Gå til innhold

LaCie lagrer én terabyte på disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her snakker om å RAID'e dem, såvidt jeg vet er det ikke noen RAID kontrollere ute for USB eller FW, "eksterne" disker kan heller ikke settes i software RAID (du kan ikke sette dem som dynamiske i windows), har prøvd :/

 

I "gode gamle" dager lagde IBM 5 plate disker (75GXP), skulle ønske noen ville ta det opp igjen - men med 100GB plater.

Lenke til kommentar
Hø???

HØ? Sier jaggu jeg også.

 

Argument for S-ATA: Bedre mulighet for oppgradering. (Edit: kan hende det er S-ATA originalt for alt jeg vet.)

 

De hastighetene du refererer til på USB of Firewire er ikke relevante. Det er derimot Max sustained transfer rate: FireWire 800: up to 55MB/s, FireWire 400: up to 35MB/s, USB 2.0: up to 34MB/s for LaCie Bigger Disk.

 

"Raid5 ville neppe gitt bedre ytelse enn bare diskene" En heller drøy påstand spør du meg! :roll: Bør vel arkiveres i sylinderarkivet under kategorien faktafeil.

 

Det er for øvrig ikke et viktig poeng at RAID 5 er raskere enn bare diskene for seg selv, med mindre en benytter FireWire 800, da få disker jeg vet om kan holde 55MB/s over hele fjøla. RAID 5 er ytelsesmessig litt i underkant av RAID 1+0. Benytter en USB eller FireWire 400 så er ikke ytelsen et argument for RAID 5. Vet forøvrig ikke hvordan diskene er arrangert på LaCie Bigger Disk da det ikke står på hjemmesiden, men det er muligens JBOD eller rett og slett 4 individuelle disker.

 

Poenget med RAID 5 er å sikkre dataene. Skal jeg lagre 1TB med noe som helst, så ser jeg gjerne at alle data er tilgjengelig selv om en disk parkerer tøflene, noe som mildt sagt ikke er helt usannsynlig at 1 av 4 IDE disker vil finne på å gjøre etter et par års drift.

 

Effektforbruket på en RAID 5 kontroller vet jeg ikke, men det vil variere med prosessteknologi, design mhp. max ytelse og arbeidsmengde. Sikkert ikke mange watt nei.

 

Enda en edit: Altså hovedpoenget er at med RAID 5 og 5400rpm disker så ville en få minst like god ytelse og i enkelte tilfeller, antagelig bedre. Videre vil dataene bli bedre sikkret og effektforbruket ville antagelig gått ned, noe som i seg selv vil forlenge levetiden til diskene. Trade off er at en del lagringskapasitet går med til å lagre paritet data samt at prisen ville blitt høyere pga RAID kontrolleren, selv om prisen på diskene vil reduseres noe.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Noen her snakker om å RAID'e dem, såvidt jeg vet er det ikke noen RAID kontrollere ute for USB eller FW, "eksterne" disker kan heller ikke settes i software RAID (du kan ikke sette dem som dynamiske i windows), har prøvd :/

 

I "gode gamle" dager lagde IBM 5 plate disker (75GXP), skulle ønske noen ville ta det opp igjen - men med 100GB plater.

* Det må vel være en eller annen raid/jobd-kontroller til USB for å få 4-5 disker til å jobbe sammen som èn partisjon? Hvis ikke, ser man bare boxen som 4 enkelt-disker med hver sine partisjoner og som deler ressurser på samme USB-kabel? Sikker på at det ikke noen raid/jobd-kontroller med i bildet?

 

* I riktig gode gamle dager lagde IBM SCSI-disker med hele 11 plater. (Har en åpen sånn en med 4,25" plater her på kontoret, Tror den er på 4GB eller noe sånt) Plateantallet har sunket gradvis med økende krav til presisjon, og økende krav til forventet driftstid. Jeg skulle gjerne sett at de ofret størrelse og ytelse, for å senke GB-prisen betraktelig med disker med 5-10stk 200GB-plater (4,25" 3600rpm). Man trenger jo ikke i nærheten av dagens ytelse for å lagre film, musikk, bilder, backup, etc. Selvfølgelig i kombinasjon med en liten og skikkelig rask disk til OS. (gjerne 2,5", 15k rpm 32MB cache, NCQ, 10+GB plater etc) Eller kanskje en stor nok flash/Mram-basert "disk".

Lenke til kommentar
De hastighetene du refererer til på USB of Firewire er ikke relevante. Det er derimot Max sustained transfer rate: FireWire 800: up to 55MB/s, FireWire 400: up to 35MB/s, USB 2.0: up to 34MB/s for LaCie Bigger Disk.

 

"Raid5 ville neppe gitt bedre ytelse enn bare diskene" En heller drøy påstand spør du meg! :roll: Bør vel arkiveres i sylinderarkivet under kategorien faktafeil.

Ytesefordelen med Raid5 (og forsåvidt raid0 også) er transferrate. En 5400 rpm-disk holder gjerne ca 55 MByte/s på store filer på begynnelsen av diskene og ned mot 25 MByte/s på store filer på slutten. Det er greit at jeg tok feil/overdrev litt hvor lite raid5 har å si, men om ytelsen holdes på 55MByte/s på store filer over hele fjøla i stedet for å synke til ca 25 MByte/s på store filer så utgjør ikke det store forskjellen i praksis.

 

Med praksis mener jeg til det bruksområdet disse diskene sikkert kommer til å brukes: musikk, video osv. Hva skal du f.eks med 55 MByte/s (=440 Mbit/s) når du skal se på film (=1,2 Mbit/s) eller høre på musikk (192 kbit/s). Skal du se filmen raskere? På 5 minutter i stedet for 1,5 timer? Eller høre låtene raskere?

