Gå til innhold

– Viktig for oss å ikke bare hente ting fra tidligere Diablo-spill


Anbefalte innlegg

Iki skrev (På 10.6.2023 den 4.27):

I diablo 2 skalerte spillet opp fra normal til nightmare og så hell etter at man tok sistebossen på forrige nivå.

I hovedsak fordi spillet var så kort.
Å doble innholdet gjennom vanskelighetsgrader er 40 år gammel strategi, men årsaken til at de gjorde det er jo ikke en intensjon om at dette er canon;
En film ville sett helt absurd ut om de tok ut Diablo 3 ganger på rad med økende vanskelighet, og når det er et rollespill, hvor historien som fortelles åpenbart ikke gjentar seg, så er det åpenbart at vanskelighetsgradene er en erstatning for manglende innhold, ikke et designvalg som ble tatt fordi utviklerene ønsket at man skal reptere innholdet.

Se Path of Exile for hva som skjer når spillet har nok innhold, da forsvinner de ekstra vanskelighetsgradene.

...

Og som skalerende monstre, så er det åpenbart at utviklerene på topp sliter med kompetansen og sjangerforståelse, og mekanisk forståelse.

Attack og Defense hindrer behov for uendelig skalering av helse.
Det er en grunnmekanikk som blant annet kan sikre at PvP kan fungere fra level 1 til 99, uten spesialbehandling.
Diablo 2 gjorde feil med skaleringen som gjorde at spillerene sin skade måtte nedgraderes mot andre spillere, men det er jo åpenbart bare å redusere skaden spillere gjør i Diablo 2 for å slippe det problemet.
Eller redusere skaden spillerene gjør i et oppfølgerspill, for å kunne ha fri PvP i hele spillverdenen uten å måtte ty til unødvendige balansetiltak.

...og det finnes åpenbart bedre valg enn å skalere fiender, som oppnår et lignende resultat, men som likevel ikke skaper negative følelser.
Hvis man har et sted med 4 små svake zombier. Legg til en større zombie om spilleren er høyere level.
Hvis spilleren er enda høyere level, legg til enda en stor zombie.
Enda høyere level, legg til en demon som utnytter zombiene til eget forsvar, uten å påvirke dem.
Enda høyere level, la demonen gjenopplive zombiene.
Ikke endre fiendene, endre situasjonen.

...

Jeg har sett historien til spillet på YouTube, så jeg kommer ikke til å kjøpe det.
Jeg liker rollespill.

Og rollespillene jeg liker er rollespill hvor karakteren min sitt første instinkt er å ikke ta i mot et slag fra en kjempeøks i ansiktet -- og der svikter Diablo 4 på samme måte som Diablo 3.
Defense, det å ikke bli truffet av fiender, er essensielt for spillopplevelsen min i rollespill hvor man ikke manuelt blokkerer, for at verden skal oppleves realistisk og truende.
For alternativet er uendelig skalering, hvor tallene raskt slutter å bety noe -- og når tallene ikke gir noen mening, så er det vanskelig å relatere til det som foregår.
Man kan skru av tallene, men de er der fremdeles. Alt som skjer er spillets mekanikk satt ut i live, og alt farges av den.

100 000 000 skade er nok til å drepe 2 millioner level 1-karakterer.
Det er åpenbart et problem i PvP.
Et problem som gjør at utviklerene, fordi de ikke forsøkte å lære av Diablo 1 og 2, må lage egne mekanikker for PvP -- mens Diablo 2 kunne ha PvP når som helst og hvor som helst, fordi spillet var balansert for at verden skulle fungere og gi mening, mekanisk.

Spill som Zelda: Tears of the Kingdom, klarer å gi en hel verden som tar 100 timer å gjennomføre uten at fiendene gjør 100 ganger skaden til tidligere monstre eller har 10 000 ganger deres helse.

Diablo 2 begrenset seg til temmelig eksakt 100-gangen.
Siste boss i act 5 Hell gjør 100 ganger skaden til zombiene i act 1 normal.

