Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, wampster said:

Søtt hvor lite noen (BamseMums80) skjønner av avanse og at selv ørsmå marginer på milliarder av varer blir en stor sum til slutt. 

Men ettersom du synes avanse på 3-6% er ran.. Hva ville du sagt er en akseptabel avanse?
Hva er avansen på produktet/produktene jobben din selger f.eks?

Jeg eller arbeidsplassen min selger ikke livsnødvendige varer. Jeg forstår avanse like godt som deg. Jeg forstår riktignok ikke dette kjærlighetsforholdet du har til de. Jeg er klar over at du mener du er overlegen meg fordi du forholder deg til disse tallene. Hva om disse tallene ikke stemmer da? Korrupsjon skjer hver eneste dag over hele verden. I Norge er vi som regel blinde til slikt. Her er jo også miliardærene opphøyet over alle andre,så hva de sier er liksom fasit. - Spesielt for menesker som stemmer høyresiden.

Det er alltid enkelt og vinne diskusjonen om man viser til enkelte regnestykker og tall. Det gir likevel ikke svar på hvorfor de tjener så vanvittig mye mer en hva de gjorde før. Så noe er det jo som ikke stemmer. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
BamseMums80 skrev (8 minutter siden):

Jeg eller arbeidsplassen min selger ikke livsnødvendige varer. Jeg forstår avanse like godt som deg. Jeg forstår riktignok ikke dette kjærlighetsforholdet du har til de. Jeg er klar over at du mener du er overlegen meg fordi du forholder deg til disse tallene. Hva om disse tallene ikke stemmer da? Korrupsjon skjer hver eneste dag over hele verden. I Norge er vi som regel blinde til slikt. Her er jo også miliardærene opphøyet over alle andre,så hva de sier er liksom fasit. - Spesielt for menesker som stemmer høyresiden.

Det er alltid enkelt og vinne diskusjonen om man viser til enkelte regnestykker og tall. Det gir likevel ikke svar på hvorfor de tjener så vanvittig mye mer en hva de gjorde før. Så noe er det jo som ikke stemmer. 

Mener du at alle de store firmaene melder inn feil tall til skatteetaten og er kriminelle?
I så fall hva baserer du det på?

Hvorfor de tjener mye mer nå enn før?
Kan det ha noe med befolkningsvekst å gjøre? Den har jo økt med ca 30% fra år 2000..
Kan det ha med effektivisering å gjøre? Bare fordi man ikke klarer det i offentlig sektor betyr det ikke at det er umulig
Osv

• Liker 3
Skrevet
BamseMums80 skrev (43 minutter siden):

Svaret her er uansett totalt mangel på konkurranse. 

Nå har du gått fra at milliardærene hevder de ikke får nok penger,  til at de kanskje jukser med regnskapet, til at svaret er total mangel på konkurranse. Du nærmer deg altså en fornuftig tilnærming til problemstillingen. 

Hvis man ønsker billigere mat, så tror jeg man kommer raskere til en god løsning, hvis man ikke bare ser på de rike og hva deres "lille" avanse hadde gjort for prisene hvis man justerte den ned eller til null... Det er en rekke andre tiltak som må gjøres dersom målet er å få prisen ned. Hvis målet bare er å ta de som tjener penger på dette, så burde du først og fremst klage på staten, som tar inn enorme mengder moms på de livsnødvendige varene. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, Baranladion said:

Nå har du gått fra at milliardærene hevder de ikke får nok penger,  til at de kanskje jukser med regnskapet, til at svaret er total mangel på konkurranse. Du nærmer deg altså en fornuftig tilnærming til problemstillingen. 

Hvis man ønsker billigere mat, så tror jeg man kommer raskere til en god løsning, hvis man ikke bare ser på de rike og hva deres "lille" avanse hadde gjort for prisene hvis man justerte den ned eller til null... Det er en rekke andre tiltak som må gjøres dersom målet er å få prisen ned. Hvis målet bare er å ta de som tjener penger på dette, så burde du først og fremst klage på staten, som tar inn enorme mengder moms på de livsnødvendige varene. 

