Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førerkort Traktor (Kode 143)


Anbefalte innlegg

Heia,

I 2008 så avla jeg førerprøve for traktor og fikk førerkort for traktor (T).
På førerprøven kjørte jeg opp med traktor og tilhenger som var lastet med fler tonn, husker ikke nøyaktig i farten.

Etter noen år (2011) så avla jeg førerprøve for lastebil (C).
Og i etterkant av dette så fikk jeg kode 143 bak T.

Etter det jeg kan forstå av den forklarende teksten for 143 som vegvesenet har på "mine sider", så har jeg ikke lengre førerrett på traktor med tilhenger over 750 kg.

Hva har skjedd her?
Har jeg i etterkant av at jeg tok C mistet retten til å kjøre traktor med tilhengervekt over 750kg, også om den ikke er konstruert for å gå fortere enn 40 km/t?
 

Quote
Du kan kjøre traktor uten begrensing når det gjelder fart og vekt, med eller uten tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg. Du kan også kjøre motorredskap som ikke er konstruert for å gå fortere enn 40 km/t, med eller uten tilhenger, med tillatt totalvekt ikke over 750kg.

 

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MegaMann2 skrev (1 time siden):

I 2008 så avla jeg førerprøve for traktor og fikk førerkort for traktor (T).
På førerprøven kjørte jeg opp med traktor og tilhenger som var lastet med fler tonn, husker ikke nøyaktig i farten.

Etter noen år (2011) så avla jeg førerprøve for lastebil (C).
Og i etterkant av dette så fikk jeg kode 143 bak T

Svv har tabbet seg ut. De skulle ikke ført opp kode 143 bak T i ditt førerkort.

Fail.

Du har førerrett i klasse T uten kode og T kode 143, men det kommer ikke frem av førerkortet. Du får spørre svv hvordan de pleier å løse dette.

Endret av mobile999
La til "uten kode"
Lenke til kommentar
38 minutes ago, mobile999 said:

Du har førerrett i klasse T og T kode 143, men det kommer ikke frem av førerkortet. Du får spørre svv hvordan de pleier å løse dette.

Ja, det er også min oppfattelse.

Klasse C skal gi meg utvidede rettigheter på T slik at jeg kan kjøre traktor som går fortere enn 40 km/t, men da har jeg ikke lov til å ha tung henger da det krever CE. Det burde ikke påvirke min opprinnelige førerrett på T.

Skal høre med Vegvesenet.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, mobile999 said:

Det er noe som heter klasse T kode 141 også. 😒

Eller den ja.
De gjør det ikke lett med alle disse kodene.

Det burde vært en kode for de som har fri hastighet og tilhengervekt opp til 40 km/t, men begrenset til 750 kg tilhengervekt over 40 km/t.

Lenke til kommentar

Har fått svar fra vegvesenet nå. Jeg vet ikke om jeg helt klokere.

Svaret jeg får fra dem på e-post stemmer ikke med slik det er skrevet på vegvesenet sine nettsider.

Fikk først dette svaret:

Quote

Med klasse T kan man kjøre traktor, med eller uten tilhenger med konstruktiv hastighet 40 km/t, og etter to år er det ingen vektbegrensning.

 

Vektbegrensningen på henger på 750 kg gjelder hvis du kjører en traktor med hastighet over 40 km/t.

 

For å kjøre ubegrenset med vekt og fart med traktor og henger, må man ha kl CE


Så ville jeg dobbetsjekke at det opp mot det som stod på nettsiden dems, og da fikk jeg dette svaret:

Quote

Vektbegrensningen på henger gjelder hvis du kjører traktor over 50km/t, da kan du kun trekke henger inntil 750 kg. Det er ingen vektbegrensning hvis traktoren har hastighet 40 km/t.


Siste svaret der må jo være en skrivefeil i, for der er det et gap mellom 40 og 50 km/t som de ikke skriver noe om..

Tror selv vegvesenet er forvirret her.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (49 minutter siden):

å ville jeg dobbetsjekke at det opp mot det som stod på nettsiden dems, og da fikk jeg dette svaret:

Sitat

Vektbegrensningen på henger gjelder hvis du kjører traktor over 50km/t, da kan du kun trekke henger inntil 750 kg. Det er ingen vektbegrensning hvis traktoren har hastighet 40 km/t.


Siste svaret der må jo være en skrivefeil i, for der er det et gap mellom 40 og 50 km/t som de ikke skriver noe om...

Tror selv vegvesenet er forvirret her.

Er sitatet her fra nettsiden (link?) eller en epost?

"Forvirring" er fordi reglene er kompliserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...