Gå til innhold

Passende Mesh-løsning for oss?


Anbefalte innlegg

Vi bor per i dag i en leilighet på rundt 90 kvadratmeter (ett plan). På grunn av noen mangler ved bygget som det vil ta tid å få utbedret må vi ut på leiemarkedet i 1-3 år, og i den anledning flytter vi snart inn i en del av en tomannsbolig på 230 kvadratmeter.

Boligen vi flytter inn i har tre like store plan, altså ca. 75 kvadrat per etg. Det «tekniske rommet» (eller mer presist, skapet) hvor ruter er plassert er helt i den ene enden av øverste etg. Ifølge eier har dekningen derfra vært tilstrekkelig for deres bruk i de to øverste etasjene, men dårlig i underetasjen/kjelleren. (Ruteren er fra «Get» som vel er en del av Telia nå, hvis det har betydning.)

Både jeg og kona jobber mye på hjemmekontor og det vil være viktig med god/stabil dekning, uten store hastighetstap, i hele boligen. Har aldri hatt noen mesh-løsning før, og er litt i villrede med alle alternativene som finnes der ute og ulike egenskaper. Kanskje særlig når det gjelder antall noder vi bør gå for.

Ønsker helst å unngå kabling mellom noder, men har forstått det som at «hovednoden» som kobles rett på ruter må være kablet? I så fall er det kanskje mest aktuelt å ha den inne i samme skap som ruteren i øverste etg., og da vil vi vel trenge minst to noder til, en i hver av etasjene under?

I tillegg til pcer/tv/chromecast o.l. har vi en robotstøvsuger som kun godtar 2,4 GHz bånd, så «dual band»-løsninger med begge båndene i ett nettverk kan kanskje by på problemer?

Har dere tips om noe som er relativt enkelt å sette opp og som ser ut til å passe med behovsbeskrivelsen over? Pris er i utgangspunktet ikke det viktigste, men skulle gjerne unngått å gå over 3000 (eller 4000 hvis den ekstra tusenlappen utgjør en stor forskjell i hva man får av ytelse), da mesh-nettverket som nevnt kun er et midlertidig behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lagt noe i det minste ett kabelstrekk for nettverk til en annen del av huset, f.eks. til stua stående sammen med TV-uttak for koaks? Evt at det her også er uttak som gjør at man kan flytte modemet? Siden du sier Get her, anta jeg at det er snakk om HFC og ikke fiber.

Lenke til kommentar

Dere kan jo teste med en repeater i 2.etg f.eks. Dette kan være en grei løsning for å ikke legge så mye penger i dette og fremdeles få en rimelig grei ytelse. Kabel er jo det beste, så jeg ville nok i det minste sjekket opp det er alternativ.

I et større bolighus kan det være verdt å vurdere powerline-nett. Altså nett som går via 220v-kablene (settes i 2 kontakter) og lager en slags ethernet-linje av dette gitt at det har fysisk kontakt og ikke blir filtrert. Gjerne litt dyrere, men som regel mye bedre enn en repater (som igjen vanligvis er dårligere en mesh)

Lenke til kommentar

  

NULL skrev (14 timer siden):

Det er ikke lagt noe i det minste ett kabelstrekk for nettverk til en annen del av huset, f.eks. til stua stående sammen med TV-uttak for koaks? Evt at det her også er uttak som gjør at man kan flytte modemet? Siden du sier Get her, anta jeg at det er snakk om HFC og ikke fiber.

Jeg skal få sjekket ut det første. Eier har brukt Apple-TV i stua (etasjen under den hvor ruteren er plassert) men jeg forstod det på ham som at han da har brukt wifi-signal ovenfra og ikke et eget uttak). Jeg tok en telefon til Telia som kunne bekrefte at det er snakk om COAX/HFC i denne boligen, så da ble jeg usikker.

I retrospekt var jeg kanskje litt tidlig ute med å opprette dette emnet, kan bumpe det med bedre info når vi faktisk har overtatt boligen (august). 

 

vidor skrev (12 timer siden):

Dere kan jo teste med en repeater i 2.etg f.eks. Dette kan være en grei løsning for å ikke legge så mye penger i dette og fremdeles få en rimelig grei ytelse. Kabel er jo det beste, så jeg ville nok i det minste sjekket opp det er alternativ.

