Gå til innhold

Flyreise Norge-Miami


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det faktisk er Miami skipet går fra så bruker jeg fly dit direkte fra OSL. Skal også gjøre det om noen uker.

Om det er flere og bagasje som skal til cruise-terminalen eller hotell (greit å legge inn minst én natt i tilfelle forsinkelse) så er det antagelig lettest å bruke en eller annen taxi-app. Det er mulig å reise kollektivt, men der blir det lett kronglete.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (21 timer siden):

Om det faktisk er Miami skipet går fra så bruker jeg fly dit direkte fra OSL. Skal også gjøre det om noen uker.

Om det er flere og bagasje som skal til cruise-terminalen eller hotell (greit å legge inn minst én natt i tilfelle forsinkelse) så er det antagelig lettest å bruke en eller annen taxi-app. Det er mulig å reise kollektivt, men der blir det lett kronglete.

 

Hvem flyr du med da? Skipet går fra Miami og ikke FL.

Lenke til kommentar

Ikke veldig kronglete i mine øyne, til Miami pleier jeg å fly via Newark på utreisen, og hjemreisen er enten via Newark eller København.

I den grad det er noe som er kronglete så er det immigration, spesielt i USA. Har opplevd at passkontroll + bagasjehenting har tatt godt over en time, og så skal man jo gjennom sikkerhetskontroll igjen før man får gå på flyet videre til Miami, så der må man beregne over to timer mellom flyene, enda mer om du ikke har fast track i sikkerhetskontrollen.

Hittil har ikke mine reiser klaffet med SAS' direkterute fra Oslo, men det er sikkert fint hvis du får det til, da har du null tidspress i immigration, du skal jo bare på hotellet etterpå.

I Miami er det gratis hotellshuttle til hotellene nær flyplassen, men ikke nødvendigvis verdens mest intuitive system for å finne ut hvor du skal plukkes opp. Det er ingen skam i å ringe hotellet for informasjon når du har plukket opp bagasjen. Hvis du skal til hotell inni byen må du passe på at du tar "ekte" taxi med skilt på taket, eller Uber. Diverse pirater og semipirater har ikke lov til å plukke opp vilkårlige folk på flyplassen, men de gjør det likevel, og vips blir du avkrevd >$60 for en tur som burde kostet $30.

Når du skal hjem igjen finnes det veldig rimelig shuttle fra cruiseterminalen til flyplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lyra23 skrev (8 timer siden):

Hvem flyr du med da? Skipet går fra Miami og ikke FL.

SAS

zanta skrev (8 timer siden):

For å bruke Lyft (tilsvarende tjeneste) må du har amerikansk mobilnummer.

Har brukt Lyft i USA uten problemer i flere år. Det er mulig at det er utfordringer om du laster ned app og prøver registrere deg mens du er i USA.

Penny skrev (7 timer siden):

Ikke veldig kronglete i mine øyne, til Miami pleier jeg å fly via Newark på utreisen, og hjemreisen er enten via Newark eller København.

I den grad det er noe som er kronglete så er det immigration, spesielt i USA. Har opplevd at passkontroll + bagasjehenting har tatt godt over en time, og så skal man jo gjennom sikkerhetskontroll igjen før man får gå på flyet videre til Miami, så der må man beregne over to timer mellom flyene, enda mer om du ikke har fast track i sikkerhetskontrollen.

Mellomlanding ved ankomst i USA er ikke å anbefale.

Penny skrev (7 timer siden):

I Miami er det gratis hotellshuttle tiI hotellene nær flyplassen,

Kjipt område og langt fra cruiseterminalen. Bo heller på South Beach.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (9 timer siden):

Har brukt Lyft i USA uten problemer i flere år. Det er mulig at det er utfordringer om du laster ned app og prøver registrere deg mens du er i USA.

Jeg har bare forsøkt å aktivere Lyft mens jeg har vært i USA, og har da ikke fått mulighet til å velge annet enn USA-mobilnummer.

Du har helt rett: Jeg lastet ned appen nå (er i Norge), og fikk opprettet brukerprofil med norsk mobilnummer. Da har jeg både Lyft og Uber som alternativer ved neste USA-reise 🌎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (15 timer siden):

SAS

Har brukt Lyft i USA uten problemer i flere år. Det er mulig at det er utfordringer om du laster ned app og prøver registrere deg mens du er i USA.

Mellomlanding ved ankomst i USA er ikke å anbefale.

Kjipt område og langt fra cruiseterminalen. Bo heller på South Beach.

Takk for tips alle sammen. Mellomlanding utgår. Ser at Norse flyr direkte, men så er det jo likviditeten til disse døgnflue-selskapene da. Hvor lenge lever de...

Lenke til kommentar
Lyra23 skrev (1 time siden):

Mellomlanding utgår. Ser at Norse flyr direkte, men så er det jo likviditeten til disse døgnflue-selskapene da. Hvor lenge lever de...

Det kan ingen gi deg svaret på, men det er ikke mange alternativer hvis du ikke ønsker mellomlanding.

