Gå til innhold

Telenor kabel og mesh


Anbefalte innlegg

Har Telenor kabel-TV og Internett. Følger da med Telenor modem og Telenor Ruter. Signalet rekker ikke ned på ett av soverommene, så tenkte å kjøpe mesh nettverk.

 

Hvordan kobler man dette til eksisterende utstyr siden det allerede er en ruter på systemet? Bruker man to rutere, Telenor og mesh, kobler man noder på Telenor ruteren, erstatter man Telenor ruteren?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor lar deg ikke kjøpe en slik løsning. Jeg må oppgradere fra ruter 1 til ruter 2, og det er 49 pr mnd, og leie aksesspunkt til 39 kr pr stk. Over litt tid så er det en dyr løsning.

Fordelen med Telenor ruteren jeg har nå er at den har mange innganger. Jeg har Gardena, Phillips Hue, Ikea og TV koblet til ruteren nå.

Mesh ruterene jeg har sett på har typisk en inngang ekstra.

 

Beste løsning for min del hadde vært dersom det var mulig å ha Telenor ruter 1 og koble til et kjøpt Mesh nettverk med et par noder.

Lenke til kommentar

Det finnes mange rimelige routere som er både bedre enn den Telenor leverer og med flere innganger. Da slipper du også unødvendige leieavtaler på ekstra utstyr.

Butikker som Elkjøp selger flere typer mesh-pakker. Du kan jo prøve en av de, og returnere den hvis den ikke virker med routeren du har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjern telenor ruteren og kjøp et mest oppsett du ønsker.

Kombiner med en switch for kablet utstyr, trenger ikke dyre greiene.

F.eks: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/switch/tp-link-5-port-gigabit-switch/p-253094/
Finnes også med flere utganger ved behov.

Har selv telenor og bruker Google nest ruter og mesh kombinert med switchen over for kablet utstyr som hue osv, dette fungerer utmerket i hus på 233kvm med 3 etasjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, NERV said:

Telenor lar deg ikke kjøpe en slik løsning. Jeg må oppgradere fra ruter 1 til ruter 2, og det er 49 pr mnd, og leie aksesspunkt til 39 kr pr stk. Over litt tid så er det en dyr løsning.

Kan få mesh-aksesspunkt til Ruter 1 også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Runar said:

Det finnes mange rimelige routere som er både bedre enn den Telenor leverer og med flere innganger.

Litt usikker på hvilken ruter du da refererer til, men jeg antar det ikke kan være den som Telenor leverer nå ("WiFi Ruter II")?

Selv om vi ser bort fra "rimelig" så finnes det ikke så veldig mange andre rutere med Wifi 6E (og 3 samtidige bånd) og 2 x 2,5 Gbps ethernet å få kjøpt.  Tar gjerne en peker hvis du vet om noe slikt som ikke koster skjorta og litt til...

Jada, jeg jobber fremdeles i Telenor. Men jeg får dessverre ikke provisjon basert på antall brukere av Telenors rutere 😉 Entusiasmen er mer basert på at Ruter II er et solid stykke hardware, som til en forandring også egner seg perfekt for OpenWrt. Min høyst personlige mening er at det er ekstremt viktig for kvaliteten på den kommersielle firmwaren også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
bmork skrev (På 2.7.2023 den 9.48):

Litt usikker på hvilken ruter du da refererer til, men jeg antar det ikke kan være den som Telenor leverer nå ("WiFi Ruter II")?

Selv om vi ser bort fra "rimelig" så finnes det ikke så veldig mange andre rutere med Wifi 6E (og 3 samtidige bånd) og 2 x 2,5 Gbps ethernet å få kjøpt.  Tar gjerne en peker hvis du vet om noe slikt som ikke koster skjorta og litt til...

Jada, jeg jobber fremdeles i Telenor. Men jeg får dessverre ikke provisjon basert på antall brukere av Telenors rutere 😉 Entusiasmen er mer basert på at Ruter II er et solid stykke hardware, som til en forandring også egner seg perfekt for OpenWrt. Min høyst personlige mening er at det er ekstremt viktig for kvaliteten på den kommersielle firmwaren også.

Endte med å bestille Ruter II med en mesh node. Nesten to uker siden, ikke fått noe i posten eller melding om at det er en pakke på vei enda.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...