---

Jeg kunne vært interessert i spillet om de enten kopierte mer av Diablo 2, eller om de laget en verden som fungerte bedre, mekanisk, enn Diablo 2.
Arkade-mekanikkene appellerer heller ikke.
Et 'realistisk' univers vil aldri tillate multiplisering av skade fra forskjellige kilder. Skade er overføring av energi, og desto mer overføring av energi man skal gjøre desto mer energi inn trenger man:
Å bare helt vilkårlig skalere skade fra fysiske våpen fra 10 til 100 000 000 0000 000 0000000098984398t9279429842ffffghjl2nntl2lk222000198482852...

Altså.
Er man blitt en Dyson-sfære rundt en serie røde kjemper som forsøker å implodere et sort hull med en kraftstråle, eller er man et menneske..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (22 timer siden):

@WigNut
Aldri verden om jeg tror på at du har rundet Diablo II. Det krever ca 10 måneder med spilling 16 timer i døgnet. Det er bare en som har rundet Diablo II uten kontodeling og det er en danske som gikk under navnet DKShade som hans Sorceress helt. Jeg spilte med ham den sesongen. I det hele tatt hadde det ikke vært mulig hvis ikke Blizzard Entertainment somlet med å resette ladderen.

10mnd med spilling 16 timer i døgnet... Fra act 1 til 5... og at det bare en 1 som har rundet D2...

Helt ærlig så ble dette så dumt at jeg vet ikke hva jeg skal svare engang... Beklager...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Du spiller ikke spillet ferdig. 

Du gir deg der spillet begynner.

Det er ikke direkte feil, men det betyr at du ikke liker spillet, du liker bare en liten del av det.

Herregud... Iki... Man spiller Act 1 til Act 5. Bekjemper Baal. ferdig. Single player... Liker historien... Hvorfor i all verden skal man fortsette å spille når man har rundet spillet med en figure OG DET ER DET MAN VIL MED SPILLET!! er det så innmari vanskelig å forstå?

Herregud er jo nesten så man har en forventning at "å har du fullført act I til V. Bra nå trenger du bare å logge 1500 timer til med grinding så du kan... Ja.. det..."

Gir jo 0 mening for en som kun vil spille act 1 til 5 runde spillet. Starte en ny karakter og gjøre det samme igjen. Hvorfor i all verden skal jeg grinde videre med en karakter som jeg har 0 interesse i å gjøre da det er jo rett og slett kjedelig.

Sitat

Lykke til med dette, det vil være umulig for deg.

#facepalm... ironi... eksempel... kom igjen da...

Sitat

Så lenge du holder deg til reglene i spillet, så... men om du griefer andre slik du påstår så bryter du altså reglene og blir utestengt. 

Merkelig at jeg aldri har blitt utestengt da fra et spill på over 30 år.

Er ingen regel som sier at det jeg gjorde ikke er lov. At folk ble irriterte er ikke mitt problem. Irriterte meg at jeg måtte spille med noen. Rørte ikke loot eller noe etterpå. Så... Ingen regel brutt.

Og om de utestenger meg bra D4 så regelrett driter jeg i det da jeg kun lånte en konto for å teste møka. Kommer ALDRI til å kjøpe det spillet da jeg stemmer med lommeboka og jeg støtter ikke det blizzard har gjort. Enkelt og greit.

Utestengt fra et spill man ikke har... Den hadde jaggu vært moro :D

Lenke til kommentar

Litt vel sta på prinsippene der @WigNut, hehe.

Men jeg forstår deg, vil ikke spille diablo online med tilfeldige folk jeg heller. Muligens ikke så stort problem i D4 utenom world bosses da men. Skulle hadd en solo self found mode.. 

19 minutes ago, WigNut said:

Hvorfor i all verden skal man fortsette å spille når man har rundet

I slike spill er det jo grinding for å finne det beste gearet, og prøve så mange builds som mulig som er artig synes jeg. Og det begynner etter story er ferdig. 

 

Sliter med å bestemme meg for D4, ser egentlig ikke så veldig bra ut og blir vel det samme som D3 etterhvert, altså 1-2 uke etter hver sesong så har man alt, utenom perfekt rolls, som jeg ikke gidder. 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, WigNut said:

10mnd med spilling 16 timer i døgnet... Fra act 1 til 5... og at det bare en 1 som har rundet D2...

