Gå til innhold

Har jeg valgt feil utdanningsvei eller er jeg bare lei?


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært spessielt skoleflink. Etter yrkesfag på videregående, litt jobbing og førstegangstjeneste, utdanna jeg meg som CNC operatør og trivdes godt med det. 

Etter omtrent 1 år som fagmann fikk jeg påvist atopisk eksem og masse greier som gjør at jeg ikke kan jobbe med skittent arbeid. Jeg ble da fortalt av leger at jeg måtte bli ingeiør eller lignende. 

Jeg har per dags dato gått 1 år på universitetet som maskin ingeniør igjennom y veien. Jeg klarer ikke å tenke på noe annet enn at jeg vil gå voksenlærling som elektriker eller jobbe i butikk innen CNC bransjen osv. Jeg har ikke bestått mer enn halvparten av fagene jeg har hatt til nå og er rimelig demotivert siden jeg ikke får til så mye på skolen. 

Hvordan vet jeg egentlig om jeg har valgt feil utdanningsvei eller om jeg bare er skolelei å må bite tennene sammen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Medlem skrev (1 minutt siden):

Eller, prøv noe helt annet ? Hva med tekniske datafag som nettverk ? 

Har ikke sett så mye på det, men skal skjekke det ut! Problemet er at jeg liker veldig godt å jobbe med praktiske fag å bruke hendene. Men må jo dog være veldig forsiktig med allergier osv. 

Lenke til kommentar

Har du reflektert noe over nøyaktig hva du kan jobbe med ved endt utdanning da? Og om den utdanningen du tar nå er relevant? Lite vits å bite tennene sammen gjennom en ingeniørutdanning du ikke trives med for så å begynne å jobbe med noe som ikke krever en ingeniørutdanning.

Jeg ville derfor begynt med å se litt mer spesifikt på hvilke jobber utdanningen du nå tar kvalifiserer til og om det i det hele tatt er noe du ønsker å jobbe med. Ingeniørutdanning er jo gjerne rettet mot kontorjobb, men trenger ikke være det. 

Mulig det kan kvalifisere til offshore-arbeid som ikke nødvendigvis er "skittent"?

Hva med en maritim utdannelse? For eksempel styrmann? Det er jo en rimelig praktisk utdanning. Angrer litt selv på at jeg ikke gjorde det den gangen jeg vurderte det.

Har selv en praktisk bakgrunn som tømrer og videreutdannet meg til ingeniør i voksen alder. Personlig likte jeg å studere selv om det var et tøft studie med MYE jobbing, men jeg kjeder meg med en normal kontorjobb etter endte studier. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (2 timer siden):

Har du reflektert noe over nøyaktig hva du kan jobbe med ved endt utdanning da? Og om den utdanningen du tar nå er relevant? Lite vits å bite tennene sammen gjennom en ingeniørutdanning du ikke trives med for så å begynne å jobbe med noe som ikke krever en ingeniørutdanning.

Jeg ville derfor begynt med å se litt mer spesifikt på hvilke jobber utdanningen du nå tar kvalifiserer til og om det i det hele tatt er noe du ønsker å jobbe med. Ingeniørutdanning er jo gjerne rettet mot kontorjobb, men trenger ikke være det. 

Mulig det kan kvalifisere til offshore-arbeid som ikke nødvendigvis er "skittent"?

Hva med en maritim utdannelse? For eksempel styrmann? Det er jo en rimelig praktisk utdanning. Angrer litt selv på at jeg ikke gjorde det den gangen jeg vurderte det.

Har selv en praktisk bakgrunn som tømrer og videreutdannet meg til ingeniør i voksen alder. Personlig likte jeg å studere selv om det var et tøft studie med MYE jobbing, men jeg kjeder meg med en normal kontorjobb etter endte studier. 

Takk for svar! Jeg har ikke sett så alt for mye på andre jobber jeg kan ta innen min utdanning så det skal jeg gjøre! 
 

Lenke til kommentar
LasseBasse skrev (11 timer siden):

Takk for svar! Jeg har ikke sett så alt for mye på andre jobber jeg kan ta innen min utdanning så det skal jeg gjøre! 
 

Det er jo et godt første steg! :) 

Om du finner noe som virker interessant, så kan det jo være verdt å bite tennene sammen. Om ikke, så er det bedre å slutte og finne noe annet enn å fortsette kun fordi du har begynt. Du ville ikke vært den første som slutter en påbegynt utdanning og mange har gått mye lenger enn bare ett år før de slutter.

Vet ikke så mye om maskiningeniørutdanningen og jobbmuligheter, så kanskje noen andre kan hjelpe, men har jo inntrykk av at det er en veldig bred utdanning som gir mange muligheter. Kanskje først og fremst en utdanning som sikter seg inn på kontorarbeid, men er nok muligheter for mer praktisk arbeid også. Hadde jeg vært utdannet maskiningeniør hadde jeg jobbet hardt for å komme meg offshore siden det virker være en bakgrunn de ofte søker der.

Mange av mine medstudenter på byggingeniørlinjen har nå praktiske jobber og har sikkert knapt gjort noe regning siden de sluttet utover vanlig regning.

Når det gjelder selve studiet så er det veldig hardt for de aller fleste. Jeg er ikke noe talent i realfag, men fikk gode karakterer takket være MYE jobbing. Så bare vit at dette studiet krever en del innsats, men det kan jo være verdt det til slutt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...