Gå til innhold

Sykemeldt, sykepenger og feriepenger


Anbefalte innlegg

Skal operere ett kne i neste uke og blir nok sykemeldt noen uker/måneder. Jeg har fastlønn og normalt så utbetales feriepengene i juni. Har heller ikke tatt meg ut ferie i sommer da jeg vil ha en ferie uten å måtte gå med krykker. 
Nå blir jeg sykemeldt en drøy uke før lønnsdato og arbeidsgiverperioden slutter fire dager etter lønnsdato. 
 

får jeg sykepenger/vanlig lønn fra nav i juni, selv om det er feriepengemåned?
blir sykepengeutbetalingen lik som den hadde blitt i hvilken som helst annen måned? Blir det «dobbelt opp» med både sykepenger og feriepenger? Eller er det vanlig at arbeidsgiver holder tilbake feriepengene og betaler ut vanlig lønn istedenfor når sykemeldt? 
eller hvordan kan det bli?

Endret av Uelegant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

første 2 ukene er det vel uansett arbeidsgiver som må betale av sykmeldingen,kanskje du får sykepengene utbetalt fra arbeidsgiver?så de får tilbake pengene fra nav,slik er det på jobben min i hvertfall,feriepengene får du nok utbetalt til vanlig dato,er du sykmeldt i ferien,så kan denne tas ut senere,men da er det vel opp til arbeidsgiver og fastsette denne datoen mener jeg.bare husk fra nav,så får du opparbeidet deg feriepenger de første 36 dagene fra sykmeldingen eller noe slikt,er du sykmeldt lenger,så opparbeider du deg ikke noen feriepenger til neste år,før du kommer i jobb igjen

Lenke til kommentar

her er det veldig mye variabler som er avhenging av hvordan din arbeidsgiver hanterer sykepenger. 
om du har en moderne/bra arbeidsgiver så betaler de lønn i sykperiode som normalt og krever refusjon fra nav, da skal du i teorien ikke merke noe forskeld på og normalt, alternativt jobber du hos en bedrift som henger litt etter i tiden, da får du ikke lønn som normalt men du får penger fra nav. 

når det gjelder ferie trekk og feriepenger er det og  mange løsninger, det som ofte er brukt er at du ikke får fastlønn i samme måned som du får feriepenger samt de trekker en uke fra feriepengene dine. 

nav tar vell ikke hensyn til ferie, så de vil utbetale sykepenger for tiden som ikke er arbeidsgiver periode om du får penger fra de.
arbeidsgiver vil nok behandle deg og som normalt med tanke på utbetaling av feriepenger og trekk i lønn . 
 

Lenke til kommentar

Hvis arbeidsgiver forskutterer sykepenger (dvs. at du får lønn under sykdom uavhengig av arbeidsgiverperiode, arbeidsgiver får refusjon fra NAV) vil du få lønn i juni som vanlig. Følger arbeidsgiver "generaloppgjørsmodellen" så vil du normalt også få gjort opp feriepenger i juni som vanlig og full lønn når du tar ut ferie (enten det er i år eller neste år). 

Hvis arbeidsgiver ikke forskutterer sykepenger så vil du bli trukket i lønn fra det tidspunktet arbeidsgiverperioden løper ut. Du får sykepenger fra NAV fra arbeidsgiverperioden løper ut, du krysser da av på kravblanketten for at du ikke avvikler ferie. Du vil antagelig ikke få sykepenger før tidlig i juli, avhengig av behandlingstiden i NAV (ettersom NAV ikke lar deg sende inn kravblanketten før sykmeldingsperioden er utløpt). 

Hvis arbeidsgiver ikke følger generaloppgjørsmodellen vil du få utbetalt sykepenger i juni og måtte sette av til når du tar ferie. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...