Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

K7 høytrykksspyler problem


Anbefalte innlegg

Hei

har en k7 k7.200 

motor lager summelyd og ryker sikring

har skrevet Mail til leverandør om råd

men skriver her også i tilfelle noen har fornuftige svar her

 

Legger ved tekst jeg har skrevet i Mail:

Hei
Min k7 k 7.200
Lager summelyd fra motor og motor går ikke. Den ryker også sikringen(16amp)

Jeg har glemt den i garasjen i 3 dager der det var minus grader to av nettene. 
Maskinen virker i noen minutter når jeg tok den i bruk igjen, men så røk sikringen, å etter det roterer ikke pumpe motor igjen 

Har jeg fått en frost skade eller har jeg en feil på en viklingsfase i motor som får den til å stå i ro og kun trekke ampere isteden for å rotetere?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er den tiden på året, jeg røk min K5 i høst, samme som deg. To netter med -2 grader så var pumpa sprukket. Dette gir de ikke reklamasjon på, da den er tydelig merket.

Noe kan ha sprukket pga frost inni, deretter kilt seg og nå ligger den å sperrer - som gir overlast. Dette er ren spekulasjon.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (13 minutter siden):

Det er den tiden på året, jeg røk min K5 i høst, samme som deg. To netter med -2 grader så var pumpa sprukket. Dette gir de ikke reklamasjon på, da den er tydelig merket.

Noe kan ha sprukket pga frost inni, deretter kilt seg og nå ligger den å sperrer - som gir overlast. Dette er ren spekulasjon.

Dette er noe jeg også tror har skjedd

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Hatt et par sånne karcher, det er ganske billige greier med begrenset holdbarhet. Mye billig plastikk. Kast den og kjøp et annet merke.

Jeg hadde den nye k7en i fjord, det var bare møkk

 

men nå har jeg den gamle k7en som jeg har blitt veldig glad i. Denne vill jeg få i orden igjen

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (14 minutter siden):

Er vell litt av spørsmålet jeg lurer på det da

jeg har ikke skrudd den fra hverandre eller målt noe som helst enda

Hvis automatsikring løser ut på jordfeil kommer det et gult flagg på bryteren.

Frost kan ha sprengt en o-ring/pakning som fører til fukt som kan skape jordfeil eller kortslutning via jord på viklingssettet. Hender seg det er nok å tørke viklingssettet fra koblingshus med varmluftspistol eller varmevifte over natta.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Hvis automatsikring løser ut på jordfeil kommer det et gult flagg på bryteren.

Frost kan ha sprengt en o-ring/pakning som fører til fukt som kan skape jordfeil eller kortslutning via jord på viklingssettet. Hender seg det er nok å tørke viklingssettet fra koblingshus med varmluftspistol eller varmevifte over natta.

En automat sikring på en kurs med jord feil i ryker ikke nødvendigvis altid vist en har seperat jordfeil bryter. 
men ja, jeg skjønner Hva du mener, jeg har selv eaton sine sikringer, å de har denne jordfeilvarselen. De har ikke varslet om en jordfeil

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (15 minutter siden):

En automat sikring på en kurs med jord feil i ryker ikke nødvendigvis altid vist en har seperat jordfeil bryter. 
men ja, jeg skjønner Hva du mener, jeg har selv eaton sine sikringer, å de har denne jordfeilvarselen. De har ikke varslet om en jordfeil

Skulle spesifisert det som en kombiautomat så jeg var litt utydelig på det. Er det overslag mellom viklingene eller kortslutning via jord så vil sikringen ryke uten at jordfeilvarsleren indikerer jordfeil.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (24 minutter siden):

Skulle spesifisert det som en kombiautomat så jeg var litt utydelig på det. Er det overslag mellom viklingene eller kortslutning via jord så vil sikringen ryke uten at jordfeilvarsleren indikerer jordfeil.

Ja, er sikkert noe slikt Kansje 

 

regner med jeg må kjøpe ny motor da?

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Hatt et par sånne karcher, det er ganske billige greier med begrenset holdbarhet. Mye billig plastikk. Kast den og kjøp et annet merke.

Av de billigere - Ja. Men K7 er på et såppass nivå at den skal holde litt bedre. Jeg har nylig (1 uke) kjøpt en AVA P80X - jeg er veldig fornøyd med vaskeeffekt og hvordan den er å jobbe med, men kvallitet  på det du tar i er dårlig - og dårligere enn Karcher i tilsvarende prisklasse. Sprukket deksel, flimsy oppheng til kabeltrommel.. Må bli Kränzle til 18k da? 

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøpte en nilfisk til 5 tusen. 15 meter slange, med trommel. Funket bra i 7-8 år nå.

Det er også et rimelig Merke , men de kan jo selvfølgelig vare lenge. Det er nok godt vedlikeholdt 👍 Før det hadde du etpar Karcher til 6000 kroner stykket? Eller imellomtiden? 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Det er flere serier, C, E, min er en P160. De har også profesjonelle vaskere, MC serien. Det er alltid en avveining hvor mye man skal betale for noe vs hvor mye man bruker det. Men den lange slangen er et must for min del som bruker den til litt andre ting også. De andre har vel skjøteslange man kan kjøpe men ser ganske dyre ut.

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Det er flere serier, C, E, min er en P160. De har også profesjonelle vaskere, MC serien. Det er alltid en avveining hvor mye man skal betale for noe vs hvor mye man bruker det. Men den lange slangen er et must for min del som bruker den til litt andre ting også. De andre har vel skjøteslange man kan kjøpe men ser ganske dyre ut.

Ok, samme som de andre med andre ord.

Men du sa du hadde mange K7? Det er mange serier og varianter innen Karcher.

Hvilke hadde du i samme prisklasse? Hva var erfaringen? Med etpar K7 eierskap under beltet antar jeg du har god kontroll på dette.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...