Gå til innhold

Kan ens genmaterialer gi nok karakteristikk for å plassere en folkegruppe på kartet?


Anbefalte innlegg

Milhouse85 skrev (1 time siden):

Selvfølgelig gikk dette også over til å bli en krenke & rasisme -prat. 

Dette er jo ekstremt enkelt. Ja, du kan plassere et folk på kartet basert på utsendet som følge av genmaterialer. Dette er grunnleggende biologi - og har absolutt ingen ting med rasisme å gjøre. Som er noe menneskeskapte greier. 

Og ja, det kan også være hensiktsmessig å plassere folk på et kart. I multikulturelle samfunn som Norge blir dette stadig vanskeligere, men det er også helt urelevant. Men dersom man er på reisefot, kan hvem som helst skille en afrikaner, mot en asiater, amerikaner og europer. Så lenge man ikke har familie som har emigrert. Alle som påstår noe annet lyver. Så kan man igjen plassere en person fra europa i øst, vest, syd eller nord. Dersom man har litt mer kjennskap til dette. Dette har jo NULL og niks med rasisme å gjøre. Det er jo helt idiotisk å påstå noe som helst i nærheten av det.

Dessuten kan det i mange tilfeller være hensiktsmessig. Personlig; dersom jeg er på reisefot - så ser jeg jo forskjell på de lokale og tilreisende. Når jeg er i Japan kan jo en idiot forstå at jeg ikke er japansk, selv om jeg skulle forsøke å opptre som en (noe som sannsynligvis også ville blitt oppfattet rasistisk... sukk). Det at jeg kan plassere folk sånn någelunde geografisk gir meg en liten pekepinne på hvor jeg kan starte samtalen, det gir et bra utgangspunkt i videre samtalle - der jeg kan spørre, lære og forsøke å forstå dette mennesket. Fordi man har ulike tankesett, måter å leve på, tradisjoner og en kultur ulik min egen. Det er spennende, lærerikt og bidrar til mindre fremmedfrykt der man får økt toleranse mot folk som ser bittelitt andereldes ut enn deg seg. 

Men selvfølgelig blir folk krenket av alt mulig.

@ITtraktor du skriver ofte at du har "feil farge" på Diskusjon.no. Det er dine ord - og selvfølgelig trist at du føler det slik. Holdningene dine til egen person og eget ytre gjør det ikke til noe bedre. Du fremstår bare sytete og krenket over ting som egentlig har veldig lite med rasisme å gjøre. TS sitt spørsmål har ingen ting med rasisme å gjøre. Men selvfølgelig; som nesten alt som handler om slike ting - så kommer det folk inn å vinkler diskusjonen inn noe slikt. 
Du blir vel støtt av det jeg nå også skrev. Men det får bare være... 

https://www.youtube.com/watch?v=ZSCRYPM60mc

 

Dette handler ikke om å bli krenket eller å rope rasisme, men at det er jævelig lite kult å hele tiden skulle bli ekskludert og puttet i bås, kun fordi jeg har feil farge. Jeg er ikke multikulturell, men tvers igjennom norsk. Likevel skal folk stadig ha det til at dette ikke er tilfellet og lurer på hvor jeg egentlig kommer fra. 

Men jo, å putte folk i bås, kun basert på utseende, er vel egentlig selve definisjonen på rasisme. Og selv om du synes det er kult å bli spurt når du er ute å reiser, er det ikke sikkert vi med feil farge synes det er like kult hjemme i eget land! 

Endret av ITtraktor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (39 minutter siden):

Dette handler ikke om å bli krenket eller å rope rasisme, men at det er jævelig lite kult å hele tiden skulle bli ekskludert og puttet i bås, kun fordi jeg har feil farge. Jeg er ikke multikulturell, men tvers igjennom norsk. Likevel skal folk stadig ha det til at dette ikke er tilfellet og lurer på hvor jeg egentlig kommer fra. 

Men jo, å putte folk i bås, kun basert på utseende, er vel egentlig selve definisjonen på rasisme. Og selv om du synes det er kult å bli spurt når du er ute å reiser, er det ikke sikkert vi med feil farge synes det er like kult hjemme i eget land! 

