Gå til innhold

hvilken ram vil passe til min pc? predator orion po3- 640, i7-12700f


Anbefalte innlegg

hovedkort arteon b660
minnehastighet 3200
på elkjøps sider står det maks oppgraderbart minne er 64 gb, men på crucial.uk står det jeg kan gå opp til 128gb (ikke det at jeg trenger det, men greit å vite hva som stemmer)

prøver å finne et svar på nett, men halvparten sier en ting og den andre halvparten noe annet.

jeg ønsker mer minne til min pc, per i dag er det 16 på den.

kan jeg kjøpe to andre minnepinner og bare ploppe de i de andre sporene?
må alle matche om man skal ha flere enn to?

jeg ønsker ikke å overklokke.

flere som sier at man skal holde seg unna ram som har med xmp å gjøre- uten at jeg vet hva det er eller hvorfor, noe med at da får man ikke ut hele ytelsen i rammen?

dersom jeg skal ha 64 gb, må det da være 16 x 4, eller kan jeg ha 32 x 2?
(det er ikke slik at jeg på død og liv må ha mest mulig, men om jeg slumper over et bra tilbud er det greit å vite at man kan velge noe bedre)


der er så mye ute på markedet og jeg vet ikke hva jeg skal se etter konkret.
om de under ikke passer- er det noen som kan gi meg en link å si : disse er kompatible med din pc.

pcn er for gaming


er dette ram som vil passe i min pc?

https://www.komplett.no/product/1192133/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/kingston-fury-beast-ddr4-3200mhz-64gb?_gl=1*iwpbv1*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQiApKagBhC1ARIsAFc7Mc4MPBNTtl9KOjpecgGP7sbQ8IQwlWOFdWaWkxhRKfmIIMAsYz_yFwIaAqLTEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jegersålei skrev (34 minutter siden):

hovedkort arteon b660
minnehastighet 3200
på elkjøps sider står det maks oppgraderbart minne er 64 gb, men på crucial.uk står det jeg kan gå opp til 128gb (ikke det at jeg trenger det, men greit å vite hva som stemmer)

prøver å finne et svar på nett, men halvparten sier en ting og den andre halvparten noe annet.

jeg ønsker mer minne til min pc, per i dag er det 16 på den.

kan jeg kjøpe to andre minnepinner og bare ploppe de i de andre sporene?
må alle matche om man skal ha flere enn to?

jeg ønsker ikke å overklokke.

flere som sier at man skal holde seg unna ram som har med xmp å gjøre- uten at jeg vet hva det er eller hvorfor, noe med at da får man ikke ut hele ytelsen i rammen?

dersom jeg skal ha 64 gb, må det da være 16 x 4, eller kan jeg ha 32 x 2?
(det er ikke slik at jeg på død og liv må ha mest mulig, men om jeg slumper over et bra tilbud er det greit å vite at man kan velge noe bedre)


der er så mye ute på markedet og jeg vet ikke hva jeg skal se etter konkret.
om de under ikke passer- er det noen som kan gi meg en link å si : disse er kompatible med din pc.

pcn er for gaming


er dette ram som vil passe i min pc?

https://www.komplett.no/product/1192133/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/kingston-fury-beast-ddr4-3200mhz-64gb?_gl=1*iwpbv1*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQiApKagBhC1ARIsAFc7Mc4MPBNTtl9KOjpecgGP7sbQ8IQwlWOFdWaWkxhRKfmIIMAsYz_yFwIaAqLTEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#
 

Kan jeg kjøpe to andre minnepinner og bare ploppe de i de andre sporene? Ja

Må alle matche om man skal ha flere enn to? Nei de må ikke matche, men de vil kjøre på samme hastighet som de tregeste minnerbrikkene. 

Flere som sier at man skal holde seg unna ram som har med xmp å gjøre. XMP er noe du aktiverer i BIOS for å få brikkene til å kjøre på den hastigheten de er reklamert for. Visst du ikke aktiverer XMP vil brikkene kjøre på default hastighet. I ditt tilfelle er default 3200Mhz.

Dersom jeg skal ha 64 gb, må det da være 16 x 4, eller kan jeg ha 32 x 2? Dette kan du velge selv. Visst man overklokker eller kjøper RAM med høyere hastighet, så er 2 brikker å foretrekke over 4.

