Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

naboleiligheten måker vekk all snøen før jeg våkner


blixten205

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et spørsmål.

Jeg bor i et hus med en leilighet per etasje. I leiekontrakten står det at vi som leietakere har ansvar for å ta vare på hage og måke snø.

Jeg jobber sent og våkner på ettermiddagen, i løpet av den tiden jeg sover har den som bor i etasjen under meg måket vekk all snø på gården. 

Han skriver senere til huseieren og klager att jeg ikke hjelper till med snømåking, huseieren skriver senere til meg at jeg har begått et kontraktsbrudd. og jeg svarer da at jeg prøver å måke snø under de forholdene jeg har og at vi hadde delt det inn i forskjellige soner i fjor som naboen ikke tar hensyn til i år.

det jeg lurer på er om jeg virkelig har begått et kontraktsbrudd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva, eksakt står i leiekontrakten?

Rent generelt sett er det slik at hvis det bare står i leieavtalen at leietaker har ansvar for å måke snø, så har ikke leietaker begått noe avtalebrudd så lenge snøen er blitt måkt - uavhengig av hvem som gjør det. Det kan være et avtalebrudd overfor de andre leietakerne selv om det ikke er det overfor utleier. 

Lenke til kommentar

Om det ikkje er avtalt meir detaljar  som når det skal måkast, så må vel ligge også ligge ein form for nødvendigheitsvurdering i formuleringa "å ta vare på hage og måke snø"? Altså at du tar vare på hagen når det er behov for det og at du måker snø når det trengs. (og i dette så ligg det sjølvsagt ingen plikt til å måke snø på sommaren eller klippe plenen om vinteren).

 

Reint praktisk så er det ofte slik at det kjem mest nedbør om natta, ofte er det derfor slik at ein må måke snø om morgenen for å kome seg ut. I løpet av dagen brukar det ikkje å snø like mykje så det er ikkje like ofte behov for å måke igjen på ettermiddagen, og om kvelden så skal dei fleste uansett ikkje ut meir den natta.

I dette tilfellet så blir sjølvsagt naboen din sur fordi han/ho alltid må måke om morgonane for å kome seg ut og på jobb/skule, medan du våkner kvar dag utpå ettermiddagen til ferdig måkt uteområde.

Løysninga her må bli at du får til ein avtale med naboen, og kanskje minst like viktig at du passer på å informere naboen din om kvifor du ikkje måker snø om morgonen.
Den enklaste avtalen er nok då at du måker snøen når du kjem heim frå jobb utpå natta eller grytidleg om morgonen. Litt avhengig av værforhold og når du kjem heim etter jobb så burde vel det gå greit i hop med at du måker om natta før det har komt ned mykje snø, og så tar naboen ei runde om morgonen og fjerner det som har komt ned av snø på siste del av natta? Med ei slik inndeling så burde det heller ikkje være så mykje snø å fjerne for nokon av dykk slik at jobben går raskt og utan særleg anstrengingar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

I dette tilfellet så blir sjølvsagt naboen din sur fordi han/ho alltid må måke om morgonane for å kome seg ut og på jobb/skule, medan du våkner kvar dag utpå ettermiddagen til ferdig måkt uteområde.

Det er neppe nødvendig å måke vekk "all snø på gården", inkludert hagen, for å komme seg på jobb om morgenen. blixten sier også at de hadde en soneinndeling som fungerte bra i fjor, men som naboen nå ikke tar hensyn til.

La oss si at naboen sin sone inkluderer det som trengs for å komme seg avgårde om morgenen, så kan blixten måke sin del som er mindre kritiske områder å måke senere på dagen. Det må være en ordning som både nabo og utleier kan akseptere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...