Hvis jeg var i din situasjon og spørsmålet først dukket opp ville jeg heller beskrevet det som «riktig» farge eller «opprinnelig» farge. Menneskeheten oppsto visstnok i øst-afrika.

Opprinnelsesland og felles interesser er forøvrig en god inngangsport for å bli kjent med nye spennende mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (17 minutter siden):

Hvis jeg var i din situasjon og spørsmålet først dukket opp ville jeg heller beskrevet det som «riktig» farge eller «opprinnelig» farge. Menneskeheten oppsto visstnok i øst-afrika.

Opprinnelsesland og felles interesser er forøvrig en god inngangsport for å bli kjent med nye spennende mennesker. 

Du skjønner åpenbart ikke problemstillingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Dette handler ikke om å bli krenket eller å rope rasisme, men at det er jævelig lite kult å hele tiden skulle bli ekskludert og puttet i bås, kun fordi jeg har feil farge. Jeg er ikke multikulturell, men tvers igjennom norsk. Likevel skal folk stadig ha det til at dette ikke er tilfellet og lurer på hvor jeg egentlig kommer fra. 

Men jo, å putte folk i bås, kun basert på utseende, er vel egentlig selve definisjonen på rasisme. Og selv om du synes det er kult å bli spurt når du er ute å reiser, er det ikke sikkert vi med feil farge synes det er like kult hjemme i eget land! 

Da svarer du Norge. Enkelt og greit. Det at folk spør viser jo bare at folk er interessert i deg. Det er bare et dårlig valg av samtalestarter - noe jeg selv gjorde et par ganger når jeg var 16-17 år tilbake på sendt 90-tallet. Fordi jeg ikke viste bedre. Ikke fordi jeg er rasistisk på noe som helst måte. Det var bare et forsøk på å starte en samtale. 

Man bør være stolt av den man er! Uavhengig av farge, bagrunn, religion og alt mulig annet. Men å bli støtt av selv den minste ting, fordi man ikke føler seg fullverdig integrert i et samfunn - da ødelegger man mye for seg selv. Går du med en holdning som "jeg har feil farge, folk hater meg på grunn av fargen min", der du stempler alle før de engang rekker å si "hei". Slik som denne tråden er et eksempel på. Da saboterer man bare for seg selv. 

Det å kategorisere grupper av mennesker, basert på alder, kjønn, opprinnelse, yrke, geografisk ståsted, religion og kultur - er noe mennesker alltid har gjort. Vi mennesker liker systemer. Det gjør at vi får skapt et lite system, som utgangspunkt (eller inngang rettere sagt) til å bli kjent med andre. Fordi man stort sett i disse forsøkene leter etter noe man har til felles. 

Her om dagen kom det ei ukjent dame opp på gårdstunet der jeg bor. Hu hadde en litt rar dialekt, så jeg spurte "det høres ikke ut som du er fra distriktet?" der hun svarte "haha, nei - jeg er fra Telemark jeg".  Er det også rasistisk? Jeg lurte jo på hvor hun egentlig kom fra. Noe som er feil, i følge dine ord? (Satt på spissen). 
Jeg hadde nok gjort det samme med deg, dersom du hadde en annen dialekt en Ryfylke-dialekta. Ville di også sett på det som en hån fra min side? Hadde jeg sagt noe slikt som: "Men du er vel ikke herfra?"

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (11 minutter siden):

Da svarer du Norge. Enkelt og greit. Det at folk spør viser jo bare at folk er interessert i deg. Det er bare et dårlig valg av samtalestarter - noe jeg selv gjorde et par ganger når jeg var 16-17 år tilbake på sendt 90-tallet. Fordi jeg ikke viste bedre. Ikke fordi jeg er rasistisk på noe som helst måte. Det var bare et forsøk på å starte en samtale. 

Man bør være stolt av den man er! Uavhengig av farge, bagrunn, religion og alt mulig annet. Men å bli støtt av selv den minste ting, fordi man ikke føler seg fullverdig integrert i et samfunn - da ødelegger man mye for seg selv. Går du med en holdning som "jeg har feil farge, folk hater meg på grunn av fargen min", der du stempler alle før de engang rekker å si "hei". Slik som denne tråden er et eksempel på. Da saboterer man bare for seg selv. 

