Gå til innhold

Holdingselskap og flytting av verdier.


Anbefalte innlegg

Har et holdingselskap som egentlig har vært inaktivt i flere år, men nå har jeg investert. "Problemet" er at ting skjedde litt fort, og for å spare tid på diverse søknader, så hadde jeg ikke tid å opprette et driftsselskap, så i realiteten så er holdingselskapet nå blitt et driftsselskap. Men jeg skulle gjerne ha fått omgort dette, slik at jeg har et holdingselskap og et driftselskap.

Jeg har ikke kommet så langt at det har kommet omsetning i selskapet enda, men det skjer i løpet av en måneds tid. 
Investeringene som er gjort er i realiteten 100% lån (Privatlån+banklån).
Jeg ser på to alternativer for å få ordnet strukturen i dette. Det ene er å opprette et nytt holdingselskap som igjen kjøper opp dette selskapet. Men dette medfører vel at jeg risikerer å måtte skatte for dette? Eller er det mulig å unngå dette, med tanke på at finansieringen er 100% lånefinansiert.
Det andre alternativet jeg tenker på, er at jeg oppretter et nytt driftselskap som dagens selskap eier 100% og flytter over verdiene og løsøre til det nye selskapet, slik at det opprinnelige holdingselskapet blir nettopp et holdingselskap igjen. Dette medfører nok en prosess med å omgjøre noen søknader og kan i verste fall forsinke oppstarten. Men er det noen andre negative sider ved å gjøre det på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bellenf skrev (2 minutter siden):

Har et holdingselskap som egentlig har vært inaktivt i flere år, men nå har jeg investert. "Problemet" er at ting skjedde litt fort, og for å spare tid på diverse søknader, så hadde jeg ikke tid å opprette et driftsselskap, så i realiteten så er holdingselskapet nå blitt et driftsselskap. Men jeg skulle gjerne ha fått omgort dette, slik at jeg har et holdingselskap og et driftselskap.

Jeg har ikke kommet så langt at det har kommet omsetning i selskapet enda, men det skjer i løpet av en måneds tid. 
Investeringene som er gjort er i realiteten 100% lån (Privatlån+banklån).
Jeg ser på to alternativer for å få ordnet strukturen i dette. Det ene er å opprette et nytt holdingselskap som igjen kjøper opp dette selskapet. Men dette medfører vel at jeg risikerer å måtte skatte for dette? Eller er det mulig å unngå dette, med tanke på at finansieringen er 100% lånefinansiert.
Det andre alternativet jeg tenker på, er at jeg oppretter et nytt driftselskap som dagens selskap eier 100% og flytter over verdiene og løsøre til det nye selskapet, slik at det opprinnelige holdingselskapet blir nettopp et holdingselskap igjen. Dette medfører nok en prosess med å omgjøre noen søknader og kan i verste fall forsinke oppstarten. Men er det noen andre negative sider ved å gjøre det på denne måten?

Hvis du eier selskapet 100% så kan du gjøre en trekantfusjon når det faktisk oppstår et genuint behov for ett holdingsselskap.  (trekantfusjon krever involvering av revisor og er litt komplisert, koster derfor en del.) Merk trekantfusjon endrer org nummeret på driftsselskapet, og du må derfor muligens ommgjøre en del søknader når det gjøres. 

Verdsettelsen av selskapet er på nåværende tidspunkt sannsynligvis ca lik ingangsverdien, selskapet har tross alt ikke tjent noen penger enda. så det vil sannsynligvis gå bra hvis du oppretter ett nytt selskap, og selger fra deg til det nye selskapet for det du har i inngangsverdi, (anbefaler å litt ekstra sånn at du får utnyttet skjermingsfradraget) 

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet om fusjon også, men ser ikke på det som et alternativ på samme grunnlag som du nevner.

Men hvis jeg da tenker rett, ved å opprette et selskap som kjøper selskapet, så vil det ikke føre til noe ekstra skatt for meg, da jeg i realiteten ikke har noen gevinst i selskapet. Eller går det ut fra aksjekapitalen, som er på 30000,-?

Lenke til kommentar
bellenf skrev (1 time siden):

Ja, jeg vet om fusjon også, men ser ikke på det som et alternativ på samme grunnlag som du nevner.

Men hvis jeg da tenker rett, ved å opprette et selskap som kjøper selskapet, så vil det ikke føre til noe ekstra skatt for meg, da jeg i realiteten ikke har noen gevinst i selskapet. Eller går det ut fra aksjekapitalen, som er på 30000,-?

