Gå til innhold

Menneskerettighetene; hvorfor overser så mange disse?


Gjest Slettet-FU1o5zai

Anbefalte innlegg

Youwon'tknow skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke misfornøyd med oppfatningen jeg har. At du har en annen oppfatning betyr ikke at din er riktig og min er feil, for det første.

For det andre føltes det ikke veldig "frivillig" da jeg fikk et valg om å ta vaksinen og bli fratatt muligheten til å reise noe sted, på grunn av det, eller bare å ta den fordi jeg var så lojal mot landet, mest interessert i å få reist etc. Og hva har det med et demokrati å gjøre? Prøv å bli kalt nazist og Hitler, bli uglesett for at man IKKE ønsker å være forsøkskanin for en vaksine som ikke engang ble godkjent og heller ikke utprøvd over en anbefaling på 8 år, SÅ kan du komme med DEN frustrasjonen.

Når det gjelder utroskap; tipp i vei du. På ETT jobbarrangement på en helg var det 2 menn, en i et samboerskap og en var gift, som hadde gått den veien. Sa heldigvis nei!

Min onkel hang seg i garasjen (hans eldste datter fant han og min far har aldri vært lenger i kjelleren enn da han mistet storebroren sin), en klassekamerat valgte å heller fryse ihjel enn å leve videre og en svoger av søskenbarnet mitt valgte å senke seg selv i bunnen av et tjern ved hjelp av vekter. Etterlot seg en flott kone og 3 døtre, så bare les statistikk til du blir blind..

Ikke kom og si at statistikk teller mer enn fakta; mørketall er alltid mørke.

Sikkert "kjempeartig" å kommentere at: "Jo, men det var sikkert fordi de kjente deg, og ikke orket mer". Takk for den, hadet bra, men nei, det var ikke det som skjedde, nei...

 

Dette er jo bare bullshitt, du konkluderer ut fra dine egne erfaringer i en ganske liten familiemessig sammenheng, og et lite personlig miljø, med at Norge både har svært høy grad av utroskap og høy grad av selvmord.

Og hør her: Statistikk teller langt mer enn dine fakta, hvis "statistikk" skal være begrenset til dine personlige erfaringer. Da kunne jeg jo hevde at gjennomsnittshøyden i Norge for menn var 162 cm fordi mine slektninger på mannssiden var lave. Dretter kunne jeg toppe det med at Norge ikke er et demokrati fordi vi alle bare blir 162 cm.

Det du skriver er jo bare et komplett rot.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-FU1o5zai
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

Dette er jo bare bullshitt, du konkluderer ut fra dine egne erfaringer i en ganske liten familiemessig sammenheng, og et lite personlig miljø, med at Norge både har svært høy grad av utroskap og høy grad av selvmord.

Og hør her: Statistikk teller langt mer enn dine fakta, hvis "statistikk" skal være begrenset til dine personlige erfaringer. Da kunne jeg jo hevde at gjennomsnittshøyden i Norge for menn var 162 cm fordi mine slektninger på mannssiden var lave. Dretter kunne jeg toppe det med at Norge ikke er et demokrati fordi vi alle bare blir 162 cm.

Det du skriver er jo bare et komplett rot.

Det er det du skriver også, men gratulerer med å være "King Kong" i argumentene DINE da 👍 Og faktisk er statistikk mer misvisende enn man skulle ha håpet på; mørketall er alltid relevant. Det som IKKE blir utforsket eller gransket. Så værsågod og fortsett med det; da har jeg i hvert fall forsøkt..

Lenke til kommentar
1 hour ago, Youwon'tknow said:

Nettopp for at et demokrati skal kunne fungere må vel jeg ha like mye rett til å si det jeg mener, eller fungerer det sånn at noen alltid skal finne noe å "ta noen" på?

Skjelle de ut og basically kalle de som ikke mener det samme som deg for "idioter/uopplyste"?

Hjelper veldig å være opplyst om man skal delta i samfunnet og politikken. Å snakke svada og komme tullete påstander på internett er ikke å delta i demokratiet. I beste fall benytter du ytringsfriheten din som du har fått fra diktaturet vårt som du kaller det.