Visst du kun bruker PC til gaming så er 64GB totalt overkill. 16GB selv i dag vil være mer enn nok til 99.9% av alle spill.

Lenke til kommentar

Du vil ikke få bedre ytelse av å oppgradere RAM med mindre du bruker programmer eller spiller spill som bruker mer enn de 16GB du har nå. Maskinen min har 32GB RAM og jeg har aldri vært borti spill som har lagt beslag på mer enn 12-13GB.

TheKims skrev (29 minutter siden):

Kan jeg kjøpe to andre minnepinner og bare ploppe de i de andre sporene? Ja

Må alle matche om man skal ha flere enn to? Nei de må ikke matche, men de vil kjøre på samme hastighet som de tregeste minnerbrikkene. 

Flere som sier at man skal holde seg unna ram som har med xmp å gjøre. XMP er noe du aktiverer i BIOS for å få brikkene til å kjøre på den hastigheten de er reklamert for. Visst du ikke aktiverer XMP vil brikkene kjøre på default hastighet. I ditt tilfelle er default 3200Mhz.

Dersom jeg skal ha 64 gb, må det da være 16 x 4, eller kan jeg ha 32 x 2? Dette kan du velge selv. Visst man overklokker eller kjøper RAM med høyere hastighet, så er 2 brikker å foretrekke over 4.

Visst du kun bruker PC til gaming så er 64GB totalt overkill. 16GB selv i dag vil være mer enn nok til 99.9% av alle spill.

Dette stemmer vel ikke helt, default hastighet for DDR4 er vel 2133 MHz og får å oppnå 3200 MHz hvis det er det brikkene er oppgitt til så må XMP aktiveres.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jegersålei skrev (1 time siden):

vil den ramen jeg linket til  i først post være kompatibel for min pc? DIMM 288-pin,JEDECa

 

har det noe å si om den er 1.2 volt eller 1.35 volt? eller om den er cl16/  cl 22?

Jeg har forstått det slik at der er noen minnebrikker som kan kjøre på 1.2V og 3200MHz, men da med CL 22.

Mens det vanlige på 3200MHz er å kjøre på 1.35V og da kan du finne CL 16 og helt ned i CL 14.

Så jeg hadde heller hatt 1.35V og CL 16 enn 1.2V og CL 22.

Ofte kan de vanlige brikkene også kjøre på 1.2V, men da bare på lav hastighet som 2133MHz.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (18 minutter siden):

Jeg har forstått det slik at der er noen minnebrikker som kan kjøre på 1.2V og 3200MHz, men da med CL 22.

Mens det vanlige på 3200MHz er å kjøre på 1.35V og da kan du finne CL 16 og helt ned i CL 14.

Så jeg hadde heller hatt 1.35V og CL 16 enn 1.2V og CL 22.

Ofte kan de vanlige brikkene også kjøre på 1.2V, men da bare på lav hastighet som 2133MHz.

så bra, den jeg linket til er cl 16 og 1.35, så har jeg i alle fall klart å navigere meg frem til en ram som passer:)

Lenke til kommentar
Svein M skrev (42 minutter siden):

Det er vel en Acer PC. Der er vel info på Acer sine sider om hva som støttes.

Jeg fant denne diskusjonen der det virker som bare opp til 16GB minnebrikker støttes:

https://community.acer.com/en/discussion/681100/help-with-ram-po3-640-i7-12700f-3070

opprinnelig stemmer dette, men pga bios oppgraderinger sier crucial sine sider at denne nå støtter opp til 128
https://www.crucial.com/support/articles-faq-memory/crucial-recommends-higher-max-ram-than-manufacturer
 

you may have noticed that when you check the maximum amount of supported memory for your system, that we recommend more than your system or motherboard manufacturer has listed on their technical specification. 

The good news is that this is not a mistake! On occasion you will find that due to system updates and technological advances, some hardware may be able to support more memory compared to when it was originally manufactured. At Crucial®, we ensure that the higher amount of RAM is rigorously tested and is backed by our compatibility guarantee. 

https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/acer/predator-po3-640

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...