Det å kategorisere grupper av mennesker, basert på alder, kjønn, opprinnelse, yrke, geografisk ståsted, religion og kultur - er noe mennesker alltid har gjort. Vi mennesker liker systemer. Det gjør at vi får skapt et lite system, som utgangspunkt (eller inngang rettere sagt) til å bli kjent med andre. Fordi man stort sett i disse forsøkene leter etter noe man har til felles. 

Her om dagen kom det ei ukjent dame opp på gårdstunet der jeg bor. Hu hadde en litt rar dialekt, så jeg spurte "det høres ikke ut som du er fra distriktet?" der hun svarte "haha, nei - jeg er fra Telemark jeg".  Er det også rasistisk? Jeg lurte jo på hvor hun egentlig kom fra. Noe som er feil, i følge dine ord? (Satt på spissen). 
Jeg hadde nok gjort det samme med deg, dersom du hadde en annen dialekt en Ryfylke-dialekta. Ville di også sett på det som en hån fra min side? Hadde jeg sagt noe slikt som: "Men du er vel ikke herfra?"

Igjen, dere forstår ikke poenget mitt. Og jeg har forklart dette ganske detaljert til deg i andre tråder. Jeg mener selv at jeg ikke er spesielt lett krenkelig eller drar rasismekortet uten grunn. 

Sammenlikningene dine gir forøvrig ingen mening. 

Endret av ITtraktor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (20 minutter siden):

Igjen, dere forstår ikke poenget mitt. Og jeg har forklart dette ganske detaljert til deg i andre tråder. Jeg mener selv at jeg ikke er spesielt lett krenkelig eller drar rasismekortet uten grunn. 

Sammenlikningene dine gir forøvrig ingen mening. 

Jeg leser at det er du som misforstår og oppfatter alle åpne spørsmål i verste mening.

Dessverre ikke uvanlig at yngre generasjoner med mye negativ ballast møter nye situasjoner med mistenksomhet, aggresjon og redsel. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 timer siden):

Dette handler ikke om å bli krenket eller å rope rasisme, men at det er jævelig lite kult å hele tiden skulle bli ekskludert og puttet i bås, kun fordi jeg har feil farge. Jeg er ikke multikulturell, men tvers igjennom norsk. Likevel skal folk stadig ha det til at dette ikke er tilfellet og lurer på hvor jeg egentlig kommer fra. 

Men jo, å putte folk i bås, kun basert på utseende, er vel egentlig selve definisjonen på rasisme. Og selv om du synes det er kult å bli spurt når du er ute å reiser, er det ikke sikkert vi med feil farge synes det er like kult hjemme i eget land! 

Handler dette litt om 

1) Hva det innebærer å være Norsk

kontra

2) Hva det innebærer å ha den etnisiteten som Nordmenn flest har?

En same, en Norsk-pakistaner, en kven, en <hva det måtte være> er like Norsk som andre Nordmenn. Men de har forskjellig etnisitet fra majoriteten av Nordmenn.

Når folk spør hvor du kommer fra og du svarer (f.eks på klingende Bergenser) «Eg e frå Norge!» og du opplever at de blir overrasket, eller endog at de er ufornøyd med svaret. Så opplever kanskje du at de stiller spørsmål ved din Norskhet, og blir såret. Mens de opplever at de spør om opphavet ditt og ikke forstår at du blir såret. Når jeg snakker med gamle folk så føler jeg noen ganger at de driter i hvem jeg er og bare vil vite hvem besteforeldrene mine er. Når de får svaret så er det akkurat som om min dugelighet er gitt ut fra mine besteforeldres dugelighet.

Hvis jeg hadde svart på Svensk så hadde kanskje folk spurt hvor jeg kom fra. Ikke fordi det ikke finnes Nordmenn som snakker Svensk (eller fordi jeg hadde feil farge) men fordi jeg skilte meg ut fra majoriteten. Å skille seg fra majoriteten med (i ditt tilfelle) hudfarge eller (i mitt tilfelle) dialekt eller (i andre tilfeller) høyde, vekt, legning… vil alltid tiltrekke seg oppmerksomhet. Man kan be om at folk utviser følsomhet, men det er vanskelig å unngå å legge merke til at en mann på 220cm stikker seg ut (bokstavelig talt).

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...