Gå til innhold

Nkom mener du betaler for mye for internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilsvarende har det jo vært snakket om i forbindelse med mobildata, men ingenting er gjort som monner noe som helst! Ser man på prisene i Norge sammenlignet med naboland så er prisen på mobildata i Norge skyhøy! Unskyldningen om at Norge har kupert toppografi kjøper jeg over hodet ikke: Hvorfor er da prisene så mye lavere i Finnland med deres "tusen sjøer", hvorfor er prisene så mye lavere i Sverige? Har ikke Sverige fjell...?!

Det var for en stund siden ett eller annet sted en undersøkelse som viste at bredbånds-/mobil-leverandører i Norge hadde (mye) høyere avanse enn i nabolandene våre. Det vil jeg si er ugjendrivelige bevis for at data er (kraftig) overpriset i Norge!!!

Den eneste grunnen til at Norge har høyere bredbåndspriser og priser på mobildata, er at nordmenn har betalingsvilje og råd til å betale mer, derfor blir vi utpresset! 

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (15 minutter siden):

Ser man på prisene i Norge sammenlignet med naboland så er prisen på mobildata i Norge skyhøy! Unskyldningen om at Norge har kupert toppografi kjøper jeg over hodet ikke: Hvorfor er da prisene så mye lavere i Finnland med deres "tusen sjøer", hvorfor er prisene så mye lavere i Sverige? Har ikke Sverige fjell...?!

Jeg synes dekningen i Norge er bedre sammenlignet med mange andre land. Her har du til og med dekning ute på sjøen. 

 

Det burde vært mulig å velge leverandør fritt. Jeg betaler rundt 800 for 250/250. Det er for dyrt. 

Lenke til kommentar
On 6/15/2023 at 11:35 AM, Gjest MKII said:

hvorfor er prisene så mye lavere i Sverige? Har ikke Sverige fjell...?!
 

Sverige har fjell, men det er ikke folk i fjellene. I Norge er det en villet politikk, med tilhørende subsidier, at folk skal bo på de mest ufremkommelige steder. I Sverige er det en villet politikk at folk helst skal samles i et par store byer lengst sør, og resten av landet skal avfolkes.

Jeg skal ikke si at den svenske tilnærmingen er uten sine negative sider (på langt flere måter enn at svenskene har markant dårligere dekning i grisgrendte strøk), men dekningsøkonomisk er det fint å kunne skru opp én mast i en storby og gi god dekning til flere mennesker enn det bor i hele Øst-Finnmark.

I Danmark vitset vi om at det å bygge mobildekning var meget enkelt: Man skrur opp én mast midt på Jylland, så har man dekket hele arealet, og så skrur man opp én mast midt i København, så har man dekket hele befolkningen.

Når det er sagt så har du rett i at også avansen er høyere i Norge og at nordmenn har for høy betalingsvilje, jeg vil bare ha frem at saken er ikke helt svart-hvitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...