Gå til innhold

– Spotify Hifi er fortsatt aktuelt


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, knutinh said:

Det er fullt mulig å gjennomføre en blindtest over måneder eller år om man vil.

F.eks kan du rippe CD-samlingen din (hvis du fremdeles har sånt) degradere til lossy audio og tilbake, og brenne nye CD-er med A) uendret lossless innhold, B) degradert innhold.

Få noen du kjenner til å merke CD-variantene ene nøytralt men unikt, og noter hva som er hva på et godt skjult sted.

Lytt så lenge du vil og akkurat sånn som du vil. Sjekk så lytteloggen opp mot fasiten.

-k

Jeg rippet hele CD samlingen min til FLAC med en spesifik CD spiller (best egnet til formålet) for mange år siden. Utførte det med EAC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Theo343 said:

Stråmannsargumentasjon er interessant. Jeg sa ikke at Vinylplater var høyeste kvalitet. Poenget var om man er ute etter særpreget til Vinylplater. Tid og sted og hva man vil ha. Men det var kanskje vanskelig å forstå.

Særpreg (aka skavanker) kan vinyl absolutt ha ja. Men poenget mitt var at det er fulstendig mulig å kose seg med Spotify på medium når man også kan kose seg med vinyl. Begge deler har svakheter, men Spotify på medium har nok færre sånn rent teknisk sett.

Men hele prosessen med å håndtere selve plata, coveret osv får man da selvsagt ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Jeg rippet hele CD samlingen min til FLAC med en spesifik CD spiller (best egnet til formålet) for mange år siden. Utførte det med EAC.

Jeg også.

Men har du prøvd å blindteste påstanden om at lossy koding betyr noe perseptuelt, evt over lang tid?

En bruker på hifisentralen distribuerte CD-er med ymse degradasjoner til frivillige som fikk lytte i fred og ro på sitt eget stereoanlegg og bruke så mye tid de ville.

Min erfaring med meg selv og andre er at "alt" betyr noe i hifi helt til man fjerner kunnskapen om hva man lytter på. Deretter er det hovedsaklig rom og høyttalere (samt innspilling såklart) som betyr noe.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (1 minutt siden):

Vil ikke Wav være et enda bedre alternativ i forhold til Flac?

På hvilken måte? FLAC er tapsfritt og lar seg dermed gjenskape til samme kvalitet som wav.

Men filstørrelsen er ca 50% og jeg tror at man kan få metadata med flac (eg replaygain) som er vanskelig med wav?

-k

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (21 minutter siden):

Begge deler har svakheter, men Spotify på medium har nok færre sånn rent teknisk sett.

Det er klart man kose seg med musikk i lavere kvalitet. Men når høyere kvalitet faktisk er tilgjengelig, så er det jo ingen grunn til å velge lavere kvalitet med vilje

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, bshagen said:

Det er klart man kose seg med musikk i lavere kvalitet. Men når høyere kvalitet faktisk er tilgjengelig, så er det jo ingen grunn til å velge lavere kvalitet med vilje

Sant nok. Om man ikke har en eller annen grunn til å begrense datamengden da. Men det er vel ikke ofte nå i 2023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, knutinh said:

Jeg også.

Men har du prøvd å blindteste påstanden om at lossy koding betyr noe perseptuelt, evt over lang tid?

En bruker på hifisentralen distribuerte CD-er med ymse degradasjoner til frivillige som fikk lytte i fred og ro på sitt eget stereoanlegg og bruke så mye tid de ville.

Ble resultatet oppsummert? Vil tro at mange som ikke lett klarte å skille de plutselig falt fra. Pleier ofte å være sånn 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (27 minutter siden):

Ble resultatet oppsummert? Vil tro at mange som ikke lett klarte å skille de plutselig falt fra. Pleier ofte å være sånn 

Det ser ut til at hfs har endret format som gjør at linken er død. Lytterene greide ikke å påvise med signifikans at 256kbps mp3 degraderer lyden hørbart. Jeg tror flere av deltakerene hadde anlegg i 100.000-klassen.

Jeg skrev ganske mye om temaet i post #182 og utover her:

https://avforum.no/forum/threads/hifidebatter-subjekt-objektivister-kabler-og-holografi.196327/page-10

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...