Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en starter/booter ikke, bare en summende lyd fra hovedkortet!


Anbefalte innlegg

Bakgrunnsinformasjon:

Så jeg har nylig bygget en ny PC. En mITX. Jeg er definitivt ingen ekspert når det kommer til å bygge PC-er. Alt fungerte helt fint inntil jeg bestemte meg for å koble fra alt for å gjøre noen få justeringer og kabelhåndtering, samt prøve ut det nye 4080-kortet.

 

Problemet:

Nå har jeg prøvd det meste jeg kan komme på. Koble fra og til kabler igjen (kontaktene på frontpanelet får meg alltid til å tvile på mine egne evner lol). Gå tilbake til det originale grafikkortet. Bytte noen av kablene fra PSUen (jeg har ikke mange ekstra). Men PC-en vil ikke starte.

- Ingen vifter som snurrer

- Ingen lys ingenting

- Bare en summelyd (så vidt hørbar) fra hovedkortet når jeg slår på bryteren til strømforsyninga.

 

Bare for å avklare;

Summelyden kommer så fort jeg slår på PSU-en, men knapt hørbart ("som at man kan høre litt strøm til komme til hovedkortet"). Lyden  fortsetter til jeg slår av PSU-en igjen. Ingen andre knapper på kabinettet fungerer heller.

Jeg har prøvd å koble strømforsyningsenheten direkte til stikkontakten uten kabinettet. Jeg sjekket til og med spenningen i begge ender av strømledningene, og alt virket normalt.

 

Viften på PSU-en snurrer heller ikke..

 

Jeg har et multimeter liggende, men mangler PC(bygge)erfaring.

Hvis noen har noen ideer om hva mer jeg kan prøve for å begrense problemet, eller noen anelser om hva som kan være årsaken, så hadde jeg satt veldig stor pris på det. Takk!

 

Spesifikasjoner:

NR200p kabinett

RTX 3070 aorus master

Cooler Master V850 SFX Gold PSU

Intel Core i7-12700K

ASUS ROG STRIX B660-I (LGA 1700, mITX, DDR5) hovedkort

 

DDR5 16GB minne

M.2 PCIe 4.0 SSD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, thegreatbergo said:

Nei, ikke som jeg vet om.. Har nå nylig gjort et lite forsøk med hovedkortet utenfor kabinettet.

Så det har vært brukt avstandsstykker (ofte av messing) mellom hovedkort og kabinett?
(Spør for å eliminere en ikke ukjent feilårsak.)

Det er bedre å ha hovedkortet fastskrudd i kabinettet enn å ha det løst, på grunn av faren for elektrostatiske utladninger som kan skade kortet. Men det er ikke alltid like lett å komme til med kortet i kabinettet, det skal sies.

Når ingenting virker er det ofte lurt å fjerne alt fra hovedkortet, inkl. RAM, SSD, skjermkort, osv.
Jeg tror kanskje jeg ville ha tatt ut CPU'en også, og sett om det kom noen fornuftige signaler fra de LEDs som skal vise hvor man er i bootrekkefølgen.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (6 minutter siden):

Så det har vært brukt avstandsstykker (ofte av messing) mellom hovedkort og kabinett?
(Spør for å eliminere en ikke ukjent feilårsak.)

Det er bedre å ha hovedkortet fastskrudd i kabinettet enn å ha det løst, på grunn av faren for elektrostatiske utladninger som kan skade kortet. Men det er ikke alltid like lett å komme til med kortet i kabinettet, det skal sies.

Når ingenting virker er det ofte lurt å fjerne alt fra hovedkortet, inkl. RAM, SSD, skjermkort, osv.
Jeg tror kanskje jeg ville ha tatt ut CPU'en også, og sett om det kom noen fornuftige signaler fra de LEDs som skal vise hvor man er i bootrekkefølgen.

Korrekt!

Helt enig gikk langt før jeg måtte prøve ut det. Men er uhyre forsiktig.

Takk! Jeg skal forsøke det! Gir ikke opp enda

Lenke til kommentar

Ingenting lyser. Jeg har dessverre ikke en annen PSU liggende for øyeblikket. Kan alltids være en smal sak å få lånt en fra noen bekjente eller anskaffe ny. Vært i kontakt med Komplett, da det var der jeg kjøpte store deler av komponentene. Han ene anbefalte meg å sende hovedkortet og PSUen i retur, dersom jeg ikke ble klokere ved feilsøking.

Jeg har prøvd å «jump starte» PSUen etter anbefaling fra andre og høyere makter lol. Viften snurrer bare i et sekund eller så. Helt til jeg flytter litt på kabelen eller setter inn bindersen igjen - 1 sekund til. Jeg antar dette kanskje er normalt ved nyere modeller med tanke temperaturkontroll osv.

Neste blir vel å fjerne det aller meste fra hovedkortet for å eliminere feil, og det kan gi noen tegn eller signal.

