Gå til innhold

Hvorfor skal bankene ivareta vår digitale identitet?


Anbefalte innlegg

Eddie_Peddie skrev (På 12.5.2024 den 10:53 AM):

Pass ville blitt akseptert, men når det er utgått er det ikke lovlig legitimasjon heller.

Utgått pass er godkjent som legitimasjon ved flere anledninger, både i bank og når man skal stemme ved norske valg. Hvem er det som ikke godkjenner utgått pass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
zanta skrev (16 minutter siden):

Utgått pass er godkjent som legitimasjon ved flere anledninger, både i bank og når man skal stemme ved norske valg. Hvem er det som ikke godkjenner utgått pass?

Banker blant annet. Jeg fikk ikke legitimert meg med mitt utgåtte pass.
Det er ikke korrekt at det er gyldig legitimasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Banker blant annet. Jeg fikk ikke legitimert meg med mitt utgåtte pass.
Det er ikke korrekt at det er gyldig legitimasjon.

Min gamle mor på snart 90 brukte sitt forlengst utgåtte pass for legitimasjon i sin bank for noen år siden, så da er det forskjeller (eller endringer) her. Jeg er ansatt som valgmedarbeider i min kommune, og som svar på mitt spørsmål til ledelsen før siste kommune- og fylkestingsvalg (2023) om utgått pass var gyldig legitimasjon for å avgi stemme var svaret ja.

Lenke til kommentar

Utgått pass er per definisjon ikkje gyldig legitimasjon, om utgått pass blir akseptert er då heilt opp til kva formelle krav aktørane sjølv stiller. Det er også fleire land som aksepterer utgåtte norske pass, som til dømes Tyskland og Portugal. Dette er land som ein uansett ikkje treng pass for å reise til men der ein må kunne identifisere seg.

Mitt inntrykk er at mange aktørar ikkje tørr å akseptere anna enn godkjent legitimasjon, men at enkelte aktørar som er litt mindre redde for å gjere feil kan være litt rundare i kantane. Som til dømes kommunen når det skal avholdast valg. I mange kommuner får eldre stemme frå sjukeheimen heilt utan ID-papir då ein også aksepterer at personalet kan gå god for identiteten til stemmegivaren.
Lokalbankar er nok også ofte mindre firkanta og meir løysingsorienterte og kan nok tenkast å akseptere utgått pass som ID-papir.

Grunnen til at ein eigentleg ikkje skal akseptere utgått pass som ID er at det kan være nokon andre som liknar som bruker det utgåtte passet medan den som hadde passet før har skaffa seg eit nytt gyldig pass.
Eg er ganske sikker på at til dømes vinmonopolet praktiserer dette veldig strengt sidan utfordringa med falsk ID er stor, og ettersom konsekvensane blir store dersom det skulle bli oppdaga at vinmonopolet har solgt alkohol til mindreårige.

Eg vil også tru at dei fleste som er nyutdanna i faget sitt og har fått opplæring i kva krav som stilles til ID-papir er litt meir regelryttarar enn dei meir erfarne arbeidstakarane.

Lenke til kommentar
zanta skrev (57 minutter siden):

Min gamle mor på snart 90 brukte sitt forlengst utgåtte pass for legitimasjon i sin bank for noen år siden, så da er det forskjeller (eller endringer) her. Jeg er ansatt som valgmedarbeider i min kommune, og som svar på mitt spørsmål til ledelsen før siste kommune- og fylkestingsvalg (2023) om utgått pass var gyldig legitimasjon for å avgi stemme var svaret ja.

Som @The Avatar sier så er det ikke gyldig dokumentasjon per definisjon, men det er ikke et forbud mot å godta det, såvidt jeg kan forstå. Men konsekvensen det kan få, hvis personen ikke er den den utgir seg for å være, gjør at mange ikke villige til å ta sjansen.
Vinmonopolet nevnes, de er meget strenge på dette. En del banker er også det.

Lenke til kommentar

Ingen har hevdet at du ikke kan bruke utgått legitimasjon. Men du kan ikke regne med at det godtas, risikoen for identitetstyveri/dokumentforfalskning er høyere og mange instanser velger å legge mindre vekt på skjønn, å krever gyldig leg av den grunn.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 timer siden):

I mange kommuner får eldre stemme frå sjukeheimen heilt utan ID-papir då ein også aksepterer at personalet kan gå god for identiteten til stemmegivaren.

Dette gjelder ikke bare eldre fra sykehjemmet. Dersom jeg, eller den jeg hadde "vakt" sammen med i valglokalet, personlig kjente den som avga stemme, trengte de ikke å vise leg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...