Gå til innhold

Partner fra 3dje verden/utviklingsland/annet land


Anbefalte innlegg

Første gang jeg bruker diskusjon. No så hei til alle sammen. 

Jeg skal ikke gjøre denne tråden til å handle om kun meg men ønsker å lufte noe jeg ikke får tak på. 

Jeg har i veldig mange år hatt partner fra hva mange kaller ett utviklingsland. For meg så har jeg ikke ett syn om at vi har bedre hjerne enn andre verdensdeler men så klart gener kan spille en rolle. 

Jeg får alltid ganske mye motbør for mitt livsvalg til tider nesten som at jeg gjør noe ulovlig men så er det ikke noe ulovlig allikevel og det er til tider slitsomt og faktisk ganske jævlig om man har stiftet familie f. Eks. 

For meg så er det kun pass forskjeller og jeg ønsker å få tilbakemeldinger på forskjellige livssyn ang dette og faktisk prøve og se den andre siden i ett nytt lys. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan åpenbart være en vanskelig situasjon med mye stigma å gå inn i partnerskap som virker fremmede for majoritetskulturen, ikke slik at det er fremmed som í å være nytt, men det er likevel uvanlig nok til at det eksisterer en del fordommer mot slike forhold.

En åpenbar problematikk er hvis man har funnet sammen ved hjelp av økonomisk ulikhet, at dette er et forhold som ikke ville oppstått uten hjelp av økonomiske forskjeller, altså at fundamentet er et ujevnt maktforhold, uten at en slik avtale dermed er potensielt fritt for positive aspekter, hvis man tar på seg de pragmatiske brillene kan man si at man hjelper hverandre, den ene blir reddet fra fattigdom i bytte mot kjærlighet, og er det egentlig så farlig?
Svaret på det antar jeg er svært situasjonsbetinget, for det er klart at det kan være problematisk å inngå seksuelle avtaler på grunnlag av nød, samtidig som det kan være det beste som har skjedd begge to, eller en ganske skrekkelig situasjon hvor den ene parten er for ignorant til å se hvilken skade den påfører den andre, og den andre er på mange måter for fattig og/eller fanget i dette fjerne landet langt borte.
Begge deler, og graderinger av dette foregår, så bekymringen fra andre er jo til viss grad basert på omsorg og ansvar, men det er likevel uklokt å spekulere uten grunnlag, bare basert på overfladiske observasjoner og fordommer.

Så har man sikkert noen andre som synes det er feil på andre grunnlag, om en ikke skulle funnet seg ei norsk ei, jeg tipper det kan være minst like sårende, men kanskje (?) ikke like utbredt, ikke vet jeg.

Mitt beste tips er å være vokal rundt deres situasjon, kommunisere til folkene rundt dere at dere får mye motbør og synes det vanskeliggjør livet for dere.

Jeg synes det er litt betenkelig at du konsekvent skriver om dette som noe som rammer deg, dere rammes vel begge av slike fordommer, er det ikke deres livsvalg, deres motbør osv?

Hva du legger í at genetikk kan spille en rolle virker også avgjørende for hva du mener med at du ikke har et syn om at vi har bedre hjerner, men... ? For genetikk kan spille en rolle, det er åpenbart, men hva mener du i denne konteksten?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kjartan40 skrev (55 minutter siden):

Jeg får alltid ganske mye motbør for mitt livsvalg til tider

Motbør i form av «hvorfor har du en kone som er en apekatt»? Eller motbør i form av «åja, du måtte til Thailand og finne en desperat kvinne for å få deg no?»?

Det første er tradisjonell rasisme. Det siste er kanskje en form for segregering hvor man tenker at folk fra fattige land har det bedre om de gifter seg med folk fra fattige land, enn folk fra rike land.

Jeg tenker at så lenge du behandler partneren din bra (og han/hun gjør det samme mot deg) så kan alle andre ta å gi beng i hvor partneren din er født.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det var 2 konstruktive svar og kjenner meg igjen i hva dere skriver. 

Mitt syn på det er at det er fattige folk i rike land og vice versa. Samme gjelder utdanning så jeg klarer ikke å se realistisk og forholde meg godt til kritiske folk, og det har fungert dårlig å snakke om at de faktisk ikke har kommet fra fattige familier. 

Forhold går opp og ned for alle og jeg har null forståelse når det skal dreie seg om noe annet enn forhold hvis det oppstår noe. Plutselig blir man møtt med mye stereotypisk og tror jeg bare møter det med at det er rasisme om det ikke er virkeligheten over hodet. 

Det jeg mente med en kommentar om forskjeller er at vi kan ha genetiske forskjeller men at det ikke går på tvers av fysisk eller mental oppnåelse. Så da forstår jeg lite av bedre enn dem holdninger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...