Gå til innhold

Altibox Hjemmesentral, skjules i et skap?


Anbefalte innlegg

Heia, har den på veggen nå. Vurderte å henge opp et skap med dør på som skjuler den i stedet, da får jeg skjult alt rask under TV. Setter skapet over kontakter og alt.

Det er jo ikke noe vifte på den, så da blir den vel ikke for varm i skapet? Kan jo evt lag noen hull i bunnen på skapet med 10mm borr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt av elektronikk som er påslått utvikler varme i ulik grad så det trenger å være i et miljø som klarer å spre denne varmen sånn at ting ikke overoppheter

Hvor effektiv varmen klarer å spre seg er avhengig av flere ting.

Det enkleste er å måle temperaturen litt over tid der du tester utstyret og se om det er akseptabelt.

Ellers finner du en annen plass som er mer egnet.

Lenke til kommentar

Jeg spilte i et spill i 4K i gårkveld, tempen inne var 23 grader, glemte å åpne et vindu på stua. Det var badstu inne i huset etter ca 3 timer spilling. Tempen viste 30 grader inne og 21 grader ute. CPU lå på 86C når jeg avsluttet spillet, der spesielt Core nr3 sleit med å roe ned tempen.

Nå snakker jeg om en pc, men samme konseptet gjelder for de komponentene inni skapet. Det blir badstu.

Anbefaler at du ordner deg et utsug på skapet, med et par åpninger for innsug

Lenke til kommentar

Som noen sier, så er det ganske vanlig at hjemmesentraler/rutere står i teknisk skap, der det blir ganske varmt. I disse skapene skal det ei heller være luftsirkulasjon, men skapene skal være tette når det er snakk om kombinerte sikringsskap og svakstrømsskap (med mindre ikke svakstrømsdelen er helt separert). Her kan det jo også være flere enheter.

Viktig her kan være at enheten står i retningen de er ment til å stå. Altibox sine enheter er vel ment å stå oppreist, og avkjøloingsmessig er de designet for det. Hvis den ligger kan det være at temperaturen blir langt høyere.

Tenker likevel det er en god ide å ha enheten en plass det er en viss ventilasjon.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Sidekick said:

Jeg spilte i et spill i 4K i gårkveld, tempen inne var 23 grader, glemte å åpne et vindu på stua. Det var badstu inne i huset etter ca 3 timer spilling. Tempen viste 30 grader inne og 21 grader ute. CPU lå på 86C når jeg avsluttet spillet, der spesielt Core nr3 sleit med å roe ned tempen.

Nå snakker jeg om en pc, men samme konseptet gjelder for de komponentene inni skapet. Det blir badstu.

Anbefaler at du ordner deg et utsug på skapet, med et par åpninger for innsug

Temperatur på CPU i seg selv sier ikke så mye om varmeutviklingen. På et så lite areal, skal det ikke mye til for å få høy temperatur.

Men en PC under spilling kan fort sammenlignes med å ha en varmovn på 400-1000W (avhengig av PC-en og dens komponenter). Det blir varmt også når man har en varmovn på i tillegg til fint sommervær.

En moderne ruter, i likhet med en moderne PC, vil normalt sett ha beskyttelsesmekanismer når det gjelder temperatur - dvs. at f.eks. prosessoren i ruteren "reduserer sin egen ytelse" (throtteling).

En ruter/hjemmesentral vil i peak gjerne ikke ha mer enn 25-30 watt strømforbruk. Under "normal bruk" mindre. Men i et lite skap er dette nok til at det blir ganske varmt.

Ting trenger ei å bli ustabilt. Men det kan være at man ved å kjøre en slik enhet under ganske varme forhold reduserer levetiden.

Lenke til kommentar
LeGranDuc skrev (På 24.6.2023 den 22.08):

Hjemmesentralen min fra Altibox henger inne i en boks som igjen er inne i sikringskapet mitt.
Var montert slik av Altibox.
Har ikke hatt noen problemer med dette oppsettet.

 

Et vegghengt skap har jo ikke helt tett dør, er jo glippe på 3mm rundt hele...sett på et fra ikea. Kan jo burre noen større hull i bunnen på det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...