Kalle Norge for diktatur og samtidig mene man har bakkekontakt ja, den er fin. Politikken her er ikke perfekt som den heller ikke er noen annet sted, men det får være grenser.. Du får melde deg inn i et parti og gjøre landet bedre, kanskje vi ser deg på Debatten en dag?

Endret av Kakeshoma
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Menneskerettigheter er diktet opp. Det forutsetter at man har lest eventyret og samtykker. Menneskerettigheter er problematisk fordi det kun kan opprettholdes gjennom trusler om vold. Hvis ei handling skal ha en verdi må det være fordi individet selv ønsker fair play og ikke fordi noen holder en pistol mot hodet til vedkommende (ikke bokstavelig) og sier at du må, fordi det står her, eller de bestemte det, eller noen bestemte det for lenge siden.

Det samme blir det når politikere sier "de bryter samfunnskontrakten" om skatteflyktninger. Når fikk en nordmann noen gang muligheten til å samtykke eller avstå fra samfunnet.

Demokrati er ikke bra. Det beste er å enes om ikke å stjele/ødelegge verdier eller drepe hverandre og la alt annet styres på individuelt nivå. Demokrati ivaretar ikke individuelle behov/interesser. Hvis noen har fått implementert en standard gjelder det for alle. Det er det som er så farlig med EU også at sentralt hold kan bestemme hva som gjelder for alle her i Norge.

Demokrati er omtrent som et puttekassespill. Enten du passer eller ikke, alt skal i firkant-hullet, for det har demokratiet bestemt og enten du vil eller ikke så blir det slik. Individuell frihet ekesisterer ikke i et demokrati annet for de som er enig eller likegyldig.

Denne videoen beskriver alt som er verdt å vite om oppdiktede regler og demokrati. Alt skal i firkant-hullet, eller så skal du ha forelegg, bot eller fengsel.

Frustrasjonen til kvinnen gjenspeiler frustrasjonen til den som lever i et demokrati og aldri får ivaretatt sine interesser. Demokrati er en mildere form for diktatur, men det er fremdeles et diktatur.

Så kan det hende at Per ønsker å slippe ut miljøgifter og har som hobby å drukne kattunger. Så får han lov til det, det var tross alt ikke drikkevanet til byen han tømte kjemikalier i. Derimot finner han raskt ut at ingen vil ha noe med ham å gjøre eller til og med setter ham helt ut av spill mens ingen andre så noe. At man har individuell frihet betyr ikke at det er fritt frem og de fleste ønsker ikke vondt for andre. Det vil eksistere en balanse uten at man trenger detaljstyre livene til individet basert på stadig flere regler. Det er det politikerne driver med i et demokrati. De løser egentlig ikke noe, de dikter opp flere og flere regler og begrensninger. Typisk for EU er at de bruker pisk fremfor gulrot. Det er et lite snev av fornuft igjen i Norge, så lenge det varer. Gi fordeler og goder ved å ta "det riktige valget" men ikke tving noen.

Så har man det våset om at det er regler for krigføring. Tja, hvis man er enig og anerkjenner de reglene, så kanskje. Men hvorfor har man ikke da heller en regel om at krig ikke er tillatt. Du kan gjerne ha krig "men du må gjøre det slik og slik". Det er regler for esport og idrett også, men det viser seg i ettertid at det har blitt jukset i nesten samtlige konkurranser. Regler har kun en verdi hvis alle anerkjenner reglene og det kommer aldri til å skje enten det er menneskerettigheter, krig, samfunnet generelt eller idrett.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Youwon'tknow skrev (30 minutter siden):

Det er det du skriver også, men gratulerer med å være "King Kong" i argumentene DINE da 👍 Og faktisk er statistikk mer misvisende enn man skulle ha håpet på; mørketall er alltid relevant. Det som IKKE blir utforsket eller gransket. Så værsågod og fortsett med det; da har jeg i hvert fall forsøkt..