Står fortsatt fast på det jeg har svart. Problemet mitt er jo at jeg ikke har motsvar til det. Blir bare mine personlige meninger. Men stiller spørsmål hvorfor dette med nebb og klør skal forsvares av vanlige folk. Jeg forstår det er deilig å one-up noen i diskusjoner altså,men det er liksom ikke noe engasjement for at prisene faktisk er for høye. Det er bare en voldsom forståelse for at de faktisk er det. Det orker ikke jeg diskutere,da jeg absolutt ikke deler denne forståelsen. Å konkurransen er elendig. Når i tillegg politikere sitter i styrer osv. Nei,jeg orker bare ikke!

• Liker 1
Skrevet
BamseMums80 skrev (7 minutter siden):

Står fortsatt fast på det jeg har svart. Problemet mitt er jo at jeg ikke har motsvar til det. Blir bare mine personlige meninger. Men stiller spørsmål hvorfor dette med nebb og klør skal forsvares av vanlige folk. Jeg forstår det er deilig å one-up noen i diskusjoner altså,men det er liksom ikke noe engasjement for at prisene faktisk er for høye. Det er bare en voldsom forståelse for at de faktisk er det. Det orker ikke jeg diskutere,da jeg absolutt ikke deler denne forståelsen. Å konkurransen er elendig. Når i tillegg politikere sitter i styrer osv. Nei,jeg orker bare ikke!

Ja, hvorfor bry seg om tall og regnskap når man kan basere tankegangen/ståstedet sitt på følelser isteden 

Skrevet (endret)
BamseMums80 skrev (12 minutter siden):

Jeg forsvarer verken de høye prisene, eller at noen egentlig trenger å bli multimilliardærer, men jeg forstår også at det er ganske umulig å tjene mye penger på å selge det mest omsatte produktet vi har (dagligvarer).
For å drive en bedrift, må man gå i pluss, så at noen tjener penger på det er uungåelig. Det som også er uungåelig, er at det er lett å peke på milliardærene å si at det er deres feil, fordi de tjener masse penger på dette. Jeg skjønner at folk blir frustrert på det, og mister litt gangsyn. 

Løsningen for billigere mat, kan aldri være at det skal selges uten avanse, det tror jeg hadde vært en katastrofe, det er ingen som ville tatt seg bryet med å drive en så komplisert verdikjede nær sagt som veldedighet.- og uansett, avansen er 3-5%, du hadde ikke spart mye penger per hundrelapp. Skal de bare få tjene "litt", så kunne du halvert avansen, og spart 1,5-2,5kr pr hundrelapp. Ikke merkbart. 

Jeg syns også ironien er herlig i, at vi har en statsminister som sitter på 20.000 milliarder, og peker på milliardærer og sier skjerp dere, men som selv skal fastholde sin egen avanse til staten på 15%.

3 tiltak som du hadde merket: 

Lavere moms på mat (uten at momsen går i lomma på kjedene)
 Justere tollmurene
 Reguleringer på antall butikker i områder og konkurranseutjevning på etableringer. 
 Justere formueskatten på arbeidende kapital. 

Endret av Baranladion
Skrevet
Just now, Baranladion said:

Jeg forsvarer verken de høye prisene, eller at noen egentlig trenger å bli multimilliardærer, men jeg forstår også at det er ganske umulig å tjene mye penger på å selge det mest omsatte produktet vi har (dagligvarer).
For å drive en bedrift, må man gå i pluss, så at noen tjener penger på det er uungåelig. Det som også er uungåelig, er at det er lett å peke på milliardærene å si at det er deres feil, fordi de tjener masse penger på dette. Jeg skjønner at folk blir frustrert på det, og mister litt gangsyn. 

Løsningen for billigere mat, kan aldri være at det skal selges uten avanse, det tror jeg hadde vært en katastrofe, det er ingen som ville tatt seg bryet med å drive en så komplisert verdikjede nær sagt som veldedighet.- og uansett, avansen er 3-5%, du hadde ikke spart mye penger per hundrelapp. Skal de bare få tjene "litt", så kunne du halvert avansen, og spart 1,5-2,5kr pr hundrelapp. Ikke merkbart. 

Jeg syns også ironien er herlig i, at vi har en statsminister som sitter på 20.000 milliarder, og peker på milliardærer og sier skjerp dere, men som selv skal fastholde sin egen avanse til staten på 15%.

3 tiltak som du hadde merket: 

Lavere moms på mat (uten at momsen går i lomma på kjedene)
 Justere tollmurene
 Reguleringer på antall butikker i områder

Likevel oppfatter jeg dette som at du forsvarer de pga din store forståelse for at butikk skal tjene penger. Det er for meg bortkastet og si. 