Helt ærlig så ble dette så dumt at jeg vet ikke hva jeg skal svare engang... Beklager...

Det er bare 4 akter i Diablo II. Er det LoD-skiten du har spilt. Den er mye enklere, spesielt før ku-nerfen og de andre. Skal tro om det var 48 timer det tok til maks. Nei, det var ikke noe særlig.

Ja, det er bare DKshade som har rundet Diablo II ved å spille karakteren alene.

Quote

yep this guy:

Baroness DKShade Lv 99 - sorc SC
Lady DKShadow Lv 98 - sorc SC
Queen DKShabada Lv 96 - sorc HC

crazy man, all legit as well.

Tre sesonger på rad, best i verden.

I Diablo II må man passe på at man ikke får tittlene fra DIablo, ellers dropper det ikke god loot noe mer. Det dropper forbedret loot hvis man åpner game med en karakter som har quest complete og dreper med en som ikke har complete. Det er bare det at et når man tar 500 runs på DIablo hver dag så kan det skje en glipp.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
WigNut skrev (32 minutter siden):

Man spiller Act 1 til Act 5. Bekjemper Baal. ferdig.

Hvorfor låser spillet opp nye systemer etter dette om det ikke er ment at folk skal spille videre?

 

Og om du så skal spille slik du påstår, hvorfor trenger du å ta en world boss i d4?

Endret av Iki
Lenke til kommentar
Curuion skrev (19 timer siden):

Litt vel sta på prinsippene der @WigNut, hehe.

Men jeg forstår deg, vil ikke spille diablo online med tilfeldige folk jeg heller. Muligens ikke så stort problem i D4 utenom world bosses da men. Skulle hadd en solo self found mode.. 

I slike spill er det jo grinding for å finne det beste gearet, og prøve så mange builds som mulig som er artig synes jeg. Og det begynner etter story er ferdig. 

 

Sliter med å bestemme meg for D4, ser egentlig ikke så veldig bra ut og blir vel det samme som D3 etterhvert, altså 1-2 uke etter hver sesong så har man alt, utenom perfekt rolls, som jeg ikke gidder. 

Hehe... Jeg skal inrømme den å si ja :D

Men ja... Hadde det kommet med en ren single player option, ikke det "always live" greiene for etter det jeg leser så gjør de jo endringer på spillet raskere en noen kan blunke. Sånt har jeg aldri vært fan av. Og er litt splittet når det kommer til skaleringen. Hadde de 3 vært et ikke problem så hadde det mest sannsynlig blitt et kjøp og jeg hadde holdt kjeft :D

Forstår virkelig fullt ut at folk liker diablo serien for grindingen og finne det aller beste utstyret. Ingen problemer med å se at folk liker det og vil det. Jeg personlig er en ren story spiller. Har ikke spillet en god story er det ingenting som hjelper for min del... Derfor spiller jeg ferdig story med en karakter. Også evt. en ny runde med ny karakter. Det er det jeg synes er moro.

Ehem... jeg skal ikke utale meg om sesongene i D3 da jeg aldri har spillt et sekund av de... og helt ærlig... vet ikke hva de går ut på engang 😅 Som sagt. Jeg spiller story... Loot kommer mens jeg spiller, og har jeg ikke fått x loot innen jeg har spilt ferdig story... nei nei da fikk jeg ikke lootet da. :)

Men mye enig med deg. Og forstår hva du skriver. Forstår at folk vil grinde videre... jeg er bare ikke en av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diablo har ikke vørt noe spill for enspiller siden kampanjemodusen i det første spillet. I Diablo II er det lagt opp til at man må ha 60k spillere på realmen for å ha en sjanse til å rulle nok utstyr med greie stats og så bytte dette mellom seg.

Ja, folk liker å spille self found og det gjør jeg også, men det kan være røft når formlene i itemgenereingen jobber mot en.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (13 minutter siden):

Diablo har ikke vørt noe spill for enspiller siden kampanjemodusen i det første spillet. I Diablo II er det lagt opp til at man må ha 60k spillere på realmen for å ha en sjanse til å rulle nok utstyr med greie stats og så bytte dette mellom seg.

