Gå til innhold

Redde harddisk, eller data fra den?


Anbefalte innlegg

Min eldste eksterne harddisk har dessverre tatt kvelden. Iomega Prestige 500 GB. Den er sikkert 14 år gammel, og brukt til backup siden jeg bodde hjemme. Har data på den fra tilbake til før 2000-tallet som jeg helst ikke vil miste.

Feilen ligger på kontrollerkortet (printplaten på selve harddisken). Når jeg kobler til strøm, blir en av komponentene på den så varm at den begynner å røyke, før strømforsyningen kutter. Sist jeg brukte den, for noen måneder siden, virket den helt fint.

Selve harddisken er Seagate Barracuda 7200.11. Ser ut som en helt standard 3,5" SATA-disk.

 

Siden selve disken er fysisk fin, vil jeg tro samtlige av mine data fremdeles er på den fremdeles. Men hvordan skal jeg få dem ut? Går det an å bytte ut selve kontrollerkortet, eller er det på en måte knyttet direkte til akkurat denne disken? Eller er Ibas neste? Og er det noen av dere som har erfaring fra Ibas, hvilken priser de opererer med, etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (4 minutter siden):

bytte ut selve kontrollerkortet

Er absolutt en mulighet (IBAS benytter selv dette 'ofte' de..) Du vil nok finne ut at IBAS koster, men ta kontakt med de og spør etter tilbud?

Og til NESTE korsvei; Benytt minimum TO backup'er. (Helst minimum tre..) Ta sikkerhetskopi offline (frakoblet nett) og avtal med slekt / venner at de oppbevarer en / flere disker for deg.

Det er ikke alltid backupen som er problemet. Hvis du får besøk av en som stjeler ELLER om du skulle være uheldig og ting brenner ned så.. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Woff said:

Er absolutt en mulighet (IBAS benytter selv dette 'ofte' de..) Du vil nok finne ut at IBAS koster, men ta kontakt med de og spør etter tilbud?

Enig der. Er dataene viktige, så lar man disken være og kontakter IBAS og redder de.

Er en fysen på eksperimentering og dataene er ikke så farlig at de går i glemmeboken, så kan en for eksempel kjøpe en disk av samme modell, og derav samme kretskort og bytte om og se om det gir tilgang

Lenke til kommentar
Just now, Woff said:

Den jobben krever omtrent null kunnskap, bare man får tak i et identisk kretskort. Å skifte betyr som regel kun å skru ut noen skruer, de fleste klarer det..

sant det , forhåpentligvis er det mer eller mindre like rett frem å finne tak i identisk disk/kretskort. har ikke sjekket om noen norske butikker selger

Lenke til kommentar

Har selv brukt ibas for mange herrens år siden. Da var egenandel på 1000-1500 kroner om husker rett. Dvs, dem tok 1000-1500 kroner for å sjekke disken og få en liste of filer som er mulig å redde. Deretter skulle dem ha 8000-10.000 kroner for selve recovery operasjonen. Tror det var prisen den gang, men husiker ikke nøyaktig.

Du vil få en ny harddisk tilsendt med alle valgte filer som du velger å gjennopprette.

Lenke til kommentar

Jeg fikk liv i den igjen, takket være denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=Zv7L5Q5CCTs. Har verifisert at disken dukker opp i Mac OS og at filene er der.

Den originale strømforsyningen til disken røk for sikkert 10 år siden, så jeg har brukt en universal-omformer til den i mange år. Det viser seg at denne var stilt inn på 25 volt... Komponenten på kretskortet som røk var en diode som skal beskytte harddisken dersom man uheldigvis skulle gi den for sterk spenning.

Etter å ha loddet av dioden virker disken som normalt igjen. Denne gangen med en strømforsyning som er låst til 12 volt. 

Så det ble ikke Ibas denne gangen. Skal ta å klone hele disken i morgen. Om jeg gjør samme feilen en gang til, nå som sikkerhetsdioden er tatt vekk, så er nok håpet ute neste gang.

Og for andre som skulle bruke universal-omformere til sine eksterne disker: FOR GUDS SKYLD SJEKK AT DEN ER STILT INN PÅ RIKTIG SPENNING FØR DU KOBLER DEN TIL 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...