Åpne opp for flere typer matkjeder mener jeg er svaret. Når Norske kjeder skal presse seg inn i utenlandske marked,så mener jeg det burde åpnes for at utenlandske skal få etableres her. Det går bare ikke lenger med disse få vi har her i landet. Folk bruker jo halve lønnen sin,mange bruker enda mer på mat. Når det gjelder statsministeren så er jeg jo enig i at det er ironisk. Synes og han er evneveik i spørsmålet om matvarer og kjedene. Noe må gjøres,og det må gjøres nå.

Det jeg ikke trenger er i hvertfall vanlige Ola Dunk som forteller meg hvor rettferdig dette er,og at marked er marked. Ingen leker butikk osv. Alle jeg snakker med synes det er for dyrt. Mye for dyrt. Men her på nett er det selvfølgelig ingen gehør for det. For man skal jo oppfattes veldig rik og uendelig smart. Ja,nesten som man har egne interesser eller personlig er kompis med 1%erne. Her er det bare fantasien som setter grenser på hvorfor det er slik.

Skrevet
14 minutes ago, wampster said:

Ja, hvorfor bry seg om tall og regnskap når man kan basere tankegangen/ståstedet sitt på følelser isteden 

Må være sosialist,si? Bare følelser. Aldri noe fakta. Deilig med hersketeknikker :)

• Liker 1
Skrevet
BamseMums80 skrev (1 minutt siden):

Likevel oppfatter jeg dette som at du forsvarer de pga din store forståelse for at butikk skal tjene penger. Det er for meg bortkastet og si. 

Jeg forsvarer retten til å tjene penger når man driver en bedrift. 

BamseMums80 skrev (2 minutter siden):

Åpne opp for flere typer matkjeder mener jeg er svaret. Når Norske kjeder skal presse seg inn i utenlandske marked,så mener jeg det burde åpnes for at utenlandske skal få etableres her.

Det er åpent for hvem som helst å etablere seg i Norge. Lidl prøvde, men ga opp. ikke nødvendigvis for de ble presset ut av de andre ( de hadde gode priser), men fordi folk ikke ville handle der, de hadde mye egne varer som sannsynligvis var dyrere å ta inn til Norge, i tillegg til at det er veldig dyrt og vanskelig å drifte i Norge. Dette er ikke bare matvarebaronene sin skyld, men også politiske beslutninger. 
Å prøve Lidl nå, hadde kanskje vært bedre timet, folk er lei av dyr mat. 

BamseMums80 skrev (6 minutter siden):

Folk bruker jo halve lønnen sin,mange bruker enda mer på mat.

Nei, vi bruker ett sted mellom 10 og 20%. Det er i nedre sjiktet hvis man sammenligner med sammenlignbare land. 

BamseMums80 skrev (8 minutter siden):

Det jeg ikke trenger er i hvertfall vanlige Ola Dunk som forteller meg hvor rettferdig dette er,og at marked er marked. Ingen leker butikk osv. Alle jeg snakker med synes det er for dyrt. Mye for dyrt. Men her på nett er det selvfølgelig ingen gehør for det. For man skal jo oppfattes veldig rik og uendelig smart. Ja,nesten som man har egne interesser eller personlig er kompis med 1%erne. Her er det bare fantasien som setter grenser på hvorfor det er slik.

Ja, maten er for dyr. Men det blir veldig enkelt, veldig lite nyttig og veldig følelsesbasert å bare skylde på de rike. 

Skrevet (endret)
BamseMums80 skrev (50 minutter siden):

Folk bruker jo halve lønnen sin, mange bruker enda mer på mat. 

What? Hvilken lønn legger du til grunn for den påstanden?

Selv med en inntekt på "bare" 400.000 pr pers (som er 350.000 under gjennomsnittet) i en husstand med 2 barn mellom 10 og 13 beregner SIFO (link) at det går fint med et budsjett på rundt 25% av lønnen. Fjerner du et barn blir det enda lavere % (snitt antall barn i Norge er 1.44 forresten).

image.thumb.png.2f520b0d81804bab2cd3983fdf8496c3.png

Endret av wampster
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Bedre å bruke medianlønn, den er omtrent 100.000 mindre enn snittlønn, men det er uansett langt unna påstanden om at folk bruker 50% eller mer av lønna på mat. Det er en absurd påstand. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...