg vet den kursen er gammel og går via x antall takbokser koblet med tvilsomme vrihylser. Garasjen er heldigvis en ny og dedikert kurs.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (6 minutter siden):

Nå har jo dette vært normallading (stikkontakt) i flere år uten nevneverdige problem. For oss som var tidlig ute med elbil fantes det ikke noen annen måte å lade bilen på. Det blir litt som å fyre i ovnen, noe basic kunnskap må ligge i bunn. Så det kan være lurt å sjekke om det er varmgang i koblingsbokser og stikkontakt en gang i blant. Om man drar ut laderen to ganger om dagen vil det bli ekstra slitasje på kontakten osv. Så litt rotasjon under topplokket hjelper mye.

Ja det er en selvfølge, forhåndsregler må man alltid ha. Jeg har også brukt nødlader i mange år uten problemer, men man skal ta sine forhåndsregler og være bevisst på farene med langvarig bruk i forhold til slitasje og alder på anlegget.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Et problem er at mange ikke aner hva slags stand det elektriske anlegget i huset er i, eller hvordan det er koblet. Jeg hadde aldri turt å lade fra utestikket på huset da jeg vet den kursen er gammel og går via x antall takbokser koblet med tvilsomme vrihylser. Garasjen er heldigvis en ny og dedikert kurs.

Mange klarer å strekke en ny kabel selv, og således også få bedre oversikt over kablene i huset. En liten innsats hjelper godt.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Et problem er at mange ikke aner hva slags stand det elektriske anlegget i huset er i, eller hvordan det er koblet. Jeg hadde aldri turt å lade fra utestikket på huset da jeg vet den kursen er gammel og går via x antall takbokser koblet med tvilsomme vrihylser. Garasjen er heldigvis en ny og dedikert kurs.

Og for å sette det på spissen så hvis garasjen brenner ned over natten så sover dere enda trygt og godt i bolighuset😁.

Lenke til kommentar
Just now, Trulss said:

Mange klarer å strekke en ny kabel selv, og således også få bedre oversikt over kablene i huset. En liten innsats hjelper godt.

Joda, men igjen så er det et problem at mange tror de kan strekke en kabel selv mens de egentlig ikke aner hva de gjør og uvitende lager den ene brannfella etter den andre. Tak-spotter et et ypperlig eksempel. Har sett flere tilfeller av "detta er jo bare 12 volt så jeg trenger ikke så tykke kabler som til 230V-lamper!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...