Gå til innhold

Tips til å behandle en STL-fil før utskrift


Anbefalte innlegg

En kollega har fått skannet hjernen sin, og konvertert den til en STL-fil. Den tar imidlertid en evighet å skrive ut i full størrelse, siden også de indre strukturene er med i modellen. Jeg har ikke peil på 3D design, men finnes det en enkel måte å endre det meste av innsiden til vanlig "tomrom" som infill kan ta seg av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aetius skrev (58 minutter siden):

Ok, det ante meg jo - men hvordan?

Nå er det lenge siden jeg har drevet med dette - men i de ulike "Slicer" programmene så stiller du inn "Infill" når du "slicer" stl filen.

20% infill vil ta utrolig mye lenger tid enn 5% infill

Her er ett bilde som viser ulike infills:

 

 

 

infill.PNG

Endret av Flysurfer
Mer tekst
Lenke til kommentar
3 hours ago, Flysurfer said:

Nå er det lenge siden jeg har drevet med dette - men i de ulike "Slicer" programmene så stiller du inn "Infill" når du "slicer" stl filen.

20% infill vil ta utrolig mye lenger tid enn 5% infill

Her er ett bilde som viser ulike infills:

 

 

 

infill.PNG

Du misforstår, det er ikke infill settings jeg er ute etter (det forstår jeg greit), men hvordan lage rom for infill.

Slik modellen er nå, er den full av indre strukturer som tar en evighet å printe men som ikke vises.

Lenke til kommentar
3 hours ago, ilpostino said:

I ThinkerCAD ville jeg invertert en sylinder eller kule og plassert den midt inni hjernen. Iallefall sett hvordan det ville gått. Du bør vel ha en eller annen form for support når du huler ut ring sånn?

Ja, men det er ikke så enkelt å hule ut slik heller, med en geometrisk form. Det er mange "nooks and crannies" som går ganske langt inn, og de vil jeg ha inntakte. Jeg kunne helt tenke meg en funsjon som bare konverterer alt som er mer enn X mm fra overflaten til tomrom (som jeg kan definere skal fylles med infill).

Lenke til kommentar

@Aetius Er det fordi det er flere figurer som opptar samme plass? Slik at du får vegger der det skulle vært infill?

Om det er dette, kan det være at programmet som konverterte til stl gjorde en dårlig jobb. Bruk orginalfil og bruk et annet program til å lage ny stl. Best.

Eventuelt importer stl til et annet CAD program. Nestbest.

Eventuelt google stl repair (online stl repair). Kaninhull.

Lenke til kommentar
1 hour ago, toreae said:

@Aetius Er det fordi det er flere figurer som opptar samme plass? Slik at du får vegger der det skulle vært infill?

Om det er dette, kan det være at programmet som konverterte til stl gjorde en dårlig jobb. Bruk orginalfil og bruk et annet program til å lage ny stl. Best.

Nei, det er fpordi dette opprinnelig er en medisinsk scan av hans hjerne, så indre strukturer i hjernen er med. Jeg vet ikke hvem han har fått til å generere STL-filen eller hvilken metode som er brukt, men jeg har i alle fall ikke annet enn STL filen.

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Tips til å behandle en STL-fil før utskrift

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...