Gå til innhold

Tråd om antall solgte skjermkort


Nizzen

Anbefalte innlegg

9 hours ago, scuderia said:

Eneste skjermkortet som selger ut nå er 7900 xtx (av en eller annen merkelig grunn). 

Absolutt alle andre modeller fra siste gen flommer det over av i butikkene.. Her har produsentene bommet fullstendig på markedet med spinnville priser eller med produkter som rett og slett er for dyre å produsere. Og siden produsentene har forhåndsbestilt wafere fra TSMC så kan de rett og slett ikke holde igjen på produksjonen.

Prisene må ned på en eller annen måte men det er fortsatt mye last gen igjen i butikkene som de kanskje venter på skal forsvinne før de kan justere prisen? 

https://www.komplett.no/product/1188609/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-rtx-3080-gaming-z-trio-10g-lhr

Hvordan i huleste tror komplett at noen kommer til å kjøpe det produktet til den prisen og de har 50+ av denne.. Hele markedet virker fullstendig dysfunksjonelt 

Komplett.no har solgt flere tusen 4080 skjermkort, men det telles vel ikkje :p 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 1/27/2023 at 7:44 PM, Nizzen said:

Komplett.no har solgt flere tusen 4080 skjermkort, men det telles vel ikkje :p 

Har sett tall fra Tyskland (om jeg ikke husker feil), men ville vært veldig interessant å sett tall fra feks Komplett på antall solgte 7000 og 4000 serie kort. Selvsagt salg av 7900 xtx er jo lavt, fordi der er det nesten ingen kort tilgengelig, foruten de som Komplett holder igjen til byggePCer.

BTW I Tyskland er 4080 langt nede på lista over solgte GPUer, 4070 ligger på topp sammen med div AMD kort, XTX/XT og 3060 eller hva det var

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar
18 hours ago, JarleGutt said:

Har sett tall fra Tyskland (om jeg ikke husker feil), men ville vært veldig interessant å sett tall fra feks Komplett på antall solgte 7000 og 4000 serie kort. Selvsagt salg av 7900 xtx er jo lavt, fordi der er det nesten ingen kort tilgengelig, foruten de som Komplett holder igjen til byggePCer.

BTW I Tyskland er 4080 langt nede på lista over solgte GPUer, 4070 ligger på topp sammen med div AMD kort, XTX/XT og 3060 eller hva det var

Mindefaktory som er Tysklands største kanal for DIY av datautstyr har solgt litt over 1700 4080’er siden lanseringen. Så påstanden om at komplett i Norge skal ha solgt «flere tusen i Norge» tror jeg ikke på. Og selvsagt fullstendig udokumentert.  
 

De solgt 70 stk 4080 sist mnd btw… og komplett alene har mange hundre på lager.

Endret av scuderia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, scuderia said:

Mindefaktory som er Tysklands største kanal for DIY av datautstyr har solgt litt over 1700 4080’er siden lanseringen. Så påstanden om at komplett i Norge skal ha solgt «flere tusen i Norge» tror jeg ikke på. Og selvsagt fullstendig udokumentert.  
 

De solgt 70 stk 4080 sist mnd btw… og komplett alene har mange hundre på lager.

For en stund siden hadde komplett 50+ på lager av alle modeller. Nå er 8 av modellene utsolgt. 

50+ betyr ofte mange 100 og sikkert oppi 1000 også noen ganger.

Komplett.no selger jo bare sikkert 50 000+ ferdigpc'er i året også :p

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nizzen said:

For en stund siden hadde komplett 50+ på lager av alle modeller. Nå er 8 av modellene utsolgt. 

50+ betyr ofte mange 100 og sikkert oppi 1000 også noen ganger.

Komplett.no selger jo bare sikkert 50 000+ ferdigpc'er i året også :p

🤡

Så du gjetter bare?

Jeg kan garantere at komplett selger veldig mye mindre enn mindfaktory.. så «flere tusen» er bare tull. Og de er ikke i nærheten av å selge 50 000 custom build pr år.. fantasi tall.

🤡

Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Jeg kan garantere at komplett selger veldig mye mindre enn mindfaktory..

