Gå til innhold

4G vs 5G Mobilruter


3l33t3

Anbefalte innlegg

Jeg har fortiden hjemmenettverk via en gammel iPhone 6s med datasim(via mitt mobilabb på 100GB mnd), denne kan max ta 5 eller 6 som kobler seg til om gangen som blir for lite i lengden.

Tenkte derfor og kjøpe 4G eller 5G mobilruter og putte datasim i denne.

Har 5G her jeg bor men 5G rutere er svinedyre vs 4G?

Noen som vet om 4G ruterne støtter 4G+ eller bare vanlig 4G?

Får man bedre ping med 5G på onlinespill?

 

 

 

412100.jpg

Endret av 3l33t3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste fra de siste fem+ årene skulle vel i hvert fall støtte 4G+ (aka LTE+, LTE Advance, LTE 3GPP R10 eller høyere). 

Ja, med 5G kan ytelsen bli bedre. Inkludert latency, selv om det foreløpig er begrenset siden vel ingen norske mobiloperatører er over på 5G Stand-Alone. 5G-ruterne støtter vel som regel også WiFi 6, mens eldre 4G-rutere ofte bare er WiFi 5.

En 5G-ruter kan sies å være mer framtidsrettet. Samtidig kan man få ok 4G temmelig rimelig og slikt sett tenke at 5G-rutere etter hvert vil være tilgjengelig med en lavere pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

4g leveres i forskjellige kategorier. Høyere tall er bedre. det selges fortsatt cat.4 routere som gir en teoretisk makshastighet på 150Mb. I praksis får du halvparten under ideelle forhold og stort sett vesentlig mindre.

 

At en mobil router bare støtter wifi5 er ikke noe stort problem. Ingen kvantesprang fra wifi 5 til 6. I teorien så kan du oppnå bedre hastighet fordi du kan bruke mer av wifibåndet til 1 SSID, men i praksis gjør du ikke det og praktisk fordel er litt bedre ytelse med flere enheter.

 

Er du fornøyd med ytelsen på iphonen i dag så vil du uannsett få en mye bedre opplevelse med en router.

 

Til slutt kan det være greit å tenke på at raskere router gjør at du bruker mer data. Strømmetjenester stiller seg inn ut i fra hvor mye båndbredde de har tilgjengelig(frem til maksimal kvalitet er oppnådd selvfølgelig).

 

En god 4grouter du kan få tak i billig er Huawei B818. Denne får du billig på Finn. Den har LTE cat.18 som som gir en teoretisk hastighet på over 1Gb. I praksis har jeg sett 150-300Mb.

 

Alternativt så kan du gå for en batterirouter som du også kan ta med på hytteturer, men de har gjerne dårligere antenner, og svakere CPU, slik at du får litt dårligere dekning og begrenset med antall brukere. eksempel: https://www.kjell.com/no/varemerker/tp-link/nettverk/rutere/4g-ruter/tp-link-m7450-4g-ruter-med-modem-ac1200-p61671. TP-link m7450 er cat.6 som gir en teoretisk makshastighet på 300Mb. I praksis får du 40-150Mb, som er bra.

Lenke til kommentar
vitty skrev (21 timer siden):

4g leveres i forskjellige kategorier. Høyere tall er bedre. det selges fortsatt cat.4 routere som gir en teoretisk makshastighet på 150Mb. I praksis får du halvparten under ideelle forhold og stort sett vesentlig mindre.

 

At en mobil router bare støtter wifi5 er ikke noe stort problem. Ingen kvantesprang fra wifi 5 til 6. I teorien så kan du oppnå bedre hastighet fordi du kan bruke mer av wifibåndet til 1 SSID, men i praksis gjør du ikke det og praktisk fordel er litt bedre ytelse med flere enheter.

 

Er du fornøyd med ytelsen på iphonen i dag så vil du uannsett få en mye bedre opplevelse med en router.

 

Til slutt kan det være greit å tenke på at raskere router gjør at du bruker mer data. Strømmetjenester stiller seg inn ut i fra hvor mye båndbredde de har tilgjengelig(frem til maksimal kvalitet er oppnådd selvfølgelig).

 

En god 4grouter du kan få tak i billig er Huawei B818. Denne får du billig på Finn. Den har LTE cat.18 som som gir en teoretisk hastighet på over 1Gb. I praksis har jeg sett 150-300Mb.

 

Alternativt så kan du gå for en batterirouter som du også kan ta med på hytteturer, men de har gjerne dårligere antenner, og svakere CPU, slik at du får litt dårligere dekning og begrenset med antall brukere. eksempel: https://www.kjell.com/no/varemerker/tp-link/nettverk/rutere/4g-ruter/tp-link-m7450-4g-ruter-med-modem-ac1200-p61671. TP-link m7450 er cat.6 som gir en teoretisk makshastighet på 300Mb. I praksis får du 40-150Mb, som er bra.

Takk for svar,  har denne Huawei B818-260 4G+`?

Ser mange som selger dem på finn har vært Telenor kunde, vil jeg kunne bruke hvilket som helst sim kort i disse?

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (På 25.1.2023 den 13.24):

Takk for svar,  har denne Huawei B818-260 4G+`?

Ser mange som selger dem på finn har vært Telenor kunde, vil jeg kunne bruke hvilket som helst sim kort i disse?

Har ikke prøvd med noe annet enn telenor, men ikke kjent med noen operatørlås

NULL skrev (På 24.1.2023 den 18.43):

Hva mener du her? Du tenker på kanalbredde?

korrekt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...