Gå til innhold

– Det ser ikke lyst ut for Easee


Anbefalte innlegg

1 minute ago, bzzlink said:

Sånn jeg skjønte det som lekmann er at Easee har en løsning på vernet som de mener er bra nok dvs følger intensjonen med spesifikasjonen, men den oppfyller ikke spesifikasjonen ordrett?

https://nye.naf.no/elbil/elbilpodden/easees-ladestasjon-og-sikkerhet

Nja, pr. nå er det vel litt "ord mot ord" stemning eller noe sånt. 

Hvis det svenskene har sagt stemmer, kan det faktisk være edge-scenario som gjør at det kan være farlig. Men sannsynligheten for at det skjer med nytt utstyr er lavere enn når det begynner å bli gammelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, bzzlink said:

Sånn jeg skjønte det som lekmann er at Easee har en løsning på vernet som de mener er bra nok dvs følger intensjonen med spesifikasjonen, men den oppfyller ikke spesifikasjonen ordrett?

Problemet er nok først og fremst at Easee boksen har en samsvarserklæring som ikke samsvarer med hva som faktisk er i produktet. Boksen er sannsynligvis likevel helt trygg å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, mobile999 said:

Problemet er nok først og fremst at Easee boksen har en samsvarserklæring som ikke samsvarer med hva som faktisk er i produktet. Boksen er sannsynligvis likevel helt trygg å bruke.

Nåja, hvis du har en installasjon som faktisk ikke har forankoblet vern, hvor man har basert det på samsvarserklæringen som sier den har det, så kan det bety at man ikke har nødvendig sikkerhetsmekanismer.

Endret av Terje2k
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (6 minutter siden):

Vi får håpe det går bra. Mye står på spill. Svenskene bør være 100% sikker. I løpet av de neste ukene vil flere ti talls mennesker om ikke hundre bli permittert eller oppsagt fra jobben. Det ble jo en jævla god påske 😰

Spørs om dette ikke er en god ting for easee, som "alle" andre tech selskaper de siste årene har de ansatt det som kan krype å gå. Lederene har også vært ute og sagt at kulturen de lagde var litt for slapp, altså de er ikke fornøyd med de som er ansatt og deres forhold til arbeid. Så dette er nok en mulighet til å kvitte seg med litt "flesk" slik som de driver på med i USA og andre plasser. Kriser kommer ofte med noen lyspunkter for selskaper også. 

Bare se hvordan oljeselskapene i samme byen har operert i krisene, kuttet til benet og tatt litt tilbake når det går oppover igjen.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 minutter siden):

Easee er den største kunden til Norautron i Horten. De fleste som jobber der er kvinner. Mange uten utdannelse. Mange unge mennesker. 

 

 

Tragisk. Håper i det minste at de som stopper i Norge og sikkert i andre land åpner for salg igjen snarlig om det ikke kommer tilsvarende forbud såklart. Ser vår lokale nettleverandør har stoppet salget inntil videre, de pøser disse ut med betalingsløsninger. 

Vurderer å kjøpe ett b vern og slenge inn hos mor, hun har uten. Bare sånn for å være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Vurderer å kjøpe ett b vern og slenge inn hos mor

Det kan hende at hun får det installert av easee/samarbeidspartner. Det vil nok ikke bli noen kompensasjon dersom du ordner et til henne.

Som tidligere nevnt er boksen sannsynligvis sikker. Jeg ser noen spekulerer i om kontaktorene kan svikte etterhvert og ikke klare å skru av strømmen. Det vil være ganske tabbe av easee om kontaktorene ikke er konstruert slik at det er å skru på strømmen kontaktorene svikter først.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Det kan hende at hun får det installert av easee/samarbeidspartner. Det vil nok ikke bli noen kompensasjon dersom du ordner et til henne.

Som tidligere nevnt er boksen sannsynligvis sikker. Jeg ser noen spekulerer i om kontaktorene kan svikte etterhvert og ikke klare å skru av strømmen. Det vil være ganske tabbe av easee om kontaktorene ikke er konstruert slik at det er å skru på strømmen kontaktorene svikter først.

Det er så billig og fort gjort. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (6 minutter siden):

Det høres ulovlig ut. 🤣

Tja, det er det. Men med over 7 år utdannelse innenfor elektro er jeg mindre bekymret for det enn å la den stå uten. Jeg har gått over både min og mor sin lader på easee siden. De oppgir moment på koblingen, men det er såklart ikke fulgt av installatørene, dessverre. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Tja, det er det. Men med over 7 år utdannelse innenfor elektro er jeg mindre bekymret for det enn å la den stå uten. Jeg har gått over både min og mor sin lader på easee siden. De oppgir moment på koblingen, men det er såklart ikke fulgt av installatørene, dessverre. 

En installatør sitter på kontoreret har dessverre svært lite med hva en montør gjør ute hos kunde. Men det er installatøren som sitter med ansvaret. 

Brukte alltid moment selv. Kan huske mange ladere hadde 4.5 og 5Nm. Kanskje en type hadde helt opp i 8Nm.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 time siden):

En installatør sitter på kontoreret har dessverre svært lite med hva en montør gjør ute hos kunde. Men det er installatøren som sitter med ansvaret. 

Brukte alltid moment selv. Kan huske mange ladere hadde 4.5 og 5Nm. Kanskje en type hadde helt opp i 8Nm.

Ja jeg mente såklart montøren. Språk glipp fra min side:)

 

Easee er 5  fra husken.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om Easee bruker "latching" eller "non-latching" kontaktorer?

Hvis det er "latching" så kan det også være en del av problemet her.

"latching" = Kontaktor er strømløs i begge ende-posisjoner. Må ha strøm for å gå fra en til en annen. Og strøm igjen for å gå tilbake. Typisk har en slik kontaktor to spoler (men det eksisterer modeller med en spole og). Fordel: Redusert varmeutvikling (->redusert strømtrekk). Ulempe: Dåligere sikkerhet? mangler vel "fail-safe".

"non-latching" = Må ha strøm for å holde en posisjon (enten NO eller NC). Hvis strømmen kuttes, er det en mekanisk fjer som sørger for at den faller tilbake til motsatt posisjon. En slik kontaktor har en spole.


Så, "latching": Hvis man må ha strøm for å kunne stenge strømmen, da bør man ha backupbatteri / stor kondensator og fail-safe's i selve elektronikk-kretsdesignet hvis man skal kunne garantere utkobling? (man kan vel ikke lengre akseptere enkeltfeil i kretsen som man kan med "non-latching") .

Lenke til kommentar
Terje2k skrev (17 timer siden):

Er det noen som vet om Easee bruker "latching" eller "non-latching" kontaktorer?

Hvis det er "latching" så kan det også være en del av problemet her.

"latching" = Kontaktor er strømløs i begge ende-posisjoner. Må ha strøm for å gå fra en til en annen. Og strøm igjen for å gå tilbake. Typisk har en slik kontaktor to spoler (men det eksisterer modeller med en spole og). Fordel: Redusert varmeutvikling (->redusert strømtrekk). Ulempe: Dåligere sikkerhet? mangler vel "fail-safe".

"non-latching" = Må ha strøm for å holde en posisjon (enten NO eller NC). Hvis strømmen kuttes, er det en mekanisk fjer som sørger for at den faller tilbake til motsatt posisjon. En slik kontaktor har en spole.


Så, "latching": Hvis man må ha strøm for å kunne stenge strømmen, da bør man ha backupbatteri / stor kondensator og fail-safe's i selve elektronikk-kretsdesignet hvis man skal kunne garantere utkobling? (man kan vel ikke lengre akseptere enkeltfeil i kretsen som man kan med "non-latching") .

Mener de bruker disse https://www.digikey.com/en/products/detail/american-zettler/AZSR131-1AE-12D/12171648

 

Så non

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...