Ja, folk liker å spille self found og det gjør jeg også, men det kan være røft når formlene i itemgenereingen jobber mot en.

D1 er nyderlig når det gjelder story. D2 var og er også meget bra. D3 var bra men... klarer ikke helt å sette fingeren på det men fristet ikke å spille det etter jeg spilte ferdig story med witch doctor, crusader og wizard... Aldri fått meg til å prøve de andre karakterene og spille story en fjerde gang.

Men jeg tror jeg enten missforstår deg eller at du tenker på noe annet når det gjelder å "runde D2" eller spille ferdig story som jeg tenker på. Tar jo ikke mer en 20 - 40 timer... Kommer ann på karakter og hvor heldig du er med loot.

Lenke til kommentar
Iki skrev (19 timer siden):

Hvorfor låser spillet opp nye systemer etter dette om det ikke er ment at folk skal spille videre?

 

Og om du så skal spille slik du påstår, hvorfor trenger du å ta en world boss i d4?

Det er for de som vil spille videre... grinde for loot og builds... Og som sagt tidligere. For de som vil det og liker det så er det jo toppers og suverent for de. Jeg... JEG... Ikke tenk på andre.. J.E.G spiller story også ferdig. Om det så hadde vært fyrverkeri i enden for å trykke på fortsett og grinde så klikker jeg avslutt og spiller på nytt med ny karakter.

Går jeg glipp av noe? helt ærlig så nei fordi jeg har ingen interesse for det som kommer etter story. For meg så er det kun story som er viktig og moro å spille. Ingenting annet. Og jeg vil gjøre det i mitt tempo uten innblanding av andre i spillet.

 

Det med den ene world bossen var rett og slett fordi det var så mye snakk om det og jeg var nysgjerrig. Helt til jeg så at det var andre spillere der... Det for meg som sagt ødela alt... Så det ble kun med den ene.

En annen ting jeg så som heller ikke gir mening (mulig en av dere som spiller dette spillet kan forklare) er at under den korte tiden jeg prøvde spillet så var jeg sorcerer. Hvorfor i all verden var det "aspect for druid only" eller "aspect for necromancer only"

Den løsningen der forstår jeg ikke. Hvorfor får jeg ikke gå der som sorcerer... Vil gjerne ha en god forklaring på den løsning der...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Historie har jeg aldri brydd meg om i spill, annet at det skal være kort og ukomplisert. Verken på 80-tallet elle rnå. Dybde og endeløs dialog utgår. Her er det gameplay for alle pengene.

Spill er konkurranse. Historie utgår. Skal jeg ha historie ser jeg en dystopisk antologiserie i sort-hvitt. Der er det gode historier.

Passe mengde historie er omtrent slik.

Introduksjon.

Quote

One night, when little Giana from Milano was fast asleep, she has a strange dream. Everybody dreams weird things at night, but no one will have experienced situations like little Giana is about to.

Giana suddenly finds herself in a strange mysterious world, where everything is completly different. Gravity has almost disappeared - sometimes one feels like flying away - and everywhere there are unxeplainable buildnings and structures. Old grottos and deserted castles seem to hide lots of secrets, and frightening and hideous creatures appear. This wouldn't be too bad, except that Giana can't leave this world unless she finds the magic, huge diamond. So she starts searching for this wonderful jewel.

However, she is not totally alone, for her little sister Maria can dream, too.

Avslutning

Quote

Giana, get up. The sun has frightened off the night.

Dette er perfekt mengde historie. Man får vite det man trenger å vite. Så får man seg en overraskelse når det er en drage som passer på diamanten.

Her er også perfekt historiefortelling. Enten trykker man skyteknappen for å starte spillet eller så hører man på musikken og ser historien i introduksjonssekvensen:


Her er et annet eksempel. En kort intro og så er det noen sekvenser senere i spillet, men høyst sparsommelig. Les bøkene hvis man vil vite mer.Totalt 15 bøker finnes det og mange hundre sider i hver. Den første boka er det 896 sider i så det blir nok historie for den som absolutt må.


