Gå til innhold

Forvirring rundt sykkelventiler/deler til ventiler


minimax

Anbefalte innlegg

Vi har en brukt terrengsykkel som jeg skulle se over etter vinteren, og merket fort at bakhjulet var flatt og ventilen(e) enten ikke var skrudd til ordentlig eller manglet noen deler. Ved nærmere øyesyn oppdaget jeg at dette er ventlier jeg ikke er kjent med (har ikke hatt noen sykel nyere enn fra 90 tallet).

Ventilene for bak- og framhjulet er ulike, og ut fra en sykkelvedlikehold.no omhandlende ventiler kan det virke som iallefall den ene er av "Presta" typen mens den andre virker å være av typen "Dunlop" men uten utvendige gjenger. Og den innvendige delen av ventilen så ut til å være brukket av, så her må noe skiftes -men hva?

photo_2023-05-03_15-58-43.thumb.jpg.ea198519c6481e84906d9798629ad768.jpg

photo_2023-05-03_15-58-39.thumb.jpg.0a56c4429dee3f07af3c9edbe724619a.jpg

Jeg har kikket etter sykkelventiler på ulke steder på nettet: Clas Ohlson, Biltema, XXL.... de to første ser ikke ut til å ha "Presta" typen, og hos XXL finner jeg bare "Tubeless Presta ventil for slangeløst dekk" (hva nå det er) eller "Ventilforlenger", mens det mange slanger med Presta ventiler å velge mellom -og disse er billigere enn nevnte ventiler. Eller kanskje jeg har misforstått det hele.

Jeg tenker jeg får se på slangen til begge hjulene først uansett, men om det ser greit ut, hva er det jeg skal se etter, og hvor hen selges dette da til og med de største butikkene som XXL ikke ser ut til å ha dette?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, der sier du noe -kanskje det enkleste med begge to er rett og slett å skifte ut slangen.
Takk for lenke til nettbutikk -kan komme til nytte senere, men denne gangen trenger jeg å få i stand sykkelen i løpet av noen dager, så da blir det å oppsøke lokale butikker (XXL, Intersport osv.)

Når det gjelder slangen er det mange ulike tall å se utenpå dekket. Hva slags tall er det jeg skal forholde meg til? Eller må jeg rett og slett ta ut slangen for å se hva som står på den?

 

Lenke til kommentar
minimax skrev (3 timer siden):

Når det gjelder slangen er det mange ulike tall å se utenpå dekket. Hva slags tall er det jeg skal forholde meg til?

Det kan være kjekt å vite dekkstørrelsen i både ISO (ETRTO) og tommer når man skal kjøpe sykkelslange(r).

ISO er dekkbredde-felgdiameter, f.eks. 50-584 som er det samme som 27.5x2.00 i tommer.

Hva står det på dekket?

Lenke til kommentar

Takk. Dette er tydeligvis litt gresk for meg 😅
På dekkene står det:  50-559 og 26 x 2.0.

Så da betyr vel dette 26" i diameter og 2" i bredde?
Jeg ser bla. på XXL sine nettsider at ved å krysse av (i søkevalgene) for en diameterstørrelse (f.eks. 26") kan man videre velge mellom Auto, Dunlop eller Presta ventiler. Etter hva jeg har lest meg til brukes "Presta" på dyrere sykler, men kan lett gå istykker, "Auto" kan pumpes opp på bensinstasjoner med vanlig bilpumpe og "Dunlop" er på vei ut. Har jeg forstått det riktig?

Dette er en 16" off-road til en tenåring for vanlig bruk, så ikke for mye dill-dall: det bør bare fungere uten for mange komplikasjoner.

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Det er to forskjellige måter å måle dekk, den ene bruker millimeter mens den andre bruker tommer:

Så på et dekk kan det stå: 50-559 og 26 x 2.0.

Og for på et annet dekk kan det stå: 52-559 og 26 x 2.0

Tallet 50 og 52 er bredden i millimeter. Mens 559 er målet for diameter i millimeter. Og på samme måte er 26 diameter i tommer og 2.0 bredde i tommer. Men en må være litt oppmerksom på at bredde målet ikke er helt nøyaktig, det er definert på forskjellig måter. Så selv om en kjøper et dekk med samme oppgitte mål så kan det oppleves litt bredere eller smalere enn det en hadde. Jeg tror de tallene i millimeter er mer nøyaktig enn de tomme målene.

Jeg tror det ikke spiller så stor rolle om du kjøper Auto, Dunlop eller Presta. Men "Auto" er kanskje et bra valg.

edit: selv så byttet jeg fra Auto til Dunlop for å passe til pumpen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
3 hours ago, Svein M said:

Jeg tror det ikke spiller så stor rolle om du kjøper Auto, Dunlop eller Presta. Men "Auto" er kanskje et bra valg.

Det som styrer valg av ventiltype er vel hva slags pumpe man har ....

Men man bør også sjekke om hullet i felgen er stort nok til å få en Auto-ventil igjennom!
(Jeg antar at Auto er samme type ventil som brukes på bildekk. Den kalles også Schrader-ventil.)

Lenke til kommentar
2 hours ago, nebrewfoz said:

Det som styrer valg av ventiltype er vel hva slags pumpe man har ....

Men man bør også sjekke om hullet i felgen er stort nok til å få en Auto-ventil igjennom!
(Jeg antar at Auto er samme type ventil som brukes på bildekk. Den kalles også Schrader-ventil.)

Jeg har en universalpumpe med mange forskjellige koblinger så jeg tror det skulle gå bra, men jeg har ikke tenkt på det du nevner om størrelse på hullet i felgen. Så nå har jeg målt, og åpningen i hver felg er på 6mm i diameter. Er dette Presta ventiler på begge hjulene, selv om den ene har utvendige gjenger og den andre ikke? Eller kan jeg fritt velge f.eks. "Auto/Schrader" ventiler om jeg kjøper nye slanger?

Samtidig som jeg demonterte hjulene, når jeg kikket nærmere virker det som den "mutteren" som er i den øverste delen av ventilen der det mangler ting kanskje har blitt skrudd rundt av meg for mye (av uvitenhet), slik at "splinten" har falt nedi slangen vil jeg tro. Men den virker også knekket av -for man skal kanskje ikke kunne dra ut den innvendige/øverste delen av ventilen, eller?
På det andre hjulet (den uten utvendige gjenger i bildene jeg postet tidligere) ser det ikke ut til at det går an å skru av den lille "mutteren" øverst på ventilen, så "splinten" den skrur til kan ikke falle av (og innover i slangen). Da er vel denne kanskje OK, mens den andre der må jeg kjøpe ny innvendig bit til ventilen (hvis det er mulig å få tak i), eller skifte ut hele slangen for å kunne få en fungerende ventil? 
Det beste er vel å ta med hjulene til sportsbutikken.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
6 hours ago, Svein M said:

Men en må være litt oppmerksom på at bredde målet ikke er helt nøyaktig, det er definert på forskjellig måter. Så selv om en kjøper et dekk med samme oppgitte mål så kan det oppleves litt bredere eller smalere enn det en hadde. Jeg tror de tallene i millimeter er mer nøyaktig enn de tomme målene.

Nyttig å vite! Takk for info 👍

 

6 hours ago, Svein M said:

Jeg tror det ikke spiller så stor rolle om du kjøper Auto, Dunlop eller Presta. Men "Auto" er kanskje et bra valg.

Enig, hvis det er snakk om praktiske grunner -for da er det jo bare å stikke innom en bensinstasjon om man ikke har pumpe med seg på tur.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, minimax said:

Jeg har en universalpumpe med mange forskjellige koblinger så jeg tror det skulle gå bra, men jeg har ikke tenkt på det du nevner om størrelse på hullet i felgen. Så nå har jeg målt, og åpningen i hver felg er på 6mm i diameter. Er dette Presta ventiler på begge hjulene, selv om den ene har utvendige gjenger og den andre ikke? Eller kan jeg fritt velge f.eks. "Auto/Schrader" ventiler om jeg kjøper nye slanger?

Samtidig som jeg demonterte hjulene, når jeg kikket nærmere virker det som den "mutteren" som er i den øverste delen av ventilen der det mangler ting kanskje har blitt skrudd rundt av meg for mye (av uvitenhet), slik at "splinten" har falt nedi slangen vil jeg tro. Men den virker også knekket av -for man skal kanskje ikke kunne dra ut den innvendige/øverste delen av ventilen, eller?
På det andre hjulet (den uten utvendige gjenger i bildene jeg postet tidligere) ser det ikke ut til at det går an å skru av den lille "mutteren" øverst på ventilen, så "splinten" den skrur til kan ikke falle av (og innover i slangen). Da er vel denne kanskje OK, mens den andre der må jeg kjøpe ny innvendig bit til ventilen (hvis det er mulig å få tak i), eller skifte ut hele slangen for å kunne få en fungerende ventil? 

Schrader-ventilen er 8mm i ytre diameter, så da er Presta eneste mulighet med de felgene.

Den ventilen der "noe på toppen" har falt av og (muligens) havnet inni slangen, ville jeg ha kassert selv om det hadde gått an å erstatte "biten på toppen" - noe jeg ikke tror går an. Kjøp ny slange.

Den lille mutteren skal ikke skrus helt av, men akkurat nok til at du kan få trykket inn den lille pinnen slik at luften kan slippe ut av slangen, eller luft kan bli pumpet inn i slangen gjennom ventilen. Når dekket er pumpet opp til riktig trykk, strammer man bare til den lille mutteren for hånd og skrur på en ventilhette av plast. (det er derfor det er gjenger ytterst på ventil-"røret").

Lenke til kommentar

Da fikk jeg tak i ny slange (med Presta ventil) hos XXL, og så langt ser det bra ut etter montering og pumping av dekk. Det var tydelig at ventilen var ødelagt fra før, så nå går det nok bedre 😀
Ettersom det var en stund siden jeg hadde skiftet dekk på sykkel søkte jeg opp diverse Youtube videoer omhandlende skifte av sykkeldekk og skifte av sykkelslange. Noen gode tips å ta med seg videre som jeg ikke hadde tenkt på fra før.

Takk for alle tilbakemeldinger og tips!

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...