Jeg er i (vestre) USA flere ganger i året, og har som regel en mellomlanding hver vei. Denne tar jeg alltid i Europa på veien bortover, da flybytte i USA alltid blir hassle. Ved innreise må du først stå i kø i immigration, så hente bagasjen, passere customs og sjekke den inn på nytt, ofte bytte terminal, og stå i ny kø i sikkerhetskontrollen, før du kommer til flyet videre. Flyplassene i USA er svært forskjellige, både med prosedyrer og utstyr, men har til felles at de er lite effektive, så her bør du regne med 4-6 timer.

Foretrekker flybytte i Europa også på hjemreisen, men hvis prisen er bra velger jeg flybytte i USA, da det går litt greiere på hjemreisen. Man slipper immigration, og bagasjen er sjekket helt frem (forutsatt sammenhengende billett). Terminalbytte og lang kø i sikkerhetskontrollen må man likevel regne med.

Mine foretrukne flyplasser for flybytte i Europa er København og London. Amsterdam er også greit, men dersom du skal bytte i Frankfurt eller Paris bør du passe på at det er samme flyselskap som er operatør både til og fra flyplassen. Ellers kan det være kilometervis å gå, og ny sikkerhetskontroll. Spesielt Paris har jeg mange dårlige opplevelser med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Hadde aldri tørt å bestille langt frem i tid med noe selskap egentlig. Om det er snakk om litt penger. Folk venter enda på covid kansellerte flypenger. 

Foruten de virkelig store, såklart selv om en kan bomme der og. Koster gjerne litt mer, men en får igjen for de pengene.

Om ikke pengene er tilbake innen 1 uke er det bare å be kortselskapet om å få pengene tilbake. Måtte gjøre det med corona-kanselleringer hos SAS. Lufthansa er også elendige på tilbakebetaling. Om man har lagt ut for ekstra utgifter er det derimot vanskeligere for kortselskapet å hjelpe deg.

Selskaper som Wizzair og Flyr har jeg gode erfaringer med for tilbakebetaling etter kansellering. Er ikke helt enig i at man får raskere tilbakebataling med dyr billett.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (18 minutter siden):

Om ikke pengene er tilbake innen 1 uke er det bare å be kortselskapet om å få pengene tilbake. Måtte gjøre det med corona-kanselleringer hos SAS. Lufthansa er også elendige på tilbakebetaling. Om man har lagt ut for ekstra utgifter er det derimot vanskeligere for kortselskapet å hjelpe deg.

Selskaper som Wizzair og Flyr har jeg gode erfaringer med for tilbakebetaling etter kansellering. Er ikke helt enig i at man får raskere tilbakebataling med dyr billett.

Nei jeg tenkte ikke på raskere utbetaling egentlig, mer sikkerhet i at selskapet ikke går dunken i disse urolige tider. Forstår det slik at personen skal reise om veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 timer siden):

Nei jeg tenkte ikke på raskere utbetaling egentlig, mer sikkerhet i at selskapet ikke går dunken i disse urolige tider. Forstår det slik at personen skal reise om veldig lang tid.

Pga mulighet for forvirring om dato og endring av flytider bruker ingen flyselskaper la deg booke mer enn ett år frem i tiden. Og bruker man kredittkort får man pengene tilbake derifra ved konkurs.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (På 6.1.2023 den 16.20):

Det kan ingen gi deg svaret på, men det er ikke mange alternativer hvis du ikke ønsker mellomlanding.

Jeg er i (vestre) USA flere ganger i året, og har som regel en mellomlanding hver vei. Denne tar jeg alltid i Europa på veien bortover, da flybytte i USA alltid blir hassle. Ved innreise må du først stå i kø i immigration, så hente bagasjen, passere customs og sjekke den inn på nytt, ofte bytte terminal, og stå i ny kø i sikkerhetskontrollen, før du kommer til flyet videre. Flyplassene i USA er svært forskjellige, både med prosedyrer og utstyr, men har til felles at de er lite effektive, så her bør du regne med 4-6 timer.

Foretrekker flybytte i Europa også på hjemreisen, men hvis prisen er bra velger jeg flybytte i USA, da det går litt greiere på hjemreisen. Man slipper immigration, og bagasjen er sjekket helt frem (forutsatt sammenhengende billett). Terminalbytte og lang kø i sikkerhetskontrollen må man likevel regne med.

Mine foretrukne flyplasser for flybytte i Europa er København og London. Amsterdam er også greit, men dersom du skal bytte i Frankfurt eller Paris bør du passe på at det er samme flyselskap som er operatør både til og fra flyplassen. Ellers kan det være kilometervis å gå, og ny sikkerhetskontroll. Spesielt Paris har jeg mange dårlige opplevelser med.

Takk for svar - ja, mente flybytte i USA.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 6.1.2023 den 19.47):

Nei jeg tenkte ikke på raskere utbetaling egentlig, mer sikkerhet i at selskapet ikke går dunken i disse urolige tider. Forstår det slik at personen skal reise om veldig lang tid.

Hei, ja, tenkte å bestille ca et år i forveien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...