Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Baderom - Totalrenovering eller overflateoppussing?


Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt ny leilighet og er litt usikre på hva vi skal gjøre med badet.

Vet dere hvor en mest sannsynlig vil havne om en kjører på med totalrenovering av et 4.4 kvm bad? 200K-300K? 300-400K? 400K +?

Badet er fra 2003. Er det anbefalt å totalrenovere et 20 år gammelt bad eller kan overflateoppussing være et alternativ? Badet ble delvis oppgradert med varmekabler i 2015 og nytt veggtoalett i 2023.

Hvilke alternativer vil dere anbefale om en går for overflateoppussing?

  • Male flisene (høres jo ut som et veldig rimelig alternativ)?
  • Legge nye fliser?
  • Mikrosement?

Vi kunne gjerne tenkt oss et badekar istedenfor dusjhjørne også.

 

BAD 3.jpgBAD 2.jpg

 

BAD 1.jpgBAD PLAN.jpg

Tilstandsrapport baderom.pdf

Endret av Kost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iom det ble lagt nye varmekabler i gulvet i 2015 vil jeg anta at gulvet i fin stand.

Bytte av flis kan gjøres. Flis må slås opp, avrette gulv på nytt + membransmøring og legge ny flis.

Maling av flis er etter min erfaring ikke veldig pent.

Vegger kan du selvsagt bytte fliser. Dette blir omtent samme arbeid som på gulvet.

Små badekar finnes. Dette kan du fint sette inn selv. Mulig du må flytte på blandebatteriet til veggen til venstre, da må du ha rørlegger og nye rør må trekkes.

Antar at dette kan fort koste mellom 100-200.000kr

Flis kan du kjøpe inn selv, noe jeg gjorde da jeg pusset opp 2 bad i fjor.

Riving gjorde jeg også selv da dette er en forholdsvis lett jobb, men som de tar godt betalt for.

 

Sånn generelt ville jeg nok ikke ha gjort stort med badet. Synes dette ser bra ut. Å sette inn badekar om det er dette som er formålet så lar nok dette seg gjøre ganske lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mistenker dere at det er noe galt med badet? Dersom rør, elektrisk, etc. skal byttes ut, blir det jo omfattende.

Ønsker dere derimot kun en annen stil, men kan akseptere at alle vannrør, avløp, m.m. kan stå eksakt der det står i dag, så er det nok billigere å enten legge våtromspanel utenpå fliser, male litt, eller lignende. 

Du nevner nye varmekabler i gulv. Dersom dette er gjort av fagfolk, må vel det nødvendigvis bety helt ny membran også. Hvilket betyr at badet som helhet ikke er 20+ år gammelt. Membran kun åtte år gammel. 

Jeg hadde fint levd med det badet as-is. Ser nå greit ut. Møblement kan byttes ut, dersom man ønsker andre løsninger. Badekar ... hmm ... er det plass da? 

Det ryker for med 400 000+ på et bad, dersom man snakker totalrenovering, og overlater hele jobben til profesjonelle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og jeg hadde seriøst revurdert ønsket om badekar i stedet for dusjhjørne! I hvert fall på 4,4kvm.

Den eneste fordelen med et badekar, slik jeg ser det, er at unger har mer glede av et badekar enn det voksne har.

De skapene over toalettet; er de felt inn i veggen? Vil tro veggen er flyttet ut for å feste det vegghengte toalettet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 14.4.2023 den 14.29):

Du nevner nye varmekabler i gulv. Dersom dette er gjort av fagfolk, må vel det nødvendigvis bety helt ny membran også. Hvilket betyr at badet som helhet ikke er 20+ år gammelt. Membran kun åtte år gammel. 

Taksten sier «Lokal utbedring av varmekabler ble utført i 2015 iflg eier.»

De har nok hakket seg igjennom en flis, spleiset brudd i kabel, så støpt igjen og lagt på en ny flis.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kost skrev (På 14.4.2023 den 13.54):

Badet er fra 2003. Er det anbefalt å totalrenovere et 20 år gammelt bad eller kan overflateoppussing være et alternativ?

Det kommer selvsagt an på økonomi, tidshorisont og behov.

Personlig ville jeg ikke ha brukt mye penger på et 20 år gammelt bad uten å sørge for at rør, membran og elektrisk er nytt og dokumentert m/garanti. Heller 400’ på et nytt bad enn 100’ på et med fine flater men ukjent gjenværende levetid.

Dette var jo uansett ganske fint å se på. Men jeg lever heller et par år ekstra med noe som ser umoderne ut, for så å ta det «skikkelig».

-k

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville heller ikke brukt veldig store summer på et bad uten å ta hele i en fei.

Avhenger også litt hvor man bor. Er gjerne en del dyrere i Oslo for eksempel. Totalrenovering av bad kan fort havne helt oppe i 500-600.000 for tiden, da ting er veldig dyrt nå.

Badet synes jeg ser ganske fint ut, (bortsett fra glassbyggersteinen 🤢) og hvis «innmaten» er i orden kan dere jo heller gjøre noen små, rimeligere grep som gir det et løft og føles mer nytt og helhetlig. For eksempel bytte ut skap, speil, fronter, spyleknapp på dassen, legge ny silikonfuge, liste om mot taket, nytt blandebatteri etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...