Komplett er overraskende store. Et kjapt søk viser at Mindfactory omsetter for rundt 3mrd i året mens Komplett er godt over 10mrd og enda mer etter at de slo seg sammen med Netonnet. Så om tallene jeg finner er feil, så er Komplett 3-4 ganger så store som Mindfactory. Det gjenspeiles også i antall ansatte (700 vs 200)

Men det var bare et kjapt søk, så godt mulig jeg har fisket frem feil data her :) 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (15 minutter siden):

Komplett er overraskende store. Et kjapt søk viser at Mindfactory omsetter for rundt 3mrd i året mens Komplett er godt over 10mrd og enda mer etter at de slo seg sammen med Netonnet. Så om tallene jeg finner er feil, så er Komplett 3-4 ganger så store som Mindfactory. Det gjenspeiles også i antall ansatte (700 vs 200)

Men det var bare et kjapt søk, så godt mulig jeg har fisket frem feil data her :) 

Hørtes mye ut med tanke på at de kun opererer i Norge, Danmark og Sverige.

Men hvis man inkluderer de andre nettbutikkene de eier under komplett konsernet så virker det mer sannsynlig, men de selger ikke datadeler.

 

edit, litt ot, komplett er eid av Stein Erik Hagen og han har overført det meste av sine eiendeler til familiemedlemmer i sveits. Dvs komplett egentlig er et sveitsisk.

Endret av Musefella
Lenke til kommentar
Musefella skrev (14 timer siden):

Hørtes mye ut med tanke på at de kun opererer i Norge, Danmark og Sverige.

Men hvis man inkluderer de andre nettbutikkene de eier under komplett konsernet så virker det mer sannsynlig, men de selger ikke datadeler.

Mulig det. Men å si at Komplett selger "veldig mye mindre enn Mindfactory" er kanskje en veldig bastant argument som til og med *kan* være feil. Som sagt, Komplett er svære

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
16 hours ago, scuderia said:

🤡

Så du gjetter bare?

Jeg kan garantere at komplett selger veldig mye mindre enn mindfaktory.. så «flere tusen» er bare tull. Og de er ikke i nærheten av å selge 50 000 custom build pr år.. fantasi tall.

🤡

Jeg gjetter ikkje, men det gjør du garantert ;)

🤡

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Regner med at det er gjettning på begge her, til en viss grad.

Når man i Tyskland for en av de største butikkene der, har ikke høyere tall solgte 4080 enn rundt 200 for en uke (4080 er langt nede på lista over solgte kort). Så virker det rart at komplett har solgt 'tusenvis' av 4080 i lille Norge. Det er begrenset antall folk i Norge i disse tider som bruker ca 17 000 kr på et grafikk-kort, spesielt da det ikke en gang er topp modellen.

Men som jeg skrev før; skulle gjerne ønsket å sett konkrete tall fra feks komlett.no på antall kort solgt og hvilke modeller. For noen år siden kunne jeg skaffet det selv, da jeg kjenner en som jobbet der, men ikke nå lenger. En av de mange som har sluttet i komplett i det siste, håndtering av de ansatte er helt horribel, forferdelig kultur internt fra leder sjiktet.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (22 minutter siden):

Regner med at det er gjettning på begge her, til en viss grad.

Når man i Tyskland for en av de største butikkene der, har ikke høyere tall solgte 4080 enn rundt 200 for en uke (4080 er langt nede på lista over solgte kort). Så virker det rart at komplett har solgt 'tusenvis' av 4080 i lille Norge.

Tyskland har Amazon.de og Mediamarkt.de som er gigantiske, og Mindfactory er nesten ikke på kartet om man skal se på omsetningene til disse. Så når det kommer til hvor mange kort som er solgt i Tyskland, så er det vanskelig å anta noe som helst.
I tillegg så kommer selskaper som, bare fant noen kjapt:

- alza.de
- casekings.de
- computeruniverse.net
- notebookbillinger (de selger GPUer også, digert selskap)

Vi kan nok si at det flyttes en god del flere GPUer i Tyskland enn i Norge, men det gjør nødvendigvis ikke én av Tysklands mange nettbutikker større enn vår største. Ikke sikkert Nizzen bommer så gæærnt, husk også hvor lenge han har vært i gamet, ikke bli forundret om han har en kompis eller to i Sandefjordsområdet :)

Lenke til kommentar
43 minutes ago, bshagen said:


Vi kan nok si at det flyttes en god del flere GPUer i Tyskland enn i Norge, men det gjør nødvendigvis ikke én av Tysklands mange nettbutikker større enn vår største. Ikke sikkert Nizzen bommer så gæærnt, husk også hvor lenge han har vært i gamet, ikke bli forundret om han har en kompis eller to i Sandefjordsområdet :)

Regner med han har kontakter på Komplett ja, med det enorme kjøpet av hardware han driver med (lurer på hvor han får pengene i fra). Får se hvordan det går med Komplett, de har slitt kraftig i 2022. Synes bare det er litt rart dersom Komplett alene har solgt 'mange tusen' 4080 kort, et kort som overhodet ikke ser ut til å selge bra noen plass (feks 4070 salgs tall vi har sett ligger langt høyere, samme med AMD kort, både 6000 serien og 7900 XT).