Ja, min oppfatning er at det kan vanskelig sies at det selskapet du har opprettet er verdt noe mer idag enn når du opprettet det. 

Selskapet skal i teorien selges til virkelig verdi, det er vanskelig for meg å si sikkert hva virkelig verdi er, men min mening er at virkelig verdi for ett selskap som ikke har startet drift enda er det samme som det som er innskutt.

Hva hadde en rasjonell person utenfor din nærmeste familie/venner vært villig til å betale for dette selskapet, (de må naturligvis betale alt av selskapets gjeld til deg, og ta over bankgarantier som du har stilt ved overtakelsen av selskapet)

 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (43 minutter siden):

Ja, min oppfatning er at det kan vanskelig sies at det selskapet du har opprettet er verdt noe mer idag enn når du opprettet det. 

Selskapet skal i teorien selges til virkelig verdi, det er vanskelig for meg å si sikkert hva virkelig verdi er, men min mening er at virkelig verdi for ett selskap som ikke har startet drift enda er det samme som det som er innskutt.

Hva hadde en rasjonell person utenfor din nærmeste familie/venner vært villig til å betale for dette selskapet, (de må naturligvis betale alt av selskapets gjeld til deg, og ta over bankgarantier som du har stilt ved overtakelsen av selskapet)

 

Tja. Det kan godt hende at Skatteetaten godtar dette, men jeg ville jo tenkt at investeringene er gjort av en grunn (antatt positiv nåverdi) slik at verdsettelsen i utgangspunktet bør endres som følge av investeringene som er foretatt, selv om det ikke er drift, og selv om de er 100 % lånefinansiert. Så det er en viss skatterisiko i å prise dette til innskutt kapital. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

Tja. Det kan godt hende at Skatteetaten godtar dette, men jeg ville jo tenkt at investeringene er gjort av en grunn (antatt positiv nåverdi) slik at verdsettelsen i utgangspunktet bør endres som følge av investeringene som er foretatt, selv om det ikke er drift, og selv om de er 100 % lånefinansiert. Så det er en viss skatterisiko i å prise dette til innskutt kapital. 

Markedet har allerede verdsatt driftsmiddelet til markedspris, og markedsprisen har tatt høyde for den forventede avkastningen.

Dette er ett(eller fler) nyinnkjøpt driftsmiddel som er hovedverdien i selskapet, hvis du gjør en nåverdianalyse av selskapet nå, og kommer fram til en annen verdi enn det markedet har sagt at driftsmiddelet er verdt, så har du sannsynligvis regnet feil, (med regnet feil så mener jeg f.eks lagt inn andre avkastningskrav en det markedet gjør, lagt inn annen forventet inntekt en det markedet har gjort osv.)  

Hvis eier/daglig leder/styreleder, har gjort en stor jobb med å skrive søknader og skaffe kunder osv for start av drift så kan man påstå at dette har litt verdi, men det å påstå at man har generert masse verdi ved å legge en plan og så vidt investert er en tullete måte å regne på, verdien kommer når planen er gjennomført, (eller delvis gjennomført, og man ser at driften har stabilisert seg på en positiv kontantstrøm)  

Edit: det kan godt hende at skatteetaten har andre meninger en meg, verdsettelse er vanskelig. 

Edit2: klargjort og skrevet om avsnitt som var dårlig/misvisende

Endret av HW1
Klargjort/skrevet om dårlig avsnitt
Lenke til kommentar
bellenf skrev (33 minutter siden):

Takk for svar. Men ingen av dere har sagt noe om mitt alternativ to. Der selskapet oppretter et nytt selskap som tar over driften og det materielle, og selskap nummer 1 blir holdingselskap igjen. Har dette noen økonomiske ulemper?

Er ikke ekspert på interne overføringer fra mor til datter, men min forståelse er at verdier må overføres til virkelig verdi også her, så her har du samme risiko for verdsettelsen + at du har problemet med at du må gjøre om søknader. 

+ at du har ett problem med internoverføring og mva fra selskap som muligens ikke er mva registrert enda.  

Disse problemene er små, og hvis du absolutt vil ha konsernstruktur så er det greit å gjøre, men jeg personlig synes løsning 1 hørtes lettere ut.  

Merk jeg personlig ville nok ikke brydd meg med å opprette konsernstruktur i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...