Gå til innhold

Tips til telefon til 14-åring


Anbefalte innlegg

Sharpings skrev (På 29.6.2023 den 19.50):

Har en som snart fyller 14 og han ønsker seg ny mobil. Han har en Huawei P20 som har gjort en god jobb i over 2 år nå. 

Men så er det denne jungelen med telefoner da. Før kunne jeg bruke Prisguiden for å hjelpe meg, men nå er den kjøpt opp av Klarna og blitt uoversiktlig og bortimot ubrukelig.

Hva kan man få for under 2.500 kr nå for tiden? Gjerne noe som er bedre enn P20 og med minst 128 GB lagring. ANdroid, da han foretrekker det. 

Noen som kan anbefale noe i den prisklassen? (Ikke bare ramse opp en liste med telefoner som er tilgjengelige)

Tar gjerne imot anbefalinger og gjerne litt om hvorfor denne anbefales.

https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltelefon/motorola-moto-g23-smarttelefon-4128gb-gra/586226

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sharpings skrev (6 timer siden):

Han vil helst ha Android siden han har lært seg Android bra og han påstår at han har flere muligheter til å modde spill og lignende hvis han har det. Vi har uansett kjøpt en Samsung Galaxy A52. Ga 1500 kr for den og kan ikke bruke 4-5000 kr på en (sikkert bedre) telefon. Bruker ikke så mye på meg selv engang.

Ja, Android er definitivt mer fleksibelt (og derfor bruker jeg det selv også). Men iPhone får du nok litt mer for pengene for eldre telefoner, da de holder seg veldig bra. En gammel iPhone kan være en veldig bra telefon selv i dag, og kjøper du den brukt så får du mye telefon for pengene.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (10 timer siden):

Ja, Android er definitivt mer fleksibelt (og derfor bruker jeg det selv også). Men iPhone får du nok litt mer for pengene for eldre telefoner, da de holder seg veldig bra. En gammel iPhone kan være en veldig bra telefon selv i dag, og kjøper du den brukt så får du mye telefon for pengene.

Jeg er enig med deg i det. En iPhone er nok mer fremtidssikker, med tanke på holdbarhet og oppdateringer. Men selv en eldre iPhone med 64 GB koster ganske mye. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe ny iPhone igjen med de prisene som er nå. Jeg synes det har gått over alle støvleskaft. 

Man kan få ganske mye bra i Androidutgave på bruktmarkedet til en god pris, hvis man er litt tålmodig og følger med på Finn. Finn er alltid et sjansespill da det dessverre finnes en del uærlige eller rett og slett dumme selgere/kjøpere, men jeg pleier å være forsiktig og kjøper helst bare ting jeg kan hente og se med egne øyne før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (12 timer siden):

64 GB lagring og Mediatek CPU gjør at denne utgår dessverre. Synes ikke det å sette inn minnekort er en god løsning da disse ofte sløver ned ytelsen på telefonen. Selvfølgelig får man tak i minnekort som ike gjør det, men de koster jo også en hel del, så jeg tenker at denne ikke passer helt. Men takk for tipset.

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (11 minutter siden):

64 GB lagring og Mediatek CPU gjør at denne utgår dessverre. Synes ikke det å sette inn minnekort er en god løsning da disse ofte sløver ned ytelsen på telefonen. Selvfølgelig får man tak i minnekort som ike gjør det, men de koster jo også en hel del, så jeg tenker at denne ikke passer helt. Men takk for tipset.

Den har 128gb eller ser jeg feil?

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (1 time siden):

64 GB lagring og Mediatek CPU gjør at denne utgår dessverre. Synes ikke det å sette inn minnekort er en god løsning da disse ofte sløver ned ytelsen på telefonen. Selvfølgelig får man tak i minnekort som ike gjør det, men de koster jo også en hel del, så jeg tenker at denne ikke passer helt. Men takk for tipset.

Den har 128GB lagring såvidt jeg kan se i annonsen.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (8 timer siden):

Den har 128GB lagring såvidt jeg kan se i annonsen.

Du har rett. Av en eller annen grunn leste jeg et sted at den har 64 GB bare. Må ha glemt å ta på meg lesebrillene! Det står faktisk under spesifikasjonene på denne telefonen: 

Ytelse og lagring
Enheten drives av en åttekjernet MediaTek Helio G85 -prosessor som er støttet av 4 GB RAM. Dette sikrer nok ytelse til dine daglige behov, og lar deg både multitaske, spille og se på videoer uten problemer. Alle dine viktige data kan lagres i et 64 GB internminne som enkelt kan utvides til 1TB med et MicroSD-minnekort.

Men jeg har uansett allerede kjøpt en Samsung til 1500 kr.

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (12 timer siden):

Du har rett. Av en eller annen grunn leste jeg et sted at den har 64 GB bare. Må ha glemt å ta på meg lesebrillene! Det står faktisk under spesifikasjonene på denne telefonen: 

Ytelse og lagring
Enheten drives av en åttekjernet MediaTek Helio G85 -prosessor som er støttet av 4 GB RAM. Dette sikrer nok ytelse til dine daglige behov, og lar deg både multitaske, spille og se på videoer uten problemer. Alle dine viktige data kan lagres i et 64 GB internminne som enkelt kan utvides til 1TB med et MicroSD-minnekort.

Men jeg har uansett allerede kjøpt en Samsung til 1500 kr.

Håper du er heldigere enn meg. Har hatt 2 samsung på rad der prosessorene har krasjet etter et par år, men det er en stund siden så jeg får håpe de har forbedret seg👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...