I et større bolighus kan det være verdt å vurdere powerline-nett. Altså nett som går via 220v-kablene (settes i 2 kontakter) og lager en slags ethernet-linje av dette gitt at det har fysisk kontakt og ikke blir filtrert. Gjerne litt dyrere, men som regel mye bedre enn en repater (som igjen vanligvis er dårligere en mesh)

Kabel er forsåvidt ikke umulig, men tror ikke jeg får trumfet gjennom å trekke kabel langs gulv og vegger ned to etasjer.

Powerline har jeg ikke hørt om før nå... Interessant konsept, ut fra hva jeg leser ser det ut til å være litt hit/miss avhengig av strømnettet i den aktuelle boligen. Men med åpent kjøp er det kanskje verdt å teste ut.

Man har visst mulighet for å leie et mesh-system via Telia til 49 kr. per måned, og det høres plutselig ikke så dumt ut med tanke på at det er høyst usikker på hvor lenge vi blir boende her (alt mellom ett og tre år, sannsynligvis) og at vi ikke vil ha bruk for mesh når vi flytter tilbake igjen i vår egen bolig.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med TP-link Deco x60

Til denne prisen 3190,- for  3-pack at the time of linking, ville jeg bare kjøpt det, og så Evnt. solgt det igjen etterpå. 

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/nettverk/router/tp-link-deco-x60-v32-mesh-wifi-6-sett-3-pakning/556932?gclid=CjwKCAjw2K6lBhBXEiwA5RjtCfW08yWkiDVgnu0l01clel6dDCr-rXwdcDfKzY_vvo6a5zH0L34zPhoCs18QAvD_BwE

For det er som man sier: Hvis man virkelig vil avsløre hva slags person noen er, sett på et dårlig wi-fi nett

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg er veldig fornøyd med TP-link Deco x60

Jeg har også TP-link mesh (noe eldre modell Deco M9+) og er veldig fornøyd. Har enebolig med 3 TP-link noder, men kan i prinsippet klare meg med 2. Første node må være kablet, men det er fritt fram med de andre, har en kablet og en trådløs. Kablet gir best hastighet, men trådløst fungerer helt fint også. TP-link mesh er veldig lett å sette opp.

Fordelen med et mesh som TP-link er at det er dedikert kanal for kommunikasjon mellom nodene, dette er mye bedre enn enkle repeatere.

Endret av cacb
Lenke til kommentar
4 hours ago, cacb said:

Fordelen med et mesh som TP-link er at det er dedikert kanal for kommunikasjon mellom nodene, dette er mye bedre enn enkle repeatere.

Det er noe de har på enkelte modeller, og gjelder for så vidt mange andre produsenter. Nå husker jeg ikke helt hvordan TP-Link har gjort det på, men man kan i visse situasjoner kunne "miste" den ene radioen, hvis den er satt til kun fungere på DFS-kanaler (er noen løsninger som har 5GHz-radioer, som fungerer i nedre og øvre del av spektret, og hvis ikke forholdene ligger tilrette for bruk av DFS, deaktivers radioen. I dag er tri-band-løsninger gjerne med bruk av 2,4+5+6GHz i stedet for 2,4 + 5 Low + 5 High).

Lenke til kommentar
6 hours ago, Cinemarxism said:

 Kabel er forsåvidt ikke umulig, men tror ikke jeg får trumfet gjennom å trekke kabel langs gulv og vegger ned to etasjer.

Powerline har jeg ikke hørt om før nå... Interessant konsept, ut fra hva jeg leser ser det ut til å være litt hit/miss avhengig av strømnettet i den aktuelle boligen. Men med åpent kjøp er det kanskje verdt å teste ut.

Har opplevd at folk ikke har vært klar over at de har en kontakt eller flere kontakt for kablet nettverk. Eller tenker ikke på at de kan flytte HFC-modemet, slik at hovedenheten i et mesh-system kan bli stående mer sentralt i huset.

PLC kan hos enkelte fungere veldig godt og hos andre kan det være veldig dårlig. Og det kan fungere enkelte steder i huset, men ikke andre steder. Jeg har brukt det en del tidligere og har gode erfaringer stabiltietsmessig. Og i en del tilfeller er det ikke all verdens båndbredde man trenger. Det kan være at omså 50 Mbps er mer enn nok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...