Endret av thegreatbergo
Lenke til kommentar
thegreatbergo skrev (6 minutter siden):

Ingenting lyser. Jeg har dessverre ikke en annen PSU liggende for øyeblikket. Kan alltids være en smal sak å få lånt en fra noen bekjente eller anskaffe ny. Vært i kontakt med Komplett, da det var der jeg kjøpte store deler av komponentene. Han ene anbefalte meg å sende hovedkortet og PSUen i retur, dersom jeg ikke ble klokere ved feilsøking.

Jeg har prøvd å «jump starte» PSUen etter anbefaling fra andre og høyere makter lol. Viften snurrer bare i et sekund eller så. Helt til jeg flytter litt på kabelen eller setter inn bindersen igjen - 1 sekund til. Jeg antar dette kanskje er normalt ved nyere modeller med tanke temperaturkontroll osv.

Neste blir vel å fjerne det aller meste fra hovedkortet for å eliminere feil, og det kan gi noen tegn eller signal.

Med det du beskriver, så er jeg 99% sikker på at feilen ligger i PSUen eller kablene. Kanskje en ledning har løsnet fra en kontakt. Jeg ville prøvd en annen PSU hvis du har mulighet til å låne det. Da finner du feilen fortere enn hvis du må sende inn til Komplett og tilbake.

En annen ting, som er usannsynlig, men ikke umulig. Du har ikke tilfeldigvis skrusikringer i huset?

 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (4 minutter siden):

Med det du beskriver, så er jeg 99% sikker på at feilen ligger i PSUen eller kablene. Kanskje en ledning har løsnet fra en kontakt. Jeg ville prøvd en annen PSU hvis du har mulighet til å låne det. Da finner du feilen fortere enn hvis du må sende inn til Komplett og tilbake.

En annen ting, som er usannsynlig, men ikke umulig. Du har ikke tilfeldigvis skrusikringer i huset?

 

Jeg er i grunn helt enig, og mistenker egentlig en av kablene. Jeg skal forsøke! Ja, er jo ikke interessert i vente 2-3 uker for at noen andre skal se på det.

Nei, ingen skrusikringer i hus. Forsøkt flere stikkontakter samt sjekket kabelen til både PSUen og overgangen i kabinettet med multimeter.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (11 minutter siden):

Med det du beskriver, så er jeg 99% sikker på at feilen ligger i PSUen

Enig i denne, den summelyden du refererer til tyder på en PSU som sliter med kortslutning.  Mener da at PSU 'ser' en kortslutning i bygget. Prøv å koble ut den store pluggen fra PSU og test jump-start da? 
Funker PSU da så er feilen ett annet sted. 
Tenker da at feilen KAN være på HK. Fortsatt død PSU? Koble fra ledningene til GPU og prøv igjen? 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (9 minutter siden):

Enig i denne, den summelyden du refererer til tyder på en PSU som sliter med kortslutning.  Mener da at PSU 'ser' en kortslutning i bygget. Prøv å koble ut den store pluggen fra PSU og test jump-start da? 
Funker PSU da så er feilen ett annet sted. 
Tenker da at feilen KAN være på HK. Fortsatt død PSU? Koble fra ledningene til GPU og prøv igjen? 

Takk jeg skal gi det et forsøk!
Kjøpte et 4080-kort som jeg forsøkte å installere i denne prosessen også (selv om jeg nå har gått tilbake til 3070-kortet som fungerte opprinnelig.. Kan 4080-kortet muligens være årsaken til kortslutning etc.? PSUen skal jo ha mer nok til å forsyne kortet med strøm i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt. Du kan egentlig koble fra alle plugger og KUN kortslutte de to punktene som står forklart. Da skal PSU starte opp (vifte spinner) og du kan med instrumentet ditt måle forskjellige spenninger på pluggen. Sett instrumentet på Volt og bruk den svarte pinnen på minus (alle svarte ledninger til pluggen) og den røde pinnen på de andre kontaktene.

(OBS: plugg ledningene i instrumentet RIKTIG!)

Endret av Woff
Lenke til kommentar
horrorr skrev (3 minutter siden):

Fjern den kabelen merket med Type4 fra strømforsyningen - det er en Corsair-merking for deres kabler og bør holdes langt unna andre (som CoolerMaster i ditt tilfelle) strømforsyninger da ingen nødvendigvis er koblet likt selv om kablene ser lik ut.

Takk! En bom fra min side, har forsøkt de andre som følger med PSUen også, riktig type. Skal forsøke på nytt

Lenke til kommentar
Woff skrev (5 minutter siden):

Det er helt korrekt. Du kan egentlig koble fra alle plugger og KUN kortslutte de to punktene som står forklart. Da skal PSU starte opp (vifte spinner) og du kan med instrumentet ditt måle forskjellige spenninger på pluggen. Sett instrumentet på Volt og bruk den svarte pinnen på minus (alle svarte ledninger til pluggen) og den røde pinnen på de andre kontaktene.

(OBS: plugg ledningene i instrumentet RIKTIG!)

Jepp, og det fungerte til en viss grad på PSUen i seg selv. Men som nevnt tidligere spinte viften kun rundt i et sekund eller to, uten andre tegn til liv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...