Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen stopper ved brems og under kjøring


Anbefalte innlegg

Har en 1,8t passat b5, 3b2

Luftfilter, bensinfilter og oljefilter er nytt. Dynamo, multireim, batteri og tennplugger er nytt

 

Batterilampa kommer opp og bilen dør ved nedbremsing spesielt mor rundkjøringer og kryss. Kan dø i lav fart på veien også, kjøring over fartsdumper osv. Starter bilen igjen i fart, men er veldig irriterende. Kan skje for hvert femte meter etter å ha starta opp bilen i kulden. Skjer mest når motoren er kald, men hender det skjer når motoren er varm også. Kan også nevne at batteriet tappes for strøm etter noen dager, så må ta ut og lade det innimellom. Har kobla ut spiller så det trekker ikke strøm derifra. Bilen går også dårlig på tomgang, rister i hele bilen og motoren

 

Kommer opp feilkode på at motor får feil mengde luft. Skal prøve å ta ut og rense luftmassemåler, evt bytte den. Evt noe vakuumlekkasje hvis det ikke fungerer?

 

Noen som har opplevd lignende problemer eller har en ide om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en VW Derby for lenge siden hvor tomgang var justert veldig lavt, å endre tomgang litt opp bedret det for meg, slapp å lade seg ut i kø. Vet dog ikke det er det samme, og brukte chocke hvis den var kald.

Problem over fartsdumper kan tyde på dårlig kontakt eller løst batteri.

Utlading over tid kan være gammelt gåent batteri eller lekasje i noe elektrisk. Hadde en lekasje i en vindusvisker motor en gang, på en MB190. Kan sjekkes med multimeter og ta ut sikringer til forbruk forsvinner.

Har VW Passat samme problem som andre gamle VW modeller hadde med laderegulator som ryker med jevne mellomrom, lader plutselig batteri med høy spenning og knekker det?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
AnonymIA2 skrev (45 minutter siden):

Har en 1,8t passat b5, 3b2

Luftfilter, bensinfilter og oljefilter er nytt. Dynamo, multireim, batteri og tennplugger er nytt

 

Batterilampa kommer opp og bilen dør ved nedbremsing spesielt mor rundkjøringer og kryss. Kan dø i lav fart på veien også, kjøring over fartsdumper osv. Starter bilen igjen i fart, men er veldig irriterende. Kan skje for hvert femte meter etter å ha starta opp bilen i kulden. Skjer mest når motoren er kald, men hender det skjer når motoren er varm også. Kan også nevne at batteriet tappes for strøm etter noen dager, så må ta ut og lade det innimellom. Har kobla ut spiller så det trekker ikke strøm derifra. Bilen går også dårlig på tomgang, rister i hele bilen og motoren

 

Kommer opp feilkode på at motor får feil mengde luft. Skal prøve å ta ut og rense luftmassemåler, evt bytte den. Evt noe vakuumlekkasje hvis det ikke fungerer?

 

Noen som har opplevd lignende problemer eller har en ide om hva det kan være?

Er ikke en bilmekaniker, men jeg tenker. stille tenningen. Typisk paa motorer, som en tenker en vil hoeyne tomgangen paa.

Det elektriske, bakker jeg ut paa.

 

Begynner i etterkant aa lure paa om jeg erlitt ute aa kjoerer her.

Tenningen, er vel elektronisk, selvjusterende her.

Det er jo ikke en paahengsmotor, vi snakker om.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Kanskje choken, henger seg opp?

Er det virkelig vits å skyte med tips fra hofta, når du tydeligvis ikke har peiling? Du skaper bare forvirring.

 

 

AnonymIA2 skrev (2 timer siden):

Kommer opp feilkode på at motor får feil mengde luft.

Har du søkt opp feilkoden? Garantert noen som har hatt det problemet før. Jeg hadde gjettet at det var dårlig jording en plass, men stol heller på feilkoden(e) du får opp.

Lenke til kommentar

Gammel bil, så kan være ting er rustet bort, er løst! Spesielt mtp batteriet. Sjekk at hvertfall de tykkere kablene sitter som de skal! På andre biler jeg kjenner til, som har batteriet bak, så irrer minuskabeln av karrosseriet, å man får ikke start til slutt! Kan være så enkelt!

Batteriet, hvor gammelt er dette? "Bør" byttes etter en 10års tid viss du har vedlikeholdsladet det gjennom bilen levetid :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Karltorbj said:

Kanskje choken, henger seg opp?

Choke har det ikke vært på biler siden 80-tallet. Kanskje på noen billig-biler tidlig på 90-tallet. Derimot har de fremdeles gass-spjeld som kan fuske. Noen har også egen tomgangskrets som kan gå tett. For ikke å snakke om alle sensorene som kan fuske eller være ødelagte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...