Gå til innhold

Beregne DG i Excel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Excel-hjelp skrev (9 minutter siden):

Jeg ønsker å lage et skjema hvor jeg kan legge inn kostpris, og at jeg kan skrive ønsket DG, og at skjemaet da beregner utsalgspris selv ut ifra det. 
Vet noen hvilken formel jeg må bruke? 

:)

K/(1-DG)=S

Dette har ingenting med Excel å gjøre, dette er kun enkel matematikk. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener. 

Jeg vil sette opp kolonner, hvor ene kolonnen er Kostpris. En kolonne er salgspris. Og en kolonne er DG 


Det jeg ønsker da er å sette inn kostprisen, og så skrive i kolonnen for DG at jeg ønsker 30% DG også regner utsalgsprisen seg ut selv. 

 

Endret av Excel-hjelp
Lenke til kommentar
HW1 skrev (12 minutter siden):

K/(1-DG)=S

Dette har ingenting med Excel å gjøre, dette er kun enkel matematikk. 
 

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener. 

Jeg vil sette opp kolonner, hvor ene kolonnen er Kostpris. En kolonne er salgspris. Og en kolonne er DG 


Det jeg ønsker da er å sette inn kostprisen, og så skrive i kolonnen for DG at jeg ønsker 30% DG også regner utsalgsprisen seg ut selv. 

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (50 minutter siden):

Så formelen blir "=A1/(1-B1)"

A1 er kosten, B1 er DG.

Men hvis du sliter med dette så ser jeg for meg at du kommer til å slite med veldig mye i Excel :)

Wow, hyggelig tilbakemelding! 
Jeg er egentlig ganske god i excel, jeg bare klarte ikke tankegangen på denne 😉 Vi kan ikke alle kunne alt

Lenke til kommentar
HW1 skrev (1 time siden):

K/(1-DG)=S

100/(1-0,3)=142 

 

Tusen takk! 
Men da vil det si at jeg må endre formelen hver gang jeg skal ha en dg. For eksempel endre 0,3 til 0,4. 
Og det er et regnestykke jeg skjønner. 

Men det jeg ønsker, er at jeg skal ha en celle, hvor jeg for eksempel setter inn 30, også regner salgsprisen seg selv ut i en annen celle. 

Eks bildet under. 

Der det står utsalgspris har jeg lagt inn formelen. 
Men egentlig vil jeg bare kunne sette inn 30 der det står DG også regner den det ut  😊 Prøver å lage et skjema til selgerne mine slik at det skal være enkelt å regne utsalgspriser 😊
 

image.png.9df992302376880dbcf4541eabc6c583.png

Lenke til kommentar
Excel-hjelp skrev (42 minutter siden):

Wow, hyggelig tilbakemelding! 
Jeg er egentlig ganske god i excel, jeg bare klarte ikke tankegangen på denne 😉 Vi kan ikke alle kunne alt

Var absolutt ikke ment ufint, trodde kanskje smilefjeset på slutten indikerte at det mer var ment som litt "vennlig erting".

Og grunnen til at jeg satte inn cellereferanser var for å "Excelifisere" det HW1 allerede hadde sagt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Excel-hjelp skrev (29 minutter siden):

Herregud, så enkelt! Tusen takk - hodet var virkelig ikke på plass i dag 🤯😅
Takk igjen 😍

Det beste med Excel er å lære bruk av formlene, men du kan også bruke Hva-skjer-hvis-analyse og Målsøking under fanen Data for helt enkle ting som dette. . 

Da kan du si at cella med DG skal være 30% ved at cella med inntekter skal endres. Siden du vet kostpris og ønsket DG, så vil de være fast og "inntektscella" være variabelen som endres/skal endres med bruk av Målsøking. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...