Gå til innhold

Hva slags servomotor bør jeg bruke til å dreie et potmeter, styrt av ESPHome?


Anbefalte innlegg

Jeg skal gjøre subvolumet i et oppsett styrbart fra Home Assistant, og derfor setter jeg inn et sånt ALPS potmeter som dette på signalkabelen til subforsterkeren:

 

image.thumb.jpeg.09ce3b29a25621f89cc01cb178dd8a17.jpeg

 

Det har jeg så tenkt å drive med en servomotor, styrt av en ESP32 med ESPHome og servokomponenten der. Dermed vil servoens posisjon kunne omregnes til 1-10 på subvolumet.  Planen er å lime fast servoen i bunnen av en boks, sammen med potmeteret, og så koble dem sammen direkte med en bit av gummiisolasjonen fra en kraftig strømkabel. Dermed vil den kunne spinne hvis den skulle få hikke og dreie for langt, istedenfor at en av tingene går i stykker. Men hva slags servo bør jeg bruke til dette? Jeg ser at Kjell har noen rimelige greier, kan det funke? Jeg har aldri satt mine bein i en servo, for å parafrasere Øystein Sunde.

 

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/utviklerkit/arduino/arduino-tilbehor/luxorparts-sg90-mikroservo-4-pk.-p90720

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Jeg er elendig til å lodde, så jeg valgte potmeteret som delvis "nøkkelferdig" løsning, og et som jeg vet fungerer godt med lydsignaler. Så hva vil du si er best av de to alternativene til Kjell? Det eneste kravet er at jeg kan kjøre dem "gå til x grader" på ESP-kommando.

Lenke til kommentar

Husker det var en kar som holdt på å designe en analog synth og derfor trengte selvjusterende potmetere. Han endte opp med å bruke motorer designet for droner som han skrøt opp i skyene. Mulig dette er litt eksotisk, men designet hans var helt stille og det ble satt i masseproduksjon. Finner selvfølgelig ikke tilbake til YouTube-videoen han nevnte det i. 

Min erfaring med servoer til f.eks modellfly er at i alle fall den analoge varianten gjerne lager masse lyd ved bruk og at den ender opp med å gjøre masse mikrojusteringer hele tiden. Dette er dog noen år tilbake, så mulig ting har forandret seg vesentlig.

Lenke til kommentar

@Gavekort Takk! Da kjøper jeg en firepakk med servoer på Kjell i morgen.

 

@vidor Der denne skal stå er nok støy det minste problemet! 😁 Når greiene er i bruk, vil det knapt være stille nok til å høre et pressluftbor over power metallen! All for Metal, and Metal for All! Jeg vil bare kunne sørge for at jeg kan enkelt skru ned volumet til subene når det begynner å vrenge.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...