 

I praksis så trenger man heller ikke 55 MB/s når man skal kopiere eller flytte filer. Det kommer av at det er skjelden harddisker (les: mottaker) har en skrivehastighet på over 35-40 MByte/s. Dermed får man ikke utnyttet all hastigheten.

 

I praksis så er det eneste området jeg kommer på at du vil merke den ekstra ytelsen være når du formaterer disken. Formaterings-tiden (full formatering) vil nok reduseres med ca 15%.

 

Som du ser: Man vil nesten aldri oppleve den ekstra ytelsen et slikt raid5-oppsett vil gi. (unntak: formatering, men hvor ofte er det man gjør det?)

 

Jeg er fult enig på at sikkerheten er et fornuftige argumentet man kan for raid5, men altså ikke på at ytelsen er noe argument. Så å karakterisere det som "faktafeil" er vel å ta litt hardt i?

Lenke til kommentar

Knick Knack: Jeg skjønner deg. Det er ganske lett å uttale seg "friskt" når man tross alt bare kommuniserer med en PC-skjerm og ikke sitter i samme rom som de andre debattantene.

 

Ang. sikkerhet og varmeutvikling ved raid5:

sikkerhet : glimrende (håper det er raid5 av denne grunnen)

varmeutvikling: Det er nok litt forskjell (En ekstra disk a ca 10W (max sustained, 20W peak/spinup) og en kontroller a ca 2W.) Fra før av utvikler nok boksen ca 4x10W (disker) + 2W (kontroller/USB/Firewirechip) = ca 42W (totalt).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

sikle... en sånn en vil jeg og ha! :love:

 

men seriøst. ser det ut som om den boksen har plass til 5 250GB disker som er nødvendig for Radi5 og samtidig oppnå 1 terra lagringsplass? ser ikke sånn ut for meg.

jeg tror at inni den boksen så er det mest sannsynlig en brikke inni den boksen som spanner 4 250GB disker til å oppføre seg som en enkelt stor disk.

Lenke til kommentar
Knick Knack: Jeg skjønner deg. Det er ganske lett å uttale seg "friskt" når man tross alt bare kommuniserer med en PC-skjerm og ikke sitter i samme rom som de andre debattantene.

 

Ang. sikkerhet og varmeutvikling ved raid5:

sikkerhet : glimrende (håper det er raid5 av denne grunnen)

varmeutvikling: Det er nok litt forskjell (En ekstra disk a ca 10W (max sustained, 20W peak/spinup) og en kontroller a ca 2W.) Fra før av utvikler nok boksen ca 4x10W (disker) + 2W (kontroller/USB/Firewirechip) = ca 42W (totalt).

Ekstra disk?

 

Antar at der er 4x250GB 7200rpm disker. Bytter så de i f.eks 4x300GB 5400rpm disker. Det skulle gi 0.9TB siden 1/4 går til paritetsdata. Er det plass til 5 disker i boksen (tviler) så ville en få 1.2TB med RAID 5 og 5x300Gb, siden 1/5 går til paritet ved 5 disker.

 

BTW: Jeg er minst like stor i kjeften på nært hold... kan være dårlig kombo med snaue 75kg. Har hatt problemer med det _tidlig_ søndag morgen. :green:

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

For å komme med nok en gjetting: Jeg tror jeg heller gjettinga mi mot at det er 4x 250GB disker satt opp i JOBD. (pga prisen, en ekstra disk + raid5-chip ville jo fort kostet et par tusen kr ekstra for produsenten)

 

Med "ekstra disk" i Raid5 forhold til JOBD mente jeg paritets-disken. (noe som ikke trengs ved JOBD).

 

Hehe.. men vekta på 75 kg trenger ikke bety noe særlig.. (så du ikke "ut i vår hage" med 100kg Kristoffer Skaug mot 2x50kg bryte-brødrene Rønningen ? hehe K.S. fikk virkelig kjørt seg..)

Lenke til kommentar
10.000-12.000 virker mer sannsynlig enn 7.000

Vi lever jo tross alt i Norge.. :scared:

Husk på at Norge ofte brukes som "lanserings-land" (i Europa) for nye elektronikk-produkter.

Med den lave dollarkursen + interesse for å selge et stort kvanta av disse diskene, tipper jeg den blir lansert til ca:

 

((1600 x 4 [disker]) + (700 [kontroller]) + (1000 [kabinett]))

 

Totalt: 8.100,- NOK.

Markedsprisen blir vel da kr 7.995,- i begynnelsen, men vil sikkert krype ned mot 7.000 iløpet av sommeren.

 

* Ugh - profeten har talt... *

Lenke til kommentar

http://webstore.officeline.no

 

Her kan du kjøpe alle LaCie diskene.

 

LaCie harddisk D2 200GB Firewire, ekstern (7200 RPM) 2.474,-

LaCie harddisk D2 250GB Firewire, ekstern (7200 RPM) 2.945,-

LaCie harddisk D2 400GB Firewire 800/USB 2.0, ekstern (7200 RPM) 4.458,-

LaCie harddisk D2 1TB USB2.0 & FireWire800/400 7200 RPM 10.726,-

LaCie harddisk D2 120GB Firewire DV Edition, ekstern 1.959,-

LaCie harddisk D2 400GB Firewire, ekstern (7200 RPM) 5.295,-

LaCie harddisk D2 500GB Firewire, ekstern (7200 RPM) 6.194,-

LaCie harddisk D2 80GB Firewire DV Edition, ekstern 1.680,-

LaCie strømforsyning til D2 disker 620,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...