Ellers er det flere her som har vært med 'i gamet' lenge, begynte selv bygge PCer på midten av 90 tallet, da Aopen kasser, Abit hovedkort og Intel Celeron 300A var det store. Har faktisk fortsatt en 300A liggende i skuffen. Siden det har alle PCer blitt bygget, ikke kjøpt ferdig PCer noen gang, foruten bærbare.

Men hvor mye jeg har hatt tid til eller orket henge med i hardware kjøret opp gjennom årene, har variert. Har ofte hatt samme PC i flere år, foruten byttet skjermkort. Bare nå i det siste at jeg har kjøpt inn 2-3 nye PCer innen litt over et års tid (et bygg ble returnert).

Lenke til kommentar
16 minutes ago, bshagen said:

Ikke bruk tiden din på å lure på slike ting, folk har penger - noen har mer penger enn andre. Sånn går no dagan :) 

Var mer et hypotetisk spørsmål, siden jeg har inntrykk av at å brenne av 50 000 på 2 4090 er liksom helt ok.

Men, på den andre siden, noen bor i Oslo og betaler 40 000 pr mnd for lån og renter, andre bor i grissgrente strøk og har nedbetalt hus 🙂

Lenke til kommentar

Nvidia has priced its current GeForce RTX 40 lineup much higher than its predecessor, and one might think the demand might not be as high as it used to be. Even though the prices are high this year, the demand is still there, and it seems like many users are opting to go with the latest generation instead of getting the last generation for a cheaper price.

The top 5 best-selling graphics cards on Newegg as of today are non-other than the latest GeForce RTX 40-series from Nvidia. The top five Nvidia graphics cards include:

  1. Gigabyte Gaming GeForce RTX 4090
  2. Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4080
  3. MSI Suprim GeForce RTX 4090
  4. MSI Gaming X Trio GeForce RTX 4090
  5. MSI Gaming X Trio GeForce RTX 4070 Ti

https://tech4gamers.com/geforce-rtx-40-series-dominating/?fbclid=IwAR3S8IyXCwJhXdVH3bos9XgLGpHYZ20wiz_6mCd2cLzgPahtKaEV4LmYadg

Lenke til kommentar
On 2/3/2023 at 4:02 PM, Nizzen said:

Neida, 4080 selger ingen ting....

Snart utsolgt igjen gitt, selv om det var "flere tusen" på lager :p
https://www.komplett.no/kampanje/177998/nvidia-geforce-rtx-4000?tag=*

Snart utsolgt? Har du røyka sokker igjen.. Det er kort over hele linja med mange på 50+.. 

Ps.. det var du som påstod at det var flere "tusen på lager"

Quote

50+ betyr ofte mange 100 og sikkert oppi 1000 også noen ganger.

 

Lenke til kommentar
On 2/3/2023 at 3:58 PM, Nizzen said:

Nvidia has priced its current GeForce RTX 40 lineup much higher than its predecessor, and one might think the demand might not be as high as it used to be. Even though the prices are high this year, the demand is still there, and it seems like many users are opting to go with the latest generation instead of getting the last generation for a cheaper price.

The top 5 best-selling graphics cards on Newegg as of today are non-other than the latest GeForce RTX 40-series from Nvidia. The top five Nvidia graphics cards include:

  1. Gigabyte Gaming GeForce RTX 4090
  2. Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4080
  3. MSI Suprim GeForce RTX 4090
  4. MSI Gaming X Trio GeForce RTX 4090
  5. MSI Gaming X Trio GeForce RTX 4070 Ti

https://tech4gamers.com/geforce-rtx-40-series-dominating/?fbclid=IwAR3S8IyXCwJhXdVH3bos9XgLGpHYZ20wiz_6mCd2cLzgPahtKaEV4LmYadg

Ja, det går så det griner..

https://www.tomshardware.com/news/sales-of-desktop-graphics-cards-hit-20-year-low

https://www.notebookcheck.net/Slowing-RTX-4090-sales-and-smash-hit-RX-7900-XTX-could-cause-Nvidia-some-concern-as-report-claims-last-gen-GPUs-dominate-sales.688200.0.html

3080 solgte rundt fire ganger så mye som 3090 for å ikke snakke om 3070 ti.. 

At 4090 dominerer listen total sier bare om hvor katastrofale salgstallene til 4080 og 4070 ti egentlig er (ikke at Nvidia klager dog..$$$)

 

Endret av scuderia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...