Gå til innhold

Bilbatterier som batteribank solceller


Anbefalte innlegg

Jeg har 60 + 80 ampere startbatterier på en Toyota Hilux som står mye stille på hytta. I vinter døde et helt nytt batteri, antagelig pga utladning. Neste vinter tenker jeg å koble solceller og regulator rett på disse to parallellkoblede batteriene og bruke de som batteribank for å holde de toppladede. Evt koble de parallellt med et 60 ampere som nå er batteribanken.

Er dette en god eller dårlig ide med tanke på levetid?

Takk:-)

Endret av Sindre Rudshaug
Skriveleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sindre Rudshaug skrev (11 timer siden):

Jeg har 60 + 80 ampere startbatterier på en Toyota Hilux som står mye stille på hytta. I vinter døde et helt nytt batteri, antagelig pga utladning. Neste vinter tenker jeg å koble solceller og regulator rett på disse to parallellkoblede batteriene og bruke de som batteribank for å holde de toppladede. Evt koble de parallellt med et 60 ampere som nå er batteribanken.

Er dette en god eller dårlig ide med tanke på levetid?

Takk:-)

Det er en god ide. Har selv 2stk 100ah biltemabatteri som batteribank på solcelleanlegget på hytta. Er på sitt syvende år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Har også et kortslutningsvern/overbelastningsvern etter batteripakken bare sånn i tilfelle. Tror jeg kjøpte det på jula eller biltema i sin tid.

Takk!

Tenker du på sikring? Det ligger i planen. En liten 30 ampere/360 watt på plussledningen. Bare overbelastning vil evt ta den. Solceller og forbruk klarer ikke gå over 30A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (3 timer siden):

Takk!

Tenker du på sikring? Det ligger i planen. En liten 30 ampere/360 watt på plussledningen. Bare overbelastning vil evt ta den. Solceller og forbruk klarer ikke gå over 30A.

Mitt var på 70A, men var mest ment som et kortslutningsvern mellom batteribank og inverter, i tilfelle feil på inverter eller kabling som kan resultere i overslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...