Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skifte vinduer og ytterdører


Anbefalte innlegg

Jeg har utsatt dette en god stund, men flere av vinduene og ytterdøren og verandadøren behøves å skiftes, ikke bare selve vinduet eller døren men rammen som sitter fast i veggen også. Er blitt utsatt for fuktskader for mange år siden og selv om det er tørt nå begynner de etterhvert å smuldre opp. Men hvordan går jeg fram, har mest erfaring fra leieboliger og leiligheter og der var det alltid noen andre som ordnet slike ting... Hva er best å gjøre, bestille vinduene og dørene selv og få noen til å montere dem, eller er det de som monterer dem som også ordner med å bestille dem? Er det greit å finne riktig størrelse ved å måle?

Hvor mange er det vanlig å innhente tilbud fra før en bestemmer seg for firma for montering?

Hvilke leverandører av vinduer og dører er verdt å sjekke ut før jeg bestemmer meg for type, noen som har noen å anbefale eller styre unna?

Andre ting å være oppmerksom på før en går i gang med noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en følelse av at enmannsfirmaer er billigere. Men det er også mulig å bestille fra større byggere som heter noe med -hus. Som Mesterhus. Hvis en snekker fra et enmannsfirma har tid til oppdrag, vil han komme hjem til deg flere ganger. Først for å se hva du ønsker å skifte ut. Og deretter sannsynligvis ta mål av disse vinduer og dører, inne fra boligen. Han vil typisk bestille de ønskede produkter fra NorDan. Og frakte vekk de gamle vinduer og dører når de er fjernet. Normalt sender snekkeren en e-post med en antatt prisoversikt og sluttsum. Du takker (sannsynligvis) ja til dette tilbudet. Snekkeren har med seg ekstra materialer i bilen, hvis noen fjøler må skiftes ut. Der den ene snekkeren ber om stikkontakt til å plugge i saga, vil kanskje den neste bruke egen tilkobling (fra firmabilen?) Så det kan være litt forskjell på dem. 

Kanskje mulig å måle opp selv, og bestille fra noe som sparevinduer.no. Men da må en kunne måle opp riktig, osv. Og finne en snekker som vil sette opp disse produktene. Mulig det ikke er noe problem, men virker enkelt med NorDan vinduer og dører. En teoretisk mulighet er også å følge godt med på Finn.no, eller google enda flere muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg har byttet de fleste vinduene på hytten, og selve prosessen er ganske enkel. Du måler størrelsen på vinduene fra ytterkant til ytterkant på "rammen" rundt, bestemmer hvor mange lag du vil ha (vet ikke hvor mye det er å tjene på 3 lag fremfor 2), vurder om du vil ha i lufteventil (kan være greit å ha) og bestill rett fra produsent (det var iallefall det vi gjorde).

For å løfte vinduene bør du bruke sugekopper ala denne. De finnes i litt forskjellige versjoner med to eller tre sugekopper, litt avhengig av hvor tunge vinduene er. For å bytte ut de gamle vinduene tar du av listene rundt, tar ut eventuell stenull,  og bruker fortrinnsvis en bajonettsag for å kappe av skruene som holder fast karmen i huset ditt. Løft ut vinduet og sett inn det nye, og vær sikker på at det står midt i rammen den skal stå i. Isoler og ta på listene igjen. 

Lenke til kommentar
Cerent skrev (10 timer siden):

Hvor mange er det vanlig å innhente tilbud fra før en bestemmer seg for firma for montering?

Sist jeg var med på å hente inn pris på noe slik kontaktet vi flere men fikk bare svar fra 2.
En glassmester og en snekker, Vi valgte glassmesteren.
Hvor mange du bør spørre er opp til degselv. men 4-5 er vel normalen.
 

Cerent skrev (10 timer siden):

Hva er best å gjøre, bestille vinduene og dørene selv og få noen til å montere dem, eller er det de som monterer dem som også ordner med å bestille dem?

Skal du bo i huset for "resten av livet" eller har du planer om å selge om ikke lenge?
Skal du selge om ikke lenge så helt klart få en proff til å ta jobben.
Om du gjør jobben selv så skader dette verdien på huset etter dem nye reglene hvor man må dokumentere alt som gjøres.

Skal du bo i huset "resten av livet" og kjenner noen som kan hjelpe deg, da fikser du det selv.
 

Cerent skrev (10 timer siden):

Hvilke leverandører av vinduer og dører er verdt å sjekke ut før jeg bestemmer meg for type, noen som har noen å anbefale eller styre unna?

Min erfaring er å bestille fra din lokale glassmester, eller ditt lokale byggevarehus (byggkjøp, obs bygg, byggmakker etc)
Sjekk hvem som gir deg best pris.
Merkene har ikke all verden å si så lenge du kjøper fra en velrenommert forhandler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...