Gå til innhold

Mikrotik RB5009UG+S+ koble SFP til Altibox


Anbefalte innlegg

Jeg lest store deler av en ekstremt lang tråd på freak.no om hvordan man får satt opp Altibox mot f.eks Mikrotik.

Greia er at jeg kun bruker Viken fiber med internett og er ikke spesielt interessert i verken tv eller telefon.

 

Jeg tror jeg har forstått følgende:

 

1. Jeg må ha en SFP modul (det har jeg klart fra Altibox)

2. Jeg har den "nye" tilkoblingen mot en VGM boks som står i bromodus.

3. Jeg har en Mikrotik RB5009UG+S+ router med SFP-modulen installert.

4. Jeg må/bør clone mac-adressen fra VGM-boksen inn på router for at dette skal fungere fint

 

Så kommer det gøye, jeg er ikke en nettverksekspert, men jeg har en enkel forståelse av dette. Jeg antar at jeg må få til en løsning hvor router "sender" internett til riktig vlan. Dette blir så vidt jeg forstår kalt vlan 102 av en eller annen grunn. 

Jeg skjønner ikke hva vlan101 og vlan102 er for noe gøy. Jeg antar at vlan 102 er internett og vlan101 er tv?

 

Noen som har en enkel oppskrift som kun innebærer oppsett for internett? Minst mulig nedetid i systemet pga. unger og kjerring. 

Kan jeg ta denne herremannens oppsett som utgangspunkt for min router og sløyfe tv og telefon?

Altibox-Mikrotik-guide.pdf (dropbox.com)

PS: Har prøvd å opprette konto på freak.no, men den har av en eller annen grunn ikke lyst til å aktivere seg ennå. Derfor spør jeg her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener dette her bør være nok for å få en ipadresse på vlan 102 og sette opp nating av trafikk fra lan -> internett.

Men du må også huske å sette opp brannmur osv!

 

 

/interface vlan
add interface=sfp-sfpplus1 name=vlan-isp vlan-id=102

/interface list member
add comment=defconf interface=vlan-isp list=WAN

/ip dhcp-client
add dhcp-options=vendor-class-identifier interface=vlan-isp


/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat ipsec-policy=out,none out-interface=vlan-isp

 

 

Sett opp ipv6 også, oppsettet står på github

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må lære meg å huske å skru på varsler!

Supert! Tusen takk.

Dumt spørsmål fra en amatør. Kan jeg implementere dette uten at det påvirker nåværende oppkobling? 

Dumt spørsmål om brannmur. Jeg antar at "standard" brannmur fortsatt er aktiv? Jeg har ikke satt meg veldig inn hvilke tiltak som eventuelt bør gjøres der. 

Nok et dumt spørsmål...hvorfor vil jeg sette opp ipv6? 

Har fast ip-avtale hos Altibox. Planen er at jeg skal få tilgang til filserver/minecraftserver etc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...