Historien og cut-scenes var veldig masete i "DuckTales Remastered" heldigvis kan man skru det av for en ikke helt men relativt sømløs spillopplevelse.

Det gåpr heldigvis å skru av campaign i Diablo IV. Dessverre ikke tidsnok. Jeg savner da spill ikke hadde cutscenes eller helt sparsommelig.

Keep it simple and short!
image.png.954a121c76dd129b8e5597e70e7a56ac.png

 

Enda et gullkorn i historiefortelling. Redd dama for i helvete!



Her er den mest meningsløse avslutninga i et spill jeg noen gang har vært borti. Denne måneden er det akkurat 33 år siden spillet kom ut. Jeg er forbannet den dag i dag over denne slutten. (timestamp).

Fuck. Øve i ukevis og spille sammenhengende i litt under 2 timer for å få en slik skjebne. 😕

Et annet nederlag var da de drepte karakteren Deckard Cain. Da utgikk det drittspillet i sin helhet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Sitat

BadCat

Ah da forstår jeg. Vi to spiller spill på totalt forskjellig måte :) 

Men du skal ha takk for de spill klippa fra youtube. De var artige å se og bringte tilbake minner :D så takker for det.

Flood har jeg aldri sett eller prøvd men gud jeg hadde blitt sur selv med den avsluttningen 😂

Deckard Cain... satt regelrett med åpen munn når de drepte ham i D3. Han er jo et ikon. Ble litt sånn... "hva nå"

 

Og forstår som sagt at folk vil skippe story og spille ren grinding. Og jeg ser ikke noe negativt med et spill som BÅDE har story for de som vil ha det og grinding for de som vil det.

Lenke til kommentar
WigNut skrev (5 timer siden):

Jeg... JEG... Ikke tenk på andre.. J.E.G spiller story også ferdig.

Altså spiller du ikke hele spillet. Da er vi enige om det.

Du liker ikke HELE spillet.

WigNut skrev (5 timer siden):

Det for meg som sagt ødela alt... Så det ble kun med den ene.

Så det at det var andre spillere til stedet under en grind event som er der for spillerne etter at de har spilt gjennom historien, altså noe du selv påstår du unngår, ødela historien i spillet for deg?

Hvordan får du det til å gi mening?

WigNut skrev (5 timer siden):

Den løsningen der forstår jeg ikke. Hvorfor får jeg ikke gå der som sorcerer... Vil gjerne ha en god forklaring på den løsning der...

 

Du kan helt fint gå der. Det er ikke noe som hindrer dette.

Du låser opp en skill til en annen klasse, slik at du da kan bruke denne på den andre klassen.

Alt av innholdet i dungeon kan gjennomføres som sorcerer. 

Du får fortsatt xp og loot til denne karakteren.

Lenke til kommentar
Sitat

Altså spiller du ikke hele spillet. Da er vi enige om det.

Du liker ikke HELE spillet.

Da gjør vi det enkelt også sier jeg "jada" også legger vi ballen død så vi ikke trenger å diskutere hva man liker ut i det kjedsomlige. Du liker A jeg liker B. Enkelt og greit.

Sitat

Så det at det var andre spillere til stedet under en grind event som er der for spillerne etter at de har spilt gjennom historien, altså noe du selv påstår du unngår, ødela historien i spillet for deg?

Hvordan får du det til å gi mening?

Hvis du leste hele settningen så vet du svaret. Men kan godt skrive det igjen. Jeg var nysgjerrig etter all prat om world bosses så jeg ville se hva det greiene var for noe. Enkelt og greit.

 

Men sidenote om world boss. Kom i prat med en på jobben istad og han forklarte at man kan ta world boss alene...??? At dette kan man velge...??? Sant / usant?

Sitat

Du kan helt fint gå der. Det er ikke noe som hindrer dette.

Du låser opp en skill til en annen klasse, slik at du da kan bruke denne på den andre klassen.

Alt av innholdet i dungeon kan gjennomføres som sorcerer. 

Du får fortsatt xp og loot til denne karakteren.

  •  

Ah. Takker for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...