Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Offentlig/privat tannlege: Noen forskjell?


Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For den "vanlige" pasient, er det ikke noen vesentlige forskjeller i kvalitet og kompetanse.
Imidlertid har offentlig tannhelsetjeneste strengere prioriteringsvilkår for når det bl.a. kan tilbys forebyggende tiltak, f.eks: "Vil du fikse og betale for det nå, så slipper du å bli påført smerte for noe som åpenbart vil oppstå i løpet av de neste året"?
Men også her varierer det mellom distriktene. Klinikker som er hardt belastet med tannhelsetjenste til barn, har mindre tid til voksne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Offentlige tannklinikker skal først og fremst ta seg av prioritert klientell (f.eks. barn og eldre på sykehjem eller med hjemmesykepleie), og så kan de behandle voksne som betaler selv dersom de har ekstra kapasitet. Private tannklinikker behandler kun betalende klientell. Det er fri prissetting i Norge, så private tannklinikker kan ta betalt det de vil. Du kan be om kostnadsoverslag på planlagt behandling, og eventuelt sammenligne med de offentlige prisene, som ligger lett tilgjengelig på nett. Vanligvis er det ikke store forskjellen, med mindre du skulle finne på å gå til en spesialist, men dette varierer fra sted til sted og fra tannklinikk til tannklinikk.

Om man er voksen og oppegående ville jeg funnet meg en privat tannklinikk, eventuelt hørt med venner og familie om de har noen de anbefaler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har du en diagnose nevnt på Helfo sin SMT-liste så vil du i praksis få 100% refusjon og ikke betale for mer enn parkering, imens du hos private må regne med å betale 10-15% av kostnaden selv. Det viktigste er å finne noen med prosjektor i taket eller flatskjerm i taket så du slipper å stirre på kjedelige lysarmaturer.

Endret av ali q
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (8 timer siden):

Har du en diagnose nevnt på Helfo sin SMT-liste så vil du i praksis få 100% refusjon og ikke betale for mer enn parkering, imens du hos private må regne med å betale 10-15% av kostnaden selv.

@TheSnidr stemmer dette angående private tannleger? Jeg trodde man fikk full refusjon hos private tannleger når man har diagnoser/tilstander som som gjør at man har rett på helfo-refusjon. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (17 timer siden):

@TheSnidr stemmer dette angående private tannleger? Jeg trodde man fikk full refusjon hos private tannleger når man har diagnoser/tilstander som som gjør at man har rett på helfo-refusjon. 

Ja. Jeg har riktignok aldri hatt noen veldig dyre besøk på mine 35 år, men her er en gammel snap fra forrige årlige besøk (en av tannlegene på Lagunen i Bergen siden jeg gav opp å få time på de offentlige som voksen). Skal og sies at jeg ikke en gang har trengt attest fra fastlegen, alt tannlegene har trengt er en gammel epikrise som nevner diagnosen, i tilfelle Helfo tar stikkprøver så vil de ha en kopi i sitt eget akriv av noe som bekrefter hvorfor Helfo skal betale for behandlingen. Har dessverre ikke tatt vare på noen av kvitteringene på dyrere besøk (da virker det som at prosenten man må dekke selv øker littegrann).

 

Snapchat-1154943226.jpg

Endret av ali q
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/10/2023 at 4:21 PM, Gaea said:

@TheSnidr stemmer dette angående private tannleger? Jeg trodde man fikk full refusjon hos private tannleger når man har diagnoser/tilstander som som gjør at man har rett på helfo-refusjon. 

Det stemmer angående private tannleger, men det stemmer også for de offentlige. Hver fylkeskommune setter sine egne takster, og disse takstene kan være annerledes (men oftest høyere) enn de godkjente HELFO-takstene. Mellomlegget faller i sin helhet til pasienten. 

Tannlegene har totalt 15 punkter de eventuelt kan gi støtte til tannbehandling for. Diagnosene på SMT-listen er bare ett av disse punktene. Alle punktene og beskrivelse av dem finner du her. SMT står for øvrig for "Sjelden medisinsk tilstand", og er, som navnet tilsier, sjeldne tilstander. Listen er også delt inn i A-listen, som gir støtte til all nødvendig tannbehandling, og B-listen, som gir støtte til tannbehandling hvis årsak kan tilskrives tilstanden. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 408c2...2fe

Listen inneholder kun sjeldne tilstander ja, men når listen av sjeldne medisinske tilstander er så lang så er det absolutt verdt å sjekke ut. Visse av diagnosene på listen er ikke en gang genetiske, men diagnoser du med viten og vilje kan anskaffe deg (ikke at det verdt det, uansett hvor mye du bruker på tannlege). Jeg kjenner selv personer med medfødte diagnoser som alltid har stått på listen, men som først i en alder av 40 fikk vite at de har krav på refusjon, og det var helt tilfeldig at bekjente av de såg over listen og kjente igjen diagnosenavnet. På den tiden var ikke listen tilgjengelig på Helfo sine sider en gang, men heldigvis hadde en tannlegeklinikk en PDF åpent tilgjengelig på nettsiden sin...

Anonymous poster hash: 408c2...2fe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...