Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Milhouse85 skrev (17 minutter siden):

Misvisende innlegg.

Du skriver: Enkelte inkassoselskaper vil få namsmannen til å beslaglegge en bil med verdi på over 10.000,-

Bare tull. Hvor har du denne påstanden fra? Det står i Lov om tvangsfullbyrdelse at verdisetting kun kan forekomme dersom formueverdien er 20 000 kr,- eller mer. Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-06-26-86/KAPITTEL_2-6-2#§9-7

Hvorfor linker du til en totalt irrelevant kilde? Kapittelet og paragrafen du viser til gjelder tvangsfullbyrdlese ved tilbakelevering til kreditor. 

Ikke at det du sier står der heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg tok meg  ikke råd til bil før jeg var 30, av lignende årsaker. Jeg bodde ikke sentralt og tok buss og tog i lange baner. Man må prioritere hardt og sørge for at man tilbakebetaler gjeld man har satt seg selv i.

 

Her er over en times kjøring til nærmeste tog. Ca.1000 av innbyggerne i min kommune har ikke daglig bussrute i gang-/sykkelavstand. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (33 minutter siden):

Bare tull. Hvor har du denne påstanden fra? Det står i Lov om tvangsfullbyrdelse at verdisetting kun kan forekomme dersom formueverdien er 20 000 kr,- eller mer. Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-06-26-86/KAPITTEL_2-6-2#§9-7

dette er som nevnt en helt annen lov en hva som gjelder når inkassoselskapene jobber.
Det du henviser til her er salgspant ikke inkassolov.
For ikke å glemme at det du linker til er Løsøre
Bil er ikke løsøre, vist dette var inkassolov så har dem etter det du selv linker til lov å hente TV'n din så lenge den har en verdi på over 20.000 noe veldig mange TV'er faktisk har.

Jeg har selv vurdert inkassobiler og har funne mange biler hvor prisene er godt under 20.000,-

Og når det kommer til SI så er dem faktisk snillere en mange inkassoselskaper når det kommer til å hente biler.

nei den kommer ikke å henter TV'n din men biler har dem ikke noe problemer med å hente.
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Eskove skrev (12 minutter siden):

dette er som nevnt en helt annen lov en hva som gjelder når inkassoselskapene jobber.
Det du henviser til her er salgspant ikke inkassolov.
For ikke å glemme at det du linker til er Løsøre
Bil er ikke løsøre, vist dette var inkassolov så har dem etter det du selv linker til lov å hente TV'n din så lenge den har en verdi på over 20.000 noe veldig mange TV'er faktisk har.

Jeg har selv vurdert inkassobiler og har funne mange biler hvor prisene er godt under 20.000,-

Og når det kommer til SI så er dem faktisk snillere en mange inkassoselskaper når det kommer til å hente biler.

nei den kommer ikke å henter TV'n din men biler har dem ikke noe problemer med å hente.
 

1: Tvangsfullbyrdelsesloven er den loven som inkassoselskapene må bruke når de skal tvangsselge, for det er den loven alle må følge 

2: Tvangssalg av bil reguleres av et annet kapittel i tvangsfullbyrdelsesloven, nemlig kapittel 8 og ikke kapittel 9 som det linkes til. 

3: Bil er løsøre, og tilbakelevering til salgspanthaver reguleres av akkurat det kapittelet her, og det er i praksis nesten bare biler hvor det er aktuelt. Men da selges altså ikke bilen etter tvangsfullbyrdelsesloven, den leveres tilbake (og leases ut på nytt eller selges privat, hva som skjer etter tilbakelevering er namsmyndighetene og saksøkte uvedkommende). 

4: Jeg har ikke funnet noen slik beløpsbegrensning, og tviler på at det står noe sted at det er en fast grense på 20 000, men det er mulig det er en eller annen skjønnsmessig vurdering hos namsmyndighetene. 

Lenke til kommentar

Når det avholdes utlegg og det tas utlegg i objekt så er det normalt at namsmann foretar en verdivurdering av objektet. På bil brukes som regel Bilverdi i Infotorg evt kvdnorge. På bakgrunn av dette og om det er salgspant/andre utlegg så vurderes det om det er hensikt i å ta utlegg. Det må nok være verdi på minst 40-50 tusen for at bil skal være tjenelig for utlegg. Et tvangssalg koster fort rundt 20-30 tusen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...