Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kvalitet Ford/Mazda/Kia


Anbefalte innlegg

Har et gammelt diesel-dyr som jeg tenker det begynner å bli på tide å bytte ut, en Ford Galaxy fra 2007. Sist vi tenkte på å bytte den ut endte vi opp med en bil nummer 2 isteden, en elbil, men nå har jeg lyst til å bytte ut den anldrende For'en med en bensin eller diesel-bil som kan brukes som bil nummer 2 og som vi evt kan ta de lengre turene med (vet ikke om jeg tør å ta de veldig lange turene med Galaxyen lenger, kan fort bli stående på en veiskulder). Vil helst ha noe som ikke sprenger banken, og noe som er forholdsvis rimelig å vedlikeholde, selvsagt. Må ellers ha god plass (om ikke enn så god plass som Galaxyen), og kunne ta en sykkel eller to på taket eller hengerfestet.

Har reparert EN DEL på den Ford'en vår opp gjennom tiden, så det er i grunnen galskap å vurdere Ford igjen føler jeg, men når jeg leser rundtomkring så virker jo folk rett og slett fornøyd med Fordene sine, så kanskje er det bare vi som har hatt en mandagsbil. Ihvertfall, bilene jeg har vurdert (og til en viss grad kikket på) så langt er

Ford Mondeo 2016-2018, mest diesel (150/180 hester), noen av dem med AWD og manuell kasse

Mazda 6 2017-2019 (2.5 bensin)

Mazda CX5 2016 - 2018 (2.5 bensin)

KIA Optima 1.7 crd ca 2017

Så: hvordan er egentlig kvaliteten på de nevnte bilene? Må si jeg har et godt øye til Mazda. Ser ut til at CX5 har et veldig godt rykte også, men 2016-modellen (som kanskje er mest aktuell for meg sånn prismessig) ryktes å ha "flest feil" av årsmodellene (sammen med 2014). Dessverre ser jeg meg nødt til å holde meg unna diesel på Mazda, da det ser ut til at det er massive problemer med disse (de ligger da gjerne litt lavere i pris også). Ford Mondeo med AWD og manuell kasse, er det solide greier? Eller er det automatkasse som gjelder? Vet jo at svinghjulet på diesel (+ clutch etc) må byttes på et tidspunkt. Jeg innbiller meg at en bensin-Mazda kanskje gir meg minst hodepine på sikt (disse har jo heller ikke turbo), men størst driftsutgifter i form av bensin (vs "billigere" diesel). På den annen side vil en turbodiesel som også brukes til småkjøring kunne gi en del plunder og vedlikehold som koster mye penger.

Når det gjelder KIA virker det som disse stiller i en egen klasse når det gjelder høye priser på service etc. Ellers gode biler?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok Mazda'en vil være et godt valg. Når det gjelder diesel så skal dette gjelde de tidligere årgangene, problemet skal være utbedret. Mondeo skal være brukbare kvalitetsmessig de også, men man bør styre unna powershift-girkassen da disse på sikt (fra rundt 100' km) gjerne får problemer iflg. hva jeg har lest og iflg. personer i Ford-systemet. De har gått bort fra denne kassen på nye modeller.

Lenke til kommentar
liehen skrev (2 minutter siden):

Jeg tror nok Mazda'en vil være et godt valg. Når det gjelder diesel så skal dette gjelde de tidligere årgangene, problemet skal være utbedret. Mondeo skal være brukbare kvalitetsmessig de også, men man bør styre unna powershift-girkassen da disse på sikt (fra rundt 100' km) gjerne får problemer iflg. hva jeg har lest og iflg. personer i Ford-systemet. De har gått bort fra denne kassen på nye modeller.

 

Ja, har "forelsket" meg litt i Mazda 6 og CX5 må jeg si, og stort sett så omtales de som relativt "skuddsikre" valg. Helt til man plutselig finner en kvalitetsundersøkelse som plasserer dem helt på bunn i sin klasse (men jeg mistenker at det da er diesel-problemene som spiller inn, har inntrykk av at bensinmotorene er gode). Jeg må si at tanken på en bensinmotor uten turbo er ganske fristende, sånn vedlikeholdsmessig sett, på sikt, spesielt siden det blir en del småkjøring også.

Jeg er egentlig litt usikker på om Mazda faktisk HAR utbedret de diesel-problemene. Jeg har forstått det slik som at de IKKE har gjort det, men det eksisterer visstnok to typer problemer med disse motorene. Det ene er visst et problem med dårlige kamaksler. Kamakslene gir fra seg spon, som blir med oljen rundt og havner i turboen, som ryker. Dette er visstnok noe som ble/blir fikset på garanti, også utenfor garantiperiode (mener jeg å ha lest på et forum). Et helt annet problem er noe med diesel som flyter over i oljen og motor som blir nedsotet elns (dieselen blir visst brukt til å "brenne av" katalysatoren eller noe i den dur, men med mye småkjøring blir det "overflow"). Her har tiltaket hos Mazda vært, hvis jeg har forstått det korrekt, å lage nye peilepinner som har en X på seg. Hvis oljenivået kommer over X'en må man tappe/bytte olje. Dette gjør at man må bytte olje ganske ofte i verste fall, og dette er ikke noe man får refundert. Alternativet er motorhavari. (med forbehold om at jeg har forstått dette riktig). Mener også å ha lest at Mazda kommer med ny dieselmotor først i 2030 elns, noe som høres veldig rart ut. Innen da skal jo "alt" være elektrifisert...

 

Takk for info om powershift. Veldig nyttig input.

 

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjenner ikke detaljene her, men jeg mener jeg leste en artikkel et sted at i alle fall problemet med kamakslene var løst. Diesel og småkjøring er jo uansett ikke gunstig. Riktignok bør også en moderne bensinmotor kjøres skikkelig varm innimellom, det kan sote der også, "carbon buildup" osv., men problemet er vel langt mindre ift. diesel.

Lenke til kommentar

Har kjørt forløperen til Mazda 6 i flere år og den hadde jeg kun på service for noen slitedeler av og til. Kvalitetsmessig en helt uproblematisk bil til å ha gått over 135.000 km. Ford hadde et noe frynsete rykte før (Fiks Og Reparer Daglig), men de har skjerpet seg mye over tid og har som du sier helt kurant kvalitet og fornøydhetsgrad hos kundene i dag, så lenge den er ny nok.

KIA vet jeg veldig lite om.

Lenke til kommentar

Vår erfaring etter snart to år med KIA har vært veldig god. Vi har hatt ett verkstedbesøk, det ene sidespeilet hang seg opp (ville ikke slå seg inn). Det ble fikset på nybilgaranti. Vi kjøpte brukt, men garantien er på hele syv år. En dag i vinter nektet den å starte, det var litt rart. Instrumentpanelet lyste rødt overalt. Skal sies at været hadde gått fra snø til regn til is på kort tid. Hele bilen var glasert med is da jeg kom ut til den. Mulig en sensor et eller annet sted hadde blitt dekket til. Alt funka fint dagen etter, og har vært bra siden. 

Riktig nok har vi Niro (2019) og ikke Optima. 

 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...