Gå til innhold

Sparing i fond, hvordan tar en ut penger?


Anbefalte innlegg

Jeg leser flere steder at det anbefales å spare i indeksfond, og at det da anbefales å spare jevnt over tid slik at en kjøper andeler både når det er "dyrt" og "billig". Så anbefales det lang tidshorisont gjerne 5-10 år eller mer. Men en vil jo gjerne ha pengene ut en eller annen gang, så hvordan gjør man det da, tar ut litt og litt av "overskuddet", og hvor lenge skal en vente før en begynner å ta ut? Om verdien øker bra ett eller to år så er det vel bedre å ta ut pengene da enn å vente 5 år til så kanskje det har gått ned igjen? Hva tenker dere om dette? Altså når er det lurt å ta ut penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge skal en vente før en tar ut? Kommer an på hva du sparer til, hytte eller båt eller hvaenn. Når du har spart opp nok til å kjøpe så tar du ut pengene. Dersom du sparer til pensjon så har jeg hørt at når det nærmer seg pensjonsalder så bør du overføre ihvertfall noe av pengene til en alternativ form for sparing med lavere risiko, slik at du får økt økonomisk stabilitet i pensjonstiden.

Om verdien på andelene dine går opp så betyr ikke det at de i de neste årene kommer til å gå ned. Det er jo ikke sånn at man skal ta ut alt og slutte å spare i fond etter at verdien har steget. I teorien er det såklart ideelt å selge når verdien er høy og så kjøpe når den er lav, men man kan ikke forutse at prisen kommer til å gå ned bare fordi den nylig har gått opp (eller motsatt). Det er derfor at det anbefales å spare jevnt over tid. 

Lenke til kommentar
Cerent skrev (19 minutter siden):

Om verdien øker bra ett eller to år så er det vel bedre å ta ut pengene da enn å vente 5 år til så kanskje det har gått ned igjen?

Hvorfor skal det gå ned etter å ha gått opp?
Time in market beats timing market sies det, altså at tiden du har fond er viktigere enn når du selger og kjøper. Man skal ha veldig uflaks for å tape over 5 år, tap over en 5-års periode har vel bare skjedd noen få ganger om man f.eks ser på Oslo Børs sin hovedindeks, selv da ville man ha tjent det inn igjen om man ventet litt til:
dnb-global-indeks-30.9.2022-1250x750.jpe

Men det er klart, vet du at du trenger pengene om 2 måneder og det plutselig går kraftig opp så ville jeg nok solgt, men ikke over en tidsramme på 5 år, der er sjansen alt for store til at man taper.

Ellers tar man generelt ut pengene når man trenger, alt etter hvorfor du sparer.
Tenker du å kjøpe hytte om 10 år, så hjelper det jo lite å ta ut litt og litt hver måned, men skal du pensjonere deg om 10 og og bare vil spe på pensjonen så kan det jo være lurt å ta ut litt og litt..

Det beste er å sette inn penger, så glemme det inntil du faktisk skal bruke av det. Helst ikke sjekk verdien engang. At fondet f.eks har falt 5% en måned er irrelevant så lenge man har tid..

Elefantmesteren skrev (13 minutter siden):

Dersom du sparer til pensjon så har jeg hørt at når det nærmer seg pensjonsalder så bør du overføre ihvertfall noe av pengene til en alternativ form for sparing med lavere risiko, slik at du får økt økonomisk stabilitet i pensjonstiden.

Tror de fleste banker har pensjonsfond der risikoen gradvis går ned når man nærmer seg pensjonsalder. Mitt pensjonsfond i Nordea er slik ihvertfall, sånn ca 5 år før pensjonsalder så går fondet gradvis mer bort fra aksjer og mer over til renter.
Verdt å sjekke ut om det er pensjon man sparer til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...