Gå til innhold

Hvordan beregne maks strømforbruk før sikring går


Cerent

Anbefalte innlegg

Hei,

Om jeg f.eks. har en 230V kurs sikret med 10A sikring også har jeg en 100 m 1,5mm2 1-fas ledning hvor mye strøm kan jeg trekke i enden av denne før sikringen på 10A går? Er svaret forskjellig utfra om det er en varmeovn eller elektromotor i enden? Hvordan beregner jeg dette?

Endret av Cerent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cerent skrev (5 minutter siden):

Hvordan beregner jeg dette?

Kommer an på flere ting. Hva slags sikring er det, og hvor gammel er den? Eldre automatsikringer løste ikke ut på under en time dersom strømtrekket var <= 1,13 av merkestrøm, men løser ut ganske umiddelbart hvis strømtrekket >= 1,43. Så kommer det an på om sikringen har B- eller C-karakteristikk (eller D, som er uvanlig i boliger), som har betydning dersom lasten ikke er fast.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om en ser bort fra ledningen så er beregningen enkel.

I følge merke strømmen blir det 10A * 230V = 2300W

Også er det slik som zanta sier at sikringene tåler litt mer en stund før de slår ut.

For en elektromotor kan en få problem med at startstrøm er mye høyere enn det motoren trekker ved drift. Det er av denne grunn en noen ganger bruker trege sikringer, altså f.eks C-karakteristikk heller enn B-karakteristikk.

Kan også nevne at jeg tror ikke at ledningen på 100 meter har så mye å si, om en ikke ligger helt på grensen.

Lenke til kommentar

Om det er varmovner så vil varmovnen få tilsvarende spenningsfallet mindre i spenning, og trekke mindre enn ellers. Så om ovnen er merket 2300W så vil den miste noen watt. Strømmen gjennom sikring vil bli litt lavere. (du kan spekulere i dette å sette inn en ovn på 2350W da den trolig vil trekke under 2300W )

Noe av det samme vil skje om det er en motor uten regulering.

Problemet vil være om lasten har en regulering som drar på til f.eks 2200 watt selv om der er lavere spenning. Da får du f.eks 2200W + effekttap i kabelen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...