Gå til innhold

Bygge AM4 bygg før det er slutt på deler (premium på budsjett)


Anbefalte innlegg

Hei
Driver å snuser på oppgradering av maskinen.
Per i dag er den en i5 fra 2011 og 1060 som sitter i maskinen.
Har en 2 år gammel PSU på 600W (Seasonic Prime Fanless, Titanium som leverer 560W ut på full load)
Det skal bygges i en Corsair 350D (derav m-ATX) med 2x280 radiatorer)
Kjører Linux og Steam/Lutris/Wine til spill, derav ønsker jeg AMD siden de har bedre drivere.

GPU og CPU er i dag vannkjølt. Tenker å bare vannkjøle CPU på denne (derav EK Quantum) siden det er vrient å få tak i blokker og kort som passer til Radeon 6XXX serien nå som den er ute av produksjon.

For meg virker dette som en fornuftig investering tatt i betraktning pris på AM5 platformen. Jeg må betraktelig opp i pris på HK for å få PCIe 5 på AM5. Da snakker vi for 10.000kr forskjell, og det tenker jeg i hvertfall ikke det er verdt. Per nå er specs stort sett lik untatt Zen3 vs Zen4 og 64GB DDR4 vs DDR5.

Tilsvarende bygg på AM5 lander på 21500kr. Altså 6000kr mer. Slik jeg ser det er det mye bedre annvendte penger å spare disse, og så kjøpe et bedre skjermkort og PSU (smt oppgradere kabinett og vannkjøling). Slik jeg har forstått det er 5800X3D en CPU som varer noen år særlig mtp spillytelsen, og det er i hovedsak grafikkkortet som er flaskehals på 1440 og 4k oppløsninger.


Så hva tror dere? Er det evnt noen ting dere ville endret på?

Screenshot2023-07-16at17_18_21.png.1236c4a8ce916ae4085cc59f9dba2d3a.png

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde gått for et AM5 bygg. B650 hovedkort med R7 7700 vil yte bedre og koster ikke noe særlig mer enn det du har satt opp.

Gigabyte B650                          2000Kr

Ryzen 7 7700                            3800Kr

Corsair Vengeance 2x32GB     1600Kr 

 

Ditt oppsett uten GPU og SSD, 7248Kr

Mitt oppsett uten GPU og SSD, 7400Kr

AM5 variant av CPU kjøler du har valgt koster ca 200kr mer, så den totale forskjellen er ca 400kr. Du har da den nyeste plattformen, samt bedre oppgraderings muligheter fremover. AM5 er støttet til 2025+.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enig med TheKims. Skulle du kun oppgradert CPU er 5800X3D et godt kjøp. Det å kjøpe et nytt AM4 hovedkort nå gir ikke så mye mening. Jeg hadde faktisk et sett med deler i bestilling for å oppgradere mitt AM4 oppsett men etter litt mer tenking så kansellerte jeg bestillingen for å heller gå for AM5 senere. Hvorfor må du ha PCIe 5 for å gå for AM5? Ingen spill eller applikasjoner eller operativsystemer vil lide de neste 5-10 årene av at PCIe 5 ikke er tilgjengelig. Alt er fortsatt "new games are expected to bla bla bla"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...