Hva har du forsøkt med? Dine personlige preferanser?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-FU1o5zai
Bugle skrev (5 minutter siden):

Hva har du forsøkt med? Dine personlige preferanser?

Har ikke "forsøkt" på en dritt, men om du spør så stoler jeg heller på det jeg har opplevd på kroppen, enn ting som blir tredd ned over hodet på meg, om det var det du ville ha svar på? Hva har DU forsøkt med, er motsvaret mitt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-FU1o5zai
Kakeshoma skrev (29 minutter siden):

Hjelper veldig å være opplyst om man skal delta i samfunnet og politikken. Å snakke svada og komme tullete påstander på internett er ikke å delta i demokratiet. I beste fall benytter du ytringsfriheten din som du har fått fra diktaturet vårt som du kaller det.

Kalle Norge for diktatur og samtidig mene man har bakkekontakt ja, den er fin. Politikken her er ikke perfekt som den heller ikke er noen annet sted, men det får være grenser.. Du får melde deg inn i et parti og gjøre landet bedre, kanskje vi ser deg på Debatten en dag?

Det er notert. Født og oppvokst i Norge (for det betyr så jævlig mye for mange, så må sikkert bemerkes det); erklærer herved at jeg driter i om Norge kaller seg et demokrati, når vi ikke er det. Så får resten si hva faen de vil og være så uenige de bare gidder, for en ting er sikkert; jeg kjemper ikke ETT slag til når noen kommer med svada og tøv, bare for å anklage meg for å være den som kom med det først. Det skal jeg ha meg frabedt!

Lenke til kommentar

Jo, Norge er et demokrati og det er det som gjør det så jævlig å bo her. Da må jeg drikke øl under 4,7% med mindre jeg vil oppsøke et polutsalg til tross for at svakeste øl som smaker noe er 4,9% og jeg kan ikke more meg etter kl 02 på kvelden. Ingen av disse eksemplene skader andre hvis jeg utfører, men dette har noen bestemt på et underlig vis så da er det slik selv om det ikke gir noen mening. De fleste er enige i at man ikke skal drepe hverandre, men det er all denne evindelige flisespikkinga og detaljstyringa. Det er ikke alle som ønsker elbil og det er ikke alle som vil sykle til jobb eller ta kollektivtransport.

Svaret på tittelen er enkelt. Folk anerkjenner ikke menneskerettighetene, derfor blir det oversett. Det jeg tenker om saken er at jo flere regler man får desto mindre vil folk bry seg om regler generelt sett. Regler burde ikke eksistere med mindre de er helt nødvendig og de bør revideres med jevne mellomrom, noe som skjer alt for sjelden. Det som funket i 1970 funker ikke nødvendigvis i 2023.

Når man begynner å fokusere på at vindturbiner er et brudd på menneskerettigheter, da har man kommet langt ute på ville vidder. Elektrisitet i stikkontakten er langt viktigere enn kultur. Det er ingen som dør av det kommer opp noen vindturbiner men det er mulig å fryse ihjel av at det ikke gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-FU1o5zai
BadCat skrev (3 minutter siden):

Jo, Norge er et demokrati og det er det som gjør det så jævlig å bo her. Da må jeg drikke øl under 4,7% med mindre jeg vil oppsøke et polutsalg til tross for at svakeste øl som smaker noe er 4,9% og jeg kan ikke more meg etter kl 02 på kvelden. Ingen av disse eksemplene skader andre hvis jeg utfører, men dette har noen bestemt på et underlig vis så da er det slik selv om det ikke gir noen mening. De fleste er enige i at man ikke skal drepe hverandre, men det er all denne evindelige flisespikkinga og detaljstyringa. Det er ikke alle som ønsker elbil og det er ikke alle som vil sykle til jobb eller ta kollektivtransport.

Svaret på tittelen er enkelt. Folk anerkjenner ikke menneskerettighetene, derfor blir det oversett. Det jeg tenker om saken er at jo flere regler man får desto mindre vil folk bry seg om regler generelt sett. Regler burde ikke eksistere med mindre de er helt nødvendig og de bør revideres med jevne mellomrom, noe som skjer alt for sjelden. Det som funket i 1970 funker ikke nødvendigvis i 2023.

Når man begynner å fokusere på at vindturbiner er et brudd på menneskerettigheter, da har man kommet langt ute på ville vidder. Elektrisitet i stikkontakten er langt viktigere enn kultur. Det er ingen som dør av det kommer opp noen vindturbiner men det er mulig å fryse ihjel av at det ikke gjør det.

Er virkelig enig i så mye av det du sier 🙏

Vi må bare ikke fortsette å finne oss i det vi blir befalt til å gjøre, så tror jeg vi løser mye; spørre og tenke selv, "hvorfor da?" 🙏🥰

 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 timer siden):

Jo, Norge er et demokrati og det er det som gjør det så jævlig å bo her. Da må jeg drikke øl under 4,7% med mindre jeg vil oppsøke et polutsalg til tross for at svakeste øl som smaker noe er 4,9% og jeg kan ikke more meg etter kl 02 på kvelden. Ingen av disse eksemplene skader andre hvis jeg utfører

Regler er ikke laget for èn person. Det er laget fordi statistikken sier det kan bedre ting for alle. Ja, noen vil føle seg mindre frie men mange andre vil også slippe voldssituasjoner og ukontrollert alkoholisme. 

Det er et annet tema hvorvidt det er  visse lover vi har som er dårlige og burde endres, men bare fordi du fint klarer å gjøre noe uten å skape samfunnsproblemer betyr ikke at alle klarer det, og det er viktigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Youwon'tknow skrev (På 30.3.2023 den 16.39):

Ok, så med høy selvmordsrate, nr. 6 i verden når det kommer til utroskap, matpriser etc. som ikke ligner grisen,

Ingenting av dette er vel uforenlig med demokrati?

Sitat

en regjering som tvang sitt eget folk til å ta en vaksine som viser seg å være ekstremt skadelig, og i tillegg holdt kjeft om det; DET er et demokrati??

Jeg kan være enig i at pandemi-tiltak er udemokratiske. Ingen demokrati er uten begrensninger og force majeur er typisk grunn for å begrense demokratiet. Hvorvidt tiltakene rundt Covid var «proporsjonale» og «fornuftige» kan alltids diskuteres, men at det i prinsippet må være mulig å internere folk hvis de har en smittsom, farlig sykdom, også i demokratier, tror jeg er vanskelig å komme unna.

Sitat

Og vi blir kåret til verdens "lykkeligste land". Trodde et demokrati var at menneskene som bor i landet skal få bestemme, men da har jeg tydeligvis misforstått da!

«Lykke» har kanskje mange dimensjoner. En slags lykke er å være mett, tørr og trygg. En annen slags lykke er å føle seg inkludert i samfunnet og å være verdsatt.

Demokrati betyr vel at flertallet bestemmer, med noen restriksjoner for å unngå å overkjøre mindretallet. Det betyr at vi gjør mange ting i Norge i dag som jeg er uenig i.

Sitat

Fordommer eksisterer fortsatt, for eksempel. Hvorfor det?

Jeg tror at det er menneskelig å ha fordommer. Selv de som hevder å ikke ha fordommer har etter min erfaring fordommer.

Det betyr ikke at vi ikke skal være bevisst denne delen av psyken vår, og prøve å bli mer sånn som vi ønsker å være.

-k

Lenke til kommentar
AvgAug skrev (På 31.3.2023 den 8.43):

Regler er ikke laget for èn person. Det er laget fordi statistikken sier det kan bedre ting for alle.

Du forutsetter at politikerne våre er forskere i ssb og lignende? Rett nok jobbet Jens Stoltenberg ved ssb i et par år, men generelt kan man ikke forutsette at politikere anvender statistikk, i mange tilfeller tror jeg også at de har manglende forståelse av statistikk. Som kommer naturlig av at de representerer folket og vi har mangelfull forståelse av statistikk.

Det er antagelig ganske mange lover som er motivert av «vi må jo gjøre _noe_». Altså gode hensikter og/eller et ønske om å fremstå som handlekraftig.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...