Gå til innhold

– Det ser ikke lyst ut for Easee


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Nei, det er det "(200)" som gjør (tror jeg). "GW" = EN 60335-1 versjon.

Ja sant, mulig dårlig forklart av meg. Men i min oppfatning er DGW noe som har med kabelen å gjøre. Men, det er mange år siden jeg var involvert i dette, driver mest med software nå :)

Lenke til kommentar
On 3/16/2023 at 5:32 PM, Salvesen. said:

Takk, enda godt at de bruker non-latching i det minste.

Har vært afk en periode, men leste brevet nå og jeg er sjokkert over hvordan Easee gjør ting og/eller uttaler seg.

Jeg ser to/tre alternativer:

  1. De forstår ikke hvordan man bygger et sikkert produkt
  2. De lyger så det renner for å redde eget skinn
  3. (en kombinasjon av overnevnte)

Har vært relativt kritisk til de lenge, men dette er faktisk mye verre en hva jeg forestilte meg.

I tillegg til  det som allerede er påpekt i tråder så er det ingen har nevnt enda klasse1/klasse2, her har også Easee prøvd å ta snarveier for installasjon (gi Easee massiv fordel i salg for garasjeinstallasjon (mange ladere på felles stamkabel/skinne)).

De har prøvd å si at produktet er klasse 2 (dobbelisolert, trenger ikke å tilkobles jording). Jeg tror dette er fordi da kan de si at man slipper å ha en type-A jordfeilautomat i sikringskap i mange markeder (som krever det på kretser som har jordede stikkkontakter).

Dette er noe de helt åpenbart ikke kan gjøre da det skal være fremført jord og jording gjennom produktet, tilogmed deres egen dokumentasjon sier at man skal koble produktet til jord, da er man av definisjon klasse1-produkt.

TUV har ansett produktet som klasse 1 også har Easee "overstyrt" med kommentar at "Nei det er Klasse 2 produkt, stol på oss". 

Og det er så sykt latterlig at de har "korrigert TUV" på flere punkter. Men senere skryter de av at "TUV går god for", når TUV feks. overhodet ikke har vurdert samsvar med 61008-1......

Og dette er bare toppen av isfjellet.

Jeg kan ikke se noen annen utvei enn at det blir salgsforbud både her i Norge og hele EU.

Hvis ikke blir det er det ingen vits i å følge standarder noe mer. Da er det bare å følge lovverket også må hver installatør heller sjekke hvert bidige produkt opp mot lovverk, istedenfor en standard.

Jeg har vært med på design og godkjenning av en del produkter (ikke relatert til el-bil/EVSE, men andre 230V produkter). Hvis Easee slipper unna med dette, ser ikke jeg hvordan jeg skal kunne anbefale de jeg jobber med å følge standarder noe mer. Bare si at man er conforming til "ønskede standarder for slag" også cherrypicker man det man vil fra standard. Spesielt hvis man kan oppnå en markedsfordel.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Terje2k skrev (20 minutter siden):

Takk, enda godt at de bruker non-latching i det minste.

Har vært afk en periode, men leste brevet nå og jeg er sjokkert over hvordan Easee gjør ting og/eller uttaler seg.

Jeg ser to/tre alternativer:

  1. De forstår ikke hvordan man bygger et sikkert produkt
  2. De lyger så det renner for å redde eget skinn
  3. (en kombinasjon av overnevnte)

Har vært relativt kritisk til de lenge, men dette er faktisk mye verre en hva jeg forestilte meg.

I tillegg til  det som allerede er påpekt i tråder så er det ingen har nevnt enda klasse1/klasse2, her har også Easee prøvd å ta snarveier for installasjon (gi Easee massiv fordel i salg for garasjeinstallasjon (mange ladere på felles stamkabel/skinne)).

De har prøvd å si at produktet er klasse 2 (dobbelisolert, trenger ikke å tilkobles jording). Jeg tror dette er fordi da kan de si at man slipper å ha en type-A jordfeilautomat i sikringskap i mange markeder (som krever det på kretser som har jordede stikkkontakter).

Dette er noe de helt åpenbart ikke kan gjøre da det skal være fremført jord og jording gjennom produktet, tilogmed deres egen dokumentasjon sier at man skal koble produktet til jord, da er man av definisjon klasse1-produkt.

TUV har ansett produktet som klasse 1 også har Easee "overstyrt" med kommentar at "Nei det er Klasse 2 produkt, stol på oss". 

Og det er så sykt latterlig at de har "korrigert TUV" på flere punkter. Men senere skryter de av at "TUV går god for", når TUV feks. overhodet ikke har vurdert samsvar med 61008-1......

Og dette er bare toppen av isfjellet.

Jeg kan ikke se noen annen utvei enn at det blir salgsforbud både her i Norge og hele EU.

Hvis ikke blir det er det ingen vits i å følge standarder noe mer. Da er det bare å følge lovverket også må hver installatør heller sjekke hvert bidige produkt opp mot lovverk, istedenfor en standard.

Jeg har vært med på design og godkjenning av en del produkter (ikke relatert til el-bil/EVSE, men andre 230V produkter). Hvis Easee slipper unna med dette, ser ikke jeg hvordan jeg skal kunne anbefale de jeg jobber med å følge standarder noe mer. Bare si at man er conforming til "ønskede standarder for slag" også cherrypicker man det man vil fra standard. Spesielt hvis man kan oppnå en markedsfordel.

Ja jeg har totalt mistet tiltro til selskapet ift deres oppførsel rundt dette. Jeg har i lang tid levert 3 parts software for styring av easee bokser men valgte i dag og legge dette dødt da jeg ikke kan støtte selskapet lengre og vill ikke være involvert. 

Kan dog vurdere å åpne det igjen om de en dag ordner opp på en skikkelig måte, men nå går de for langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Ja jeg har totalt mistet tiltro til selskapet ift deres oppførsel rundt dette. Jeg har i lang tid levert 3 parts software for styring av easee bokser men valgte i dag og legge dette dødt da jeg ikke kan støtte selskapet lengre og vill ikke være involvert. 

Kan dog vurdere å åpne det igjen om de en dag ordner opp på en skikkelig måte, men nå går de for langt.

Ja, men i utgangspunktet har jo du 0 ansvar her. Easee er jo nettopp der, fordi du ikke ønsker å lage selve ladeboksene, men software som kan gjøre X med en ladeboks.

Du forholder deg kun til et API.

Så jeg vil ikke si at du har noen forpliktelse til å stoppe, men hvis du selger selve laderne blir det vel noe annet.

Og du har jo allerede eksisterende kunder, håper du iallefall lar de bruke det inntil videre sånn at de ikke plutselig mangler alt?

Hva med å bare jobbe med støtte av flere ladebokser/merker? Da kan det jo bli vinn-vinn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Terje2k skrev (5 minutter siden):

Ja, men i utgangspunktet har jo du 0 ansvar her. Easee er jo nettopp der, fordi du ikke ønsker å lage selve ladeboksene, men software som kan gjøre X med en ladeboks.

Du forholder deg kun til et API.

Så jeg vil ikke si at du har noen forpliktelse til å stoppe, men hvis du selger selve laderne blir det vel noe annet.

Og du har jo allerede eksisterende kunder, håper du iallefall lar de bruke det inntil videre sånn at de ikke plutselig mangler alt?

Hva med å bare jobbe med støtte av flere ladebokser/merker? Da kan det jo bli vinn-vinn

Det blir feil av meg å lage ett produkt for ett firma som har de holdningene de har hatt i det siste.

Jeg fjerner bare muligheten for å kjøpe, det levet videre hos brukerene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Salvesen. said:

Det blir feil av meg å lage ett produkt for ett firma som har de holdningene de har hatt i det siste.

Jeg fjerner bare muligheten for å kjøpe, det levet videre hos brukerene.

Ja ser den, respekterer deg for det! Kan godt være jeg ville ha tenkt likt hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...