Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøkkenventilator montering


Anbefalte innlegg

Hei,

Skal hjelpe mamma med montering av en ukjøpt kjøkkenventilator. Jeg skal lage hull i veggen for direkte utkast og ikke koble på eksisterende rør som leder til et gammelt villavent med altfor lang vei ut.

Jeg er mest nysgjerrig på kontakten. Jeg misstenker den fort blir i veien og havner inni selve ventilatoren hvor matos og div er.

Noen tips her? Må kontakten flyttes?

Målebåndet viser 60cm fra hvor ventilatoren vil starte og minimum lengde. Det er 22cm fra toppen av flisa hvor ventilatoren starter til midt på kontakten.

Tegningen er av en rimelig ventilator.

 

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjokkenvifte-og-ventilator/ecotronic-ventilator-eph601s2-rustfritt-stal/277135

 

20230716_165549.jpg

Screenshot_20230716_170323_Chrome.jpg

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Labelle skrev (På 16.7.2023 den 17.05):

Jeg er mest nysgjerrig på kontakten. Jeg misstenker den fort blir i veien og havner inni selve ventilatoren hvor matos og div er.

Som @plankeby skriver, be om å få se på modellen i butikk og mål opp. Jeg trodde installasjonsmanualen til min Bosch ventilator var dårlig men den du linker til var… elendig, jeg fant null beskrivelse av målene til viften 😶

Det er jo i utgangspunktet positivt at stikkontakten havner bak/inne i viften; da får man skjult det elektriske helt men skjønner at du frykter at støpselet kommer i veien for motoren til viften. 

Lenke til kommentar

Monter på en ventilator som er kompatibel med det gamle villa vent systemet. Det er normalt den som styrer viften i systemet. Villa venten er med å ventilerer gamle hus ved at den går hele tiden. Det sitter normalt en motor på taket, som ikke er dyr, og det er kun 4 enkle skruer så er den byttet. (Det er enda billigere å rense viften, som Plankeby nevner.Det er fort gjort).

Hvis det byttes til uavhengig vifte så må viften styres fra ett annet sted. Det er bare rot, har det slik fra forrige eier i min leilighet også.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (12 timer siden):

Monter på en ventilator som er kompatibel med det gamle villa vent systemet. Det er normalt den som styrer viften i systemet. Villa venten er med å ventilerer gamle hus ved at den går hele tiden. Det sitter normalt en motor på taket, som ikke er dyr, og det er kun 4 enkle skruer så er den byttet. (Det er enda billigere å rense viften, som Plankeby nevner.Det er fort gjort).

Hvis det byttes til uavhengig vifte så må viften styres fra ett annet sted. Det er bare rot, har det slik fra forrige eier i min leilighet også.

Nei,

Gamle villaventviften ble kastet på dungen på 90 tallet. Huset har vanlig "naturlig" lufting. Dagens rørsystem har alt for lang vei. Har lyst på direkte utkast fra vegg som jeg skal lage rett ut veggen under takutstikket.

Viften skal styres fra ventilatoren. Enklere blir det ikke. Men jeg har ikke lyst at kontakten skal havne inni huset av ventilatoren.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

IMG_1630.thumb.jpeg.45e2c693af8c84a09a8497f9dd00dc1b.jpeg

Hvor langt er det fra koketopp og opp til der du ser for deg at nedre del av viften skal være? Blir den så høyt som jeg har avmerket? Hvor høyt over koketoppen er det?

Dersom stikkontakten kommer i veien for viftedelen kan du eventuelt plassere hele viften litt lavere (forutsatt ikke lavere enn minimum og praktisk/estetisk).

Hva slags vegg er det? (Gips)plate, isolasjon og tre yttervegg? Røret bør